måndag 26 april 2021

VÄXTHUS SOM TRÖST

 Har väntat sen i fredags att det skulle bli bra trädgårdsväder, men det var ingen risk. Iskalla vindar blåste över Gotland, så även om det var soligt - ända tills idag - så var det alldeles för kallt ute. 

Jag - och många med mig - hatar när det blåser! Alltså var det bara att hålla sig inne, fast jag var naturligtvis ut till växthuset några gånger. Där är det både blåsfritt och varmt och vägen dit går över altanen, så med täckjacka på sig gick det bra!!


Potatisblomma

Men det jäkliga är att när solen är framme, vilket den har varit hela helgen, då blir det otroligt varmt där inne. Faktiskt över 30 grader trots att vi har solskyddsgardiner upphängda. Så man måste ut och kolla varje dag så inte plantorna torkar upp dör för mig och så öppna glasdörren så att det blir lite korsdrag. Takfönstren öppnar sig ju automatiskt, men dom får inte ner värmen tillräckligt.....


Rosenbräcka - Saxifraga x arendsii `Peter Pan´.

När jag köpte dom här plantorna fick jag den uppfattningen att blommorna skulle bli orangeröda - nu är dom alltså vit/rosa. Inte alls vad jag tänkt mig, så jag ska gräva ner dom på ett helt annat ställe än i långrabatten. Dessutom är dom nog i lägsta laget, så det får väl kanske bli i nån pallkrage där man kan se dom. Där har jag gott om plats om jag bara tar bort lite fler lupiner.....


Den tomma krukan längst till vänster ska fyllas med en stor innerkruka
och sen med en tomatplanta - den högsta som syns på bänken längst bort.
En sån måste man ju ha.....

Kolla vad skräpigt det är på golvet. Det blir så när man hela tiden är där ute och håller på med plantor. Men Rolle har lovat att städa - så fort det blivit så pass varmt att han kan ta ut krukorna med växter, så det lär väl dröja, nån riktig vårvärme har SMHI inte talat om.....


På ursparningen med grus för stockarna, har jag ställt fem plastpåsar
med Dahlior - och det har börjat komma rottrådar!

Nåt som växer enormt är vinstockarna. Jag har redan fått börja med att knipsa av en massa grenar som tagit sig upp i taket (4 m) och där försöker ta sig ut genom avluftningsfönstren. Det är massor av pyttesmå fruktklasar så jag har börjat ta bort en del såna också. Vill inte vara med om att det blir så vansinnigt många som för 2 år sen när plantorna släppte dom så att det var drivor på golvet.....


Pelargon, dahliapåsar, alunrot, agave och druvstockar.

Här ovan syns det att det inte bara är plastpåsar på gruset, jag ställde också dom tre alunrot jag köpte till långrabatten där också - för det var alldeles för kallt för MIG att gå ut och plantera dom. Plantorna hade säkert klarat det! Så nu måste jag avhärda dom innan plantering. Det är att skaffa sig extra jobb.....

SUSIE













1 kommentar:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Håller med om att blåsten är det värsta. Igår var det riktigt obehagligt här med iskalla nordanvindar. Nu skiner solen och jag tror det kommer att bli bättre vindmässigt idag.
Oj, 30 grader trots gardiner och takfönster. Vi får varmt i uterummet men nu när nätterna är kalla så blir det max 20 grader. Men vi har lite skugga från skogen och husen (både vårt eget och grannens). Synd att dom inte var orange som du tänkt. Men dom blir säkert fina på en annan plats.

Kram Anita