tisdag 27 april 2021

VARMARE TIDER!?

 I går klagade jag på "vårvädret" - och det gjorde jag helt rätt i! Dagen var otroligt trist med både regn, blåst och dessutom flera timmars snöande!!

Så det blev inget gjort i trädgården igår heller. Som tur var låg dock inte snön kvar, trots att det kom ner massor - den smälte direkt vilket jag tror gladde även växterna. Alltså inte bara mig.....


Notera snöflingorna!

Rolle klippte gräsmattan för en vecka sen när det hade varit varmt över helgen. Den började växa ordentligt, men naturligtvis väldigt ojämnt så det såg väldigt ruffigt ut. I och för sig bryr jag mig inte längre om att ha en "golfgreen" (som jag hade på vår lilla tomt i Stockholm), men lite ordning måste det ju vara..... *fniss* 


Här sen man nog snön lite bättre mot dom svarta lådorna.....

Att det snöar i april har ju hänt förr, men det är precis lika trist ändå. Kommer ihåg en valborg för trettio år sen när vi tillsammans med grannarna och deras lilla dotter och två hundar tog vår tax Brasse och gick till Högdalen för att titta på en våreld med uppträdande. Vi stod ut i en halvtimme, sen gick Rolle och jag hem. Det vräkte ner snö och då låg den dessutom kvar på backen i flera dagar efteråt.....


Här ser man marken under katsuran där det nu endast växer ogräs, men som ska få några alunrot - plus lite annat!

Jag har som sagt inte fått nåt gjort i trädgården sista veckan, men det har nog varit riktigt bra för min hand. Svullnaden har nästan försvunnit helt och fingrarna är bara lite ömma. Men jag har fortfarande lite knepigt att sträcka ut handen, så idag när vädret är ganska hyfsat - blå himmel, sol, ingen vind fast bara max 9 grader - ska jag endast agera som övervakare när Rolle ska klippa lite. Det är den sista klängrosen på min "folly" där en del extremt grova grenar ska tas bort, samt silverkungsljusen som måste klippas bort. Dom finns på fyra ställen på "innertomten" och är kanske 1,5 m höga stenhårda döda rester - inte snyggt.....


Förberedd!

Rolle som hatar att vara sysslolös hade hört att jag gnällde över att bänken under lådan vid poolen var vattenskadad och inte skulle klara en sommar till. Alltså satt han genast igång att snickra ihop en ställning till den. Dessutom gjorde han ett dräneringshål och anslöt en slang (lådan var full med vatten i höstas), la ett lager med grovt grus i botten och fyllde upp lådan till hälften med jord. Alltså färdigt för mig att plantera..... 


Juli 2020

Förra året hade jag två dahlior med nåt lägre orangeblommande i den och var väldans nöjd. Hade tänkt göra nåt liknande i nån annan färg, rött förmodligen, men ska det ta så lång tid innan våren kommer så vete 17 om man kan satsa på det!? Jag vill ju gärna ha nåt ganska omgående.....



Och Rolle som känner mig väldans väl, han gick och köpte en bunt med aprikosfärgade nejlikor så att jag inte skulle tappa sugen helt. Ibland är han en riktig pärla.....



Buketten räckte faktiskt till två vaser, så nu känner jag mig i alla fall lite uppiggad inne!

SUSIE


2 kommentarer:

Ingrid sa...

Så gulligt av Rolle att köpa blommor till dig.
Den mannen ska du vara rädd om!
Ha en fin kväll!
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Vilken pärla han är den där Rolle! Underbar färg på nejlikorna!

Må gott!
Gunilla