onsdag 28 april 2021

FLY FÖRBANNAD

 Hel otroligt - det blev lite varmare igår! Fast inte mer än +9 grader, så man fick bylta på sig. Alltså kunde vi ta oss ut i trädgården och göra lite nytta.....


Det är alltså riset som sticker upp ovanför "follyn" jag ville ta bort också!

...vilket betydde att Rolle tog med sig "stora grensaxen" och började knipsa av torra grova grenar från  klängrosen som var kvar att beskära i min "folly". Fast han tröttnade efter nån timme så jag fick inte allt beskuret som jag tänkt mig, men det värsta är i alla fall borta nu.


Vita hyacinter i rabatten med röda alunrot.


I förträdgården har vi inte fått gjort mer än att Rolle har rensat den allra första rensningen, både framför och under rosenspaljén där ute. Jag ska alltså försöka klippa dom här klängrosorna, men dom ser inte så kul ut alls i år. Så vi får väl se hur många som överlevt.....




Jag har flera gånger sista tiden funderat på vad man ska göra med folk som verkar gått in för att jävlas med en. Vad jag vet har vi inte gjort nåt mot bonden som äger marken bakom oss, utan istället försökt vara så trevliga som möjligt. Men under årens lopp har vi märkt att antingen fattar han inte nåt, eller så gör han elaka saker med vilje. Det som är aktuellt just nu är att det ligger högar med skräp precis bredvid infarten till vår tomt. 


Här är det en hög med ris som har legat ett år nu. Det är precis till höger om vår infart. Inte så kul.....

Att prata med honom hjälper inte, sista gången vi försökte var då när ett träd hade ramlat ner på vårt stängsel på baksidan och det kom folk (hans anställda) med traktor och tog bort den stora granen. När vi frågade vad vi skulle göra med den stora trädfällan och staketet som gått sönder och stod rätt upp i luften så sa han bara att det var vårt problem! Alltså fick vi ta dit en hjälpare med traktor som kunde få till det hela!!


Lite längre fram vid infarten så ser man att det är åtminstone fyra träd som tagits ner.

Eftersom vi ligger bredvid bondens "kohage" som egentligen är en liten skog med väldigt höga träd, så är man varje år nyfiken på om han ska börja avverka träden nån gång. Skulle vara så skönt att slippa dom här jättehöga, dom andra som växer längre in i kohagen kan gärna få vara kvar. Men se, det gör han inte trots att vi har erbjudit oss att betala hans anställda! Däremot så har en del träd dött och dom blev han tvungen att ta bort innan dom ramlade omkull. Men riset som blev låter han - och/eller hans anställda - bara ligga kvar.....!?




Infarten till oss fortsätter i en liten traktorstig in i kohagen. Det här området är inhägnat av bonden med ett elektrisk stängsel för det går ju kvigor har på sommarhalvåret. Vår tomt är till vänster. När man kommer till oss måste man alltså köra in på den lilla infarten som är bondens mark (som vi har servitut på) innan man svänger till vänster in till oss och parkerar. Men man har ju det här fula i blickfånget hela tiden. Jag tycker det ser för jäkligt ut och har varit inne på att plantera nåt snabbväxande framför. Men det hjälper ju inte, för man har ju själva öppningen in i kohagen samt delen till höger utmed infarten kvar.....



Igår satt jag på kontoret och tyckte mig höra nåt som brakade till lite utanför på baksidan. Kikade ut och fick se en av bondens anställda (brodern) gå utmed staketet med en massa slanor på axeln. Naturligtvis blev jag jätteglad och trodde - dumt nog - att nu, nu skulle dom rensa upp skräpet! Helt fel, han var bara där för att hämta lite slanor till nåt specifikt användningsområde. Kanske till att laga stängslet med så inte kvigorna kan ta sig ut.....




Det tråkiga med det här är att man inte kan göra något åt problemet. Jag gillar träd - jag är ju bonsaiist - men vill gärna att man sköter sin skog. Det gör inte den här bonden och framförallt bryr han sig inte om vi får problem eller inte. Det har ju blåste ner en del under dom åren vi bott här - och jag vill inte sitta i vardagsrummet när det stormar för faller dom som är högst når dom fram till huset.....

SUSIE

1 kommentar:

Ölandsvindar sa...

Ja, vad gör man? Läste just om någon sur bonde som byggt en 75 meter lång "mur" av kogödsel mot en granne. Jag tror att det är en nedärvd skräck för fastlänningar. Vår bonde här sade nej när en granne ville stycka av en äng till tomter. Jag vet hur det blir, sa han, så fort de har flyttat in börjar de klaga på gödsellukt och flugor och sedan får jag inte ha korna kvar. Ibland är det svårt att komma överens med öbor som redan har bestämt sig för vad de tycker om inflyttade. /Kerstin