söndag 11 april 2021

ÄNTLIGEN FINNS DET LITE ATT FOTA

 Har haft några riktigt bra dagar som började med fredagen då jag var till vårdcentralen för kontroll av op.såret. Allt såg bra ut så nu blir nästa besök - om det inte händer nåt negativt - inte förrän den 21 april då vi samtidigt ska vår andra spruta. Perfekt!


"Pallkragsrabatterna" med två rensade sektioner.

På lördagen vaknade vi till en strålande sol och även om det fortfarande är jäkligt kallt fick vi massor gjort i trädgården. Min käre gubbe räfsade klart "långrabatten". Han hade ju tidigare räfsat halva på insidan, nu tog han resten. Både på in- och utsida och det är ett jättejobb. Rabatten är 50 m och full med både små träd, buskar och perenner - och med drivor av löv som blåst dit. Men fint blev det.....


Här ser man lite av den räfsade "långrabatten".

Själv började jag med "pallkragsrabatterna" och fick stränga order av Rolle att bara göra en sektion i taget. Han är lite orolig att jag ska få ondare i ryggen igen. Men nu satt jag på en liten trädgårdspall, så jag slapp att resa mig upp och ner samt böja ryggen och det gick så bra att jag passade på att rensa 2 sektioner på en gång. Eftersom vi förra året tog bort några är det totalt endast 8 sektioner numera, så jag har alltså 3 dagars rensjobb kvar......


Även här i vinkeln på "långrabatten" är det räfsat. Notera vårblommorna!

Rolle var jätteduktig, men nån "finlirare" är han inte. Han hörde att jag gnällde om att jag var tvungen att klippa ner klematisarna Niobe och Victoria vid ingången inom en snar framtid, så i ett obevakat ögonblick gjorde han det för att vara snäll. Och då menar jag verkligen NER. Det syns inte ett enda litet levande skott! Jag brukar klippa ner dom till c:a 20-30 cm, men aldrig ända ner. Ska bli spännande att se hur eller kanske om dom tar sig.....


Närbilder på dom pyttesmå narcisserna - påskliljorna Tet-a-Tet.

Sen övergick han till att klippa ner all torrt strandråg i stenrabatten bredvid växthuset. Det gjorde han betydligt bättre, för dom skulle ju klippas ända ner! Efter att ha fått växa helt fritt i ett år hade det spritt sig otroligt. Hela ena sidan av rabatten var överfull, dessutom har den spritt sig ut i gräsmattan. Det senare gör dock inte så mycket, man klipper ju gräset.....


Strandråg Leymus arenarius `Blue Dune´

Eftersom jag är mycket förtjust i prydnasgräs, bambu och liknande så har jag en hel del sånt. Men eftersom dom flesta gräs är rätt jobbiga att ta hand om, så har jag minskat ner antalet. Så nu är det endast ett stort Mischantus som måste klippas ner - och det är Rolles jobb. Sen har jag tre bambu, ett gulstammigt och två svartstammiga - och alla ser ut som om dom fått kraftiga vinterskador med torra blad som resultat. Dom flesta spön ser dock friska ut, så vi får se om dom klarar sig.....


Här är en vinterbild över "poolrabattens" olika gräs, bambu och buskar.

Sen har jag japansk bambu (Sasa veitchii) i rabatten nedanför poolen, men den är det minsann ingen risk att den fryser sönder. Den sprider sig ohämmat i rabatten och håller mer eller mindre på att ta över. Vi gör vad vi kan för att försöka hålla den under kontroll, men det skulle nog behöva få den bortgrävd med en grävmaskin för att lyckas. 


Japansk bambu

I samma rabatt som den japanska bambun växer fjärilsbusken. Den skulle enligt den svenska taggen bli c:a 1 m hög och enligt leverantörens c:a 1,5 m - den är nu 2,5 till 3 meter! Men den är väldans vacker med blommor i lila och orange där den sticker upp bredvid poolen!! Måste dock klippas på våren för att blomma ordentligt.....


 Buddleja davidii `Flower Power´

Naturligtvis är det här bara lite av vad som återstår att göra, men vi tänker ta det lugnt. I morgon t.ex. ska vi åka till Visby trots att vi inte var ute idag och gjorde något. Men man måste få njuta när man är ute i trädgården, annars tröttnar man och har inte kul.....




Idag var det fint väder på förmiddagen, men då tog vi det alltså lugnt. Det är ju söndag! Sen blev det gråare och gråare och nu duggar det. Skönt - då behöver man inte känna sig skyldig för att man inte gjort nån nytta idag.....



SUSIE



2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag måste få hem några såna där stora fina penséer till kökshörnan. Hoppas att det finns några kvar på Konsum i morgon.
Du har så fint och välordnat överallt, eller jag ska kanske säga ni, för jag vet ju att Rolle har sin del i det hela han också.
Ha en fin ny vårvecka!
Kram, Ingrid

Thalassa sa...

Vad mycket vackert du har i din trädgård. Mycket jobb också, men det är ju så avkopplande och roligt (för det mesta i alla fall). Vi har massor av träd på, och runt omkring, tomten så det är väldigt mycket löv och kvistar/grenar att kratta upp nu.
Penséer har jag vid den här tiden brukat plantera i några stora krukor, men i år struntar jag i det. De senaste åren har rådjuren förstört dem. Om de bara tuggar i sig blommorna gör det inte så mycket, för de kommer igen, men de rycker ofta upp hela plantorna och kastar dem på berget. Avvaktar tills det blir pelargonläge.
Ha det fint!