onsdag 14 april 2021

IRRITERAD & BLOMMOR

Tidigt i går morse åkte vi till Visby för att hämta lite bildelar som Rolle hade beställt. Vi passade på att handla också på både Coop och Lidl. Och jag som inte varit inne i en matvarubutik på evigheter tyckte det var riktigt trevligt!


En underbar pelargon som jag köpte hos Jonas i När för flera år sen
och den bara står där i växthuset och blommar - och blommar.....

Men sen skulle jag naturligtvis till Linds Handelsträdgård eftersom jag alltid brukar kika in där när vi har lite tid över, plus att vi hade hela 275:- på några presentkort. Alltså tänkte jag passa på att köpa lite perenner till rabatten under katsuran som vi stammade upp för ett tag sen. Det blev ju väldans kalt, öppet och soligt där. Det blev dock inte lika trevligt, det slutade med att jag högt och tydligt till två expediter klagade på deras otroligt underliga rabattlämnande.....


Ytterligare en pelargon från Jonas och sen en barrväxt jag köpte i Skåne
på semestern 2019. Där emellan lite dekorationer. Fjärilen - plus en röd
likadan - har jag fått av mina bloggvänner i Tyskland.

Alltså skulle jag ha lite växter till att fylla den här bortersta biten av "långrabatten" med. Gärna nåt som passade in färgmässigt nedanför katsuran. Bredvid finns också en gulbladig smällspirea och på andra sidan ett par järnek med blanka gröna blad, en storväxt och en pytteliten (olika namnsorter). Jag ville helst ha något kuddformat, men inte alltför litet dom ska ju fylla ut en bra bit - c:a 2 meter långt och 60 cm djupt. 


En annan favoritpelargon, men den här kommer jag inte ihåg vilken blomfärg
den har. Men bladen är fantastiskt vackra...

Det som slog mig först när jag kom in i växthuset var att ALLT hade blivit otroligt dyrt. OK, jag har inte köpt några perenner på ett tag, men SÅ lång tid har det ju inte gått. Nu hade vi presentkorten, så det gjorde inte så mycket att priset på perenner inte riktigt var vad jag hade räknat med. Fick bara köpa lite färre tyvärr, eller också lägga till lite..... Det slutade naturligtvis med båda delarna!


Saxifraga x arendsii `Peter Pan´

Rolle satt i bilen och läste så jag kunde ta det lugnt och tittade på allt dom hade. På en bänk hittade jag några riktigt snygga alunrot, 2 orange och en illröd av nån sort jag inte har. (Har väldigt många och har tänkt gräva upp en del och flytta.) Dom ställde jag i vagnen, sen fastnade jag för 2 pyttesmå (jag vet att  dom skulle vara stora, men man är ju inte mer än människa)  rosenbräckor vars blommor ska bli i en nyans som passar till växtplatsen.



Precis när jag skulle gå så fastnade mina ögon på en - tyvärr bara en enda - ovanlig orangeblommig nejlika jag aldrig sett tidigare, så den åkte också med fram till kassan. Där så inföll det som nästan alltid infaller när man ska betala hos Linds. Jag fick reda på att Trädgårdsamatörernas rabatt inte gällde!?


Namnlös orange nejlika.

 Varför!? Jo, dom stod på fel ställe - och dom hade en prislapp på krukan och inte en liten skylt inne i krukan!? Jag har ju under dom 18 år jag bott här handlat massor på Linds - och det är väldigt ofta den utlovade rabatten till föreningen inte gäller. Det kan alltså vara fel sorts växt, det är en växt med specialpris redan, det är ingen perenn m.m. m.m. Men den här gången blev jag riktigt sur. Det var faktiskt 6 perenner som jag tagit! 


Röd pelargon som liksom alla andra pelargoner inköpts hos Jonas i När.

Men se - plantorna hade jag alltså tagit på fel ställe och det satt prislappar på krukorna.....!?  Nu talade jag om att jag ifrågasatte deras sätt att resonera och att det var sista gången jag handlar hos dom. I framtiden blir det endast Stånga Handelsträdgård och hos Jonas i När. Jag tänker absolut inte smita in på Linds även om jag känner att växtsuget slår till när vi är i Visby. Nej tack, jag vill inte bli på dåligt humör! 


Blommande Lime.

Att bli sur var och varannan gång man är där är inte kul, även om jag kommer att sakna deras härliga butik där man kan handla både det ena och det andra. För att man som kund själv ska kunna hålla ordning på vilka perenner som man får rabatt på och vilka man inte får det på, det tycker jag är en helt vansinnig uppläggning!


Vindruvsstockarna har edan börjat blomma för fullt! Hoppas nu bara att
det inte blir så stor skörd i år!!

Väl hemma igen så åt vi lunch, sen gick vi ut i trädgården i det härliga soliga vädret och fick massor gjort. Idag är det tyvärr inte alls lika skönt, har dock varit ute ett par timmar och Rolle ännu längre. Men till slut var han var tvungen att gå in och byta handskar för han frös. Jag frös så otroligt - jag slutade trädgårdssejouren med att sitta still vid pallkragarna och rensa - att jag till slut var tvungen att gå in. Men jag gick ut till växthuset när jag blivit genomvarm och där var det skönt. Runt 20-22 grader. Jag  kollade igenom mina dahlior som står där i plastpåsar, men hitintills har jag inte sett nåt liv i dom.....

SUSIE




3 kommentarer:

Ingrid sa...

Nu blev jag ju tvungen att gå och kolla mina dahlior och dem är det minsann liv i. Långa vita skott sticker upp ur påsarna.
Skönt med ett växthus här det är så här kallt och blåsigt!
Kram, Ingrid

Ölandsvindar sa...

Men fy, så frustrerande! Det måste vara upplagt så kunden förstår, inte enbart personalen. Då väljer man hellre kundvänliga ställen, tur att det finns alternativ. Så enkelt att säga: Du får rabatten den här gången men i framtiden vet du hur det fungerar.
Nu ska jag gå ut och leta efter värmen! Har saknat den ett tag nu.
/Kerstin

Lena i Wales sa...

Vad tråkigt när de gör på detta sätt. Vart tog vänligheten vägen?
Visst är det roligt att gå runt på handelsträdgårdar, fast inte om man blir trevligt bemött.
Önskar dig en fin torsdag!