torsdag 18 mars 2021

SNART!

 Om några dagar är det den 30 mars och strax efter Skärtorsdagen som infaller den 1 april i år. Kanske inte alldeles perfekt, men vi får väl fira vår högtidsdag den 30:e - då blir man iaf inte lurad just den dagen!

För har man en gubbe som älskar att luras 1:a april så har man. Och för det mesta har det varit oförargliga saker han lurat mig med. En rolig var när han kom hem efter att ha gått en skogsprommis med vår hund Santos och försökte lura mig att han nästan tagit fel på en liten räv och Santos när dom började slåss och han skulle sätta på kopplet på Santos - och höll på att ta fel djur! Men - jag lovar, jag gick bara på det i några sekunder!!


Tillbaka till den 30 mars och då, 1961, när det var Skärtorsdag och jag (15 år) träffade Rolle (20 år) på ungdomsdansstället Kingsize i Stockholm. Därför kan vi varje år välja dag; Ska vi fira den 30:e eller på Skärtorsdagen? Det brukar bli den som kommer sist, vi glömmer alltid bort den första! 
1961 skulle jag träffa en annan kille där, bara en danskompis, men det visade sig att han inte kom. Så jag var där ensam i ett av dom tre dansrummen när Rolle artigt knackade mig på axeln och frågade; "Dansar fröken?" och jag som älskar att dansa svarade jätteglatt;  "Jaaa!"  
Nu gjorde inte Rolle det, men det gick bra att "ragga upp" mig ändå och på den vägen är det alltså - och om några dagar är det alltså hela 60 år sen! Helt otroligt!!

FÖRE

EFTER

I måndags när jag var på vc så tyckte min sköterska att såret såg otroligt bra ut och att jag (alltså Dr.Bloom som jag kallar Rolle ibland) snart skulle kunna pyssla om det själva och så bara visa upp det var 14:e dag. Lät otroligt uppmuntrande, så jag passade på att prata lite om mitt onda i ryggen och benet. Då frågade hon mig vad jag åt för smärtstillande när det blev för jävligt och jag talade om att det var Alvedon.  Distriktsköterskan ville att jag skulle testa nåt annat som förutom smärtstillande var inflammationshämmande. Det är nämligen vanligt att man får inflammationer om man gått och dragit länge med ett skadat en ledband - och det har jag ju gjort!


FÖRE

EFTER

Sagt och gjort, eftersom apoteket ligger i samma hus så gick jag dit och köpte Naproxen som jag tog en tablett av. Man får bara äta 2 stycken per dygn, vilket tyder på att den här medicinen är ganska stark, men jag märkte ingen smärtlindring alls vid middagen trots att jag tagit den ett par timmar innan. Sent på kvällen så upptäckte jag dock att jag inte hade nåt ont alls när jag reste mig från TV-soffan. INGEN SMÄRTA ALLS! Och det var det flera månader sen, för även dom gånger jag har mått rätt hyfsat så har jag hela tiden haft lite ont. Men i måndags kväll var jag alltså helt smärtfri! Otroligt!!


FÖRE

EFTER

Nu tror jag inte att medicinen hade fungerat på nån inflammation redan efter en tablett, men den var tydligen så pass starkt smärtstillande att jag slapp det onda helt. Och sen jag började med dom här tabletterna är jag smärtfri. Jag ska nu äta medicinen i 5-10 dagar och sen - tillsammans med sköterskan - utvärdera hur jag mår. Jag håller inte bara tummarna utan även alla andra fingrar och tår!

 


Ledsen att bilden ovan blev suddig, men man ser ändå färgen - blå och lila - på dom små söta blommorna!

Jag känner mig betydligt gladare nu (vilket Rolle gläds åt) och ska försöka ta en tur till växthuset och kolla lite. Har ju inte varit där sen före jul! Igår var jag och Rolle i trädgården t.o.m. och beskar ett par grenar i några träd och en överväxt buske, en gulbladig smällspirea. Fast det var naturligtvis Rolle som beskar, själv satt jag på en trädgårdsstol nedanför och instruerade. Vädret var perfekt med strålande sol och +5 grader så det gällde att passa på!!


En perenn som överlevt vintern i en liten kruka på väggen = svart gräs/mörkt ormskägg
Ophiopogon planiscapus `Black Beard´.

Men sen på kvällen hände nåt trist. Det gick helt plötsligt inte att komma ut på nätet! Det skedde som vanligt efter det att nåt blev automatiskt uppgraderat på datorn. I det här fallet var det Microsoft som ställde till det för mig!! Jag höll på hela kvällen med att försöka få nån rätsida på det hela, utan att lyckas. Så i morse stod det att jag inte hade nån surfmängd kvar. Jag skulle inte kunna surfa alls under resten av månaden! Mycket konstigt med tanke på att vi har obegränsad surf.....!?


Det hela slutade med att jag fick rycka ut anslutningen till servern och sen koppla in den igen efter någon minut. Efter en stund så fungerade allt igen, men jag behövde använda mig av mina lösenord för att komma in på massor av sidor. Vad trött man blir på dom här "uppgraderingerna"!

SUSIE





1 kommentar:

Ingrid sa...

Vilken tur att du tänkte på att prata med sköterskan. Hoppas att de här tabletterna inte bara dämpar smärtan utan också gör att inflammationen släpper.
Ha en fin torsdag!
Kram, Ingrid