söndag 21 mars 2021

PÅ JAKT EFTER VÅRTECKEN...

 ...blev det igår så jag är lite tidig med länken till Trädgårdsfägring. Skall inte vara förrän nästa vecka egentligen. Tyvärr var det inte många vårtecken jag lyckades att fånga med kameran!

Vi såg dock en hel del, men jag tillhör inte dom som vågar sig på att gå in på obekantas tomter och börja fota. Men om det finns nån ute på tomten då kan jag fråga om jag får ta några bilder på deras "fina tomt med dess fantastiska blomning". Och säg den tomtägare som säger nej då...... *fniss*


Är det som ovan ett ödehus vars tomt alltid är full med krokus, då har jag inga betänkligheter. Då går jag gärna in på tomten och fotar, men idag blev det inifrån från bilen. Det blåste iskalla vindar och när man fortfarande har ont i korsryggen så ville jag inte utsätta den för kyla. Nej, jag satt kvar i bilen och hissade bara ner rutan. Jag satt på en skönt uppvärmd sits, så nu mår jag riktigt bra!

Längst ut på Näsudden.

Vi passade på att åka ut på Näsudden som det var länge sen vi var på. Det blir ju inte riktigt samma ställen vi åker till nu, som när vi hade hund. Då var vi tvungna att hitta lite udda eller mer ödsliga ställen att ta våra prommisar på. Det är alltid roligare för hundar att dom får gå lösa och slipper vara kopplade. 

Vintergäck

Det jag letade efter att fota var egentligen vintergäck som det finns massor av på dom tomter som är gamla, som inte rensas så petnoga och där blommorna fått växa ifred och förökat sig. Det finns massor, men inga som låg till så att jag kunde fota dom. Och till slut upptäckte jag att dom jag ratat på utvägen, det var där det fanns mest. På tillbakavägen såg jag bara enstaka blommor och det var ju inte direkt det jag var ute efter!

Snödroppe

Väl hemma igen så tänkte jag att jag skulle se om dom extremt dyra och exklusiva snödropparna hade börjat blomma. Det är första gången på 10 år (!) som jag sett en knopp på den här plantan. En väninna till mig i Stockholm och jag köpte tillsammans10 stycken och planterade. Hennes blommar varje år och har blivit fler, mina 5 kom med blad och några blommor första året - sen dess har den aldrig blommat! 300 meter härifrån så har grannen en dunge med hassel och under den blommar miljonersnödroppar, typiskt!!

 OK det är bara en enda blomma på min lilla rugge, men den är jättesöt och ett vårtecken i alla fall! Ska bli kul att se hur den ser ut när den slår ut ordentligt..... *fniss*

SUSIE



5 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Lite vårtecken fann du i alla fall.
Det är speciellt med de första blommorna som kommer upp efter en lång väntan.
Snart blommar det nog mer hos er också, bara en liten väntan till nu.
Skön söndag!

Ingrid sa...

Det är verkligen glest med vårtecken ännu, men nästa vecka ska det väl bli lite varmare.
Ha en skön söndagskväll!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Tycker den översta bilden på ödetomten med en matta av vårblommor är jättefin. Och snart ska du se att vårtecknen exploderar. Imorgon utlovas vårvärme!

Kram Anita

Maggan sa...

Vilken underbar bild den allra första en matta full med krokusar snart får vi njuta av årets vårblommor och du bor ju på en underbar ö så du har ju våren redan här.Ha det gott/Margareta

Maribel sa...

Hej Susie!
Du hittade en massa vårtecken, bilden med det övergivna huset är härlig. Tänk att man kan bli så glad av en liten snödroppe, väntade i många år att jag skulle lyckas få dem att blomma. Först när jag fick några plantor lyckades det. Av lökarna som jag petade ner i jorden blev det inget.
Ha det gott /Kram, Marika