måndag 22 mars 2021

VÄXTHUS & TRÄDGÅRD

 Idag ska mitt inlägg handla om om det som ligger mig verkligen varmt om hjärtat. För tänk, äntligen har vi kommit så långt att man kan ana våren och då börjar man kunna göra en del småjobb i alla fall.....

Man behöver inte längre sitta inne och bara glo på TV/datorn, städa eller laga mat. För det är det enda jag har roat mig med sista året. Först och främst beroende på pandemin men också på att jag mått dåligt. Nej, snart är man i full gång med växthobbyn igen och då tror jag att mitt onda i ryggen/benet går över också! Man måste vara positiv!!




Mitt emot ytterdörren så växer den vitbrokbladiga tysklönnen ( Acer pseudoplatanus) som vi hade med oss från Stockholm. Den beskar Rolle härom dagen efter mina instruktioner - och jag har visat det tidigare. Grenen som växte ut till höger över den gulbladiga perukbusken (Cotinus coggygria `Golden Spirit´) togs bort men...tyvärr så var det egentligen alldeles för sent. Den började blöda något otroligt! 
Efter att ha försökt med att först måla skadan, sedan bränna den kom Rolle på att han hade en industrifärg som man kunde måla t.ex. blöta vattenskadade rör med. Så han målade 2 gånger och nu har det äntligen slutat rinna! Puh!!




På vägen från trädinspektionen så är man tvungen att gå förbi pallkragsrabatterna. Ingen rolig syn just nu. Eftersom jag har jobbet som förste rensare av dom, så kollade jag mycket noga om det hade börjat dyka upp några lökskott i dom - och det hade det. Alltså hög tid att rensa dom! 
Men...när Rolle beskar träden och jag satt på min lilla trädgårdspall bredvid, då upptäckte jag att pallen var väldigt kall. Den är nämligen av plast. Alltså fick vi idag vidta åtgärder genom att binda fast en dyna på den. Jag kommer sitta ner och rensa pallkragarna - och jag vill inte ha blåskatarr! Det räcker nu!!




På vägen från pallkragarna kan man inte heller att undgå att se hur beskärningen av den japanska katsuran (Cercidiphyllum japonicum) och den gulbladiga smällspirean (Physocarpus opulifolis `Dart´s Gold´) till vänster om den blev. Riktigt bra, jag är faktiskt nöjd!



Sen svängde jag till höger runt sydgaveln på huset för att ta mig till växthuset - och där är det hemskt! Gräset som växer till vänster om den uppstammade busken (Forsythia) har spritt sig otroligt och inte är det snyggt nu när det vissnat. På forsytian har det växt ut massor med grenar nedifrån, dom måste också bort. Alltså är det mycket jobb som väntar här! Men det är så det är, ju mer man går runt och tittar, desto mer jobb hittar man! Det är "nackdelen" med att ha en stor tomt.




Så var man inne i växthuset i lä för vinden - skönt - och på tal om jobb så fanns det en hel del kvar där. Trots att det är 3:e gången på en vecka jag tagit mig an det. Det här är dom två vindruvsstockarna som har massor med torra löv kvar - men som jag inte tog idag. Vi ska nämligen till Visby och köpa en lövblåsare/sug i morgon. 
Nu är det bara dom här löven och växterna nedanför som är kvar innan Rolle ska få göra det han är bäst på; STÄDA! Han har faktiskt lovat att han ska ta hand om all städning där ute och jag avundas honom inte. Det är drivor av torra löv kvar runt om i hela växthuset!




Den lilla vårkaktusen på gavelsidan är överfull av knopp. Perfekt att den börjar blomma nu när man kommer vara där ute ganska mycket!




Jag har två pelargoner på den här kortsidans lilla bänk. Den här ovan är jag extremt förtjust i, men har inte en aning om vad den heter. Har dock en pelargonbok, så jag får nog ta fram med och försöka hitta namnet. Jag vill nämligen ha fler av just den, jag gillar bladen! 




Jag har fyra pelargoner till; En rödblommig på den lilla bänken, en rosablommig på det lilla bordet där vi har vår sittplats och så två på den sida som vindruvsstockarna växer. Där har jag en stor rödbladig hängpelargon och en som sitter i en kruka som står i en hög ställning (se ovan). Namnet på dom är dock inte så noga med.....




Vid långväggen mitt emot vindruvsstockarna har jag massor av STORA krukor. Bl.a. den här limen som jag har tagit bort 7 frukter från - men inte vet vad jag ska göra med. Den har 7 frukter kvar, så det blir ju en del man kan göra nåt kul av. Har du tips är dom välkomna!
Alla andra krukor och växter på den här sidan tog jag alltså hand om tidigare i veckan. Så nu är det bara skräpet runt om som måste sugas upp med den nya "lövsugen"!



Den här limen kan man dock inte göra så mycket av, frukterna är pyttesmå. Bara några cm i diameter! Det är en filippinsk lime som jag fått direkt av odlaren som tog den med hit till Gotland (han är gotlänning men bor på filippinerna på vintern). Mycket vänligt och snällt av honom, så jag är glad och stolt över att jag har fått den både att överleva, växa och bära frukt!

SUSIE

4 kommentarer:

Paula sa...

Ojoj, nu har du ertappat mig i min sämsta gren, trädgårdsskötsel! Tro inte att jag inte har försökt, men jag är inte skapad för att få något att växa och blomstra. Men, jag beundrar dem som har talangen, och det vet jag att du har! Pelargon kände jag igen, liksom kaktusen, jisses så många blommor, kände dock bara till novemberkaktusen som jag tycker den liknar. Jag förstår alla entusiaster som nu har kliande fingrar och som sitter och klickar hem fröer och blomster, åker till handelsträdgårdar...jag har flera sådana vänner. fOch vilken härlig terapi för dig efter denna långa jobbiga vinter!
Kram

Lena i Wales sa...

Vilket härligt och positivt inlägg!
Så skönt att våren är på gång och att du känner dig så mycket bättre. Det gläder mig!
Ni har verkligen mycket att stå i, men också mycket roligt att göra.
Ha det bra!

Ölandsvindar sa...

Åh, vilka fina vårdagar vi har haft nu. Det blev till och med kaffe utomhus med grannarna härom dagen. Så mysigt! Tänkte göra lite nytta i trädgården idag. Nåja, det blev en korg till komposten innan jag försjönk i humlornas liv och leverne bland krokusen och tranornas flygande högt uppe över mitt huvud. En påskkruka är planterad och de flesta fröpåsarna har kommit i jord och gubben har "dammsugit" löv på ena uteplatsen. Sedan kom en snäll granne med ett traktorlass ved, så nu har han att pyssla med några dagar.
HA det bra där borta på den andra ön /Kerstin

Bosse Lidén sa...

Härligt att läsa att du är på G igen. En sådan stor och fin trädgård som ni har tar aldrig slut - när det gäller att hålla efter den.
Blåskatarr är ingen höjdare. Det har jag haft alltför många gånger sedan jag slarvade.
Jag förstår att du uppskattar att värmen och våren har tagit fart de sista dagarna. Nu är det inte så länge tills du ska ta andra sprutan. Jag längtar efter att få de två sticken. Trist att det stannat upp.
Kram från norr