fredag 22 maj 2020

FEM FRÅGOR & TRÄDGÅRDSBILDER & TELIA

 Det här med att lägga ner kopparnätet här på Gotland och istället ge alla mobilt bredband - ja alltså vi som inte har nergrävt bredband sen tidigare - lät ju på pappret jättebra. Men nu börjar jag faktiskt tröttna…..



Fast vi har ÄNTLIGEN efter en vecka fått en hemtelefon som fungerar, Däremot så funkar inte Internetanslutningen! Idag kommer teleteknikern hit och ska avhjälpa det problemet också!!
Jag hade Internet inkopplat en halv dag, sen försvann det. Nu börjar jag misstänka att vi inte fått det abonnemang jag begärt. Alltså att det endast är "hemtelefoni" vi fått,  men enligt Telia Support så har vi det. Vi får väl se.....


Som tur är har jag ju mitt gamla mobila bredband till datorn hela månaden ut, så jag kan fortfarande skicka och få mail, samt "hartsa" runt på nätet. Och så kan jag lägga in lite nya bilder, vilket jag längtar efter - för nu har våren verkligen kommit igång!


Igår gjorde jag klar utsidan samt kortsidorna runt pallkragarna. Det är ett hemskt trist tungt jobb för ogräset har vuxit in under skyddsmattan som ligger under pallkragarna.
Idag ska jag rensa halva insidan - alltså runt 4 pallkragar - om jag orkar, Jag har redan fått den bortersta fixad, men sen var jag tvungen att gå in och vila lite samt vänta på telefonsamtal från -Telia. Längtar efter att få "insidan" klar, för det är ju den man ser inifrån!


Igår klippte vi också gräs, det kan man hålla på med hur mycket och länge som helst när man har en stor tomt. Rolle har avbrutit maskrosplockningen och istället övergått helt till gräsklippning av "parken" idag. Han har nu tagit halva och skall - förmodligen - ta resten lite senare idag. I alla fall hoppas jag på det!


Så några problem med att sysselsätta oss har vi inte - tvärtom. Man kan t.o.m. säga att det är ganska skönt att vi inte har några gäster just nu. Då hinner man ju inte med så mycket utomhus.
Men...det är istället fruktansvärt trist att inte ha nåt socialt liv alls. Telefonen har ju inte heller fungerat så sista veckan har man verkligen känt sig isolerad! Min gamla mobil sa upp sig i veckan och Rolles med kontantkort sparar vi på ifall vi måste kunna ringa.....


När jag på gräsklipparen körde förbi den här sluttande lilla hörnan mellan "innertomten", "parken" och "kohagen" så såg jag hur hemsk den ser ut. Murgrönan jag planterade där har tagit sig bra, men allt annat ogräs och sly som kommit upp skulle behöva grävas bort. Av någon för det orkar inte jag ...men nåt fult område ska man väl få ha, då ser det andra så mycket bättre ut. *fniss*


Så över till Elisas fredagsfrågor:


* Vad har du för ringsignal på din telefon?
Vet ej, har den nästan aldrig på!

* Vilket är ditt favoritljud?
Koltrastens sång.

* Vilket ljud gör dig tokig?
Den moderna popmusikens hemska konstgjorda dunkadunka komp.
Nä, fram för riktiga musiker!

* Vad kan du höra just nu?
Fågelsång samt Rolles gräsklippare.

 Vad lyssnar du helst på? (musik, poddar, radio, etc.)
Min gubbes stereoanläggning när han spelar rhytm & blues, rock eller
kanske t.o.m. lite bra folkmusik.

SUSIE









10 kommentarer:

Bokdamen sa...

Fina bilder! Koltrasten är inte dum att lyssna på. Trevlig helg!

Lillian "sognafaret" sa...

Så flott det er med teknikken med både telefon og internett når det fungerer. Men du så irritert en blir når ikke ting blir som man har tenkt, eller forventet. God helg!

Karoleen sa...

Varje gång jag är inne och kikar hos dig blir jag så imponerad över ert konstanta arbete med tomten och att ni har det så fint! Jag skulle aldrig orka med att hålla trädgården så fin. Vi har stor tomt och jag skulle vilja ha fina rabatter men jag hatar att rensa ogräs, men är expert på att odla det �� Kram

Geddfish ♥ sa...

Så fint ni har det i trädgården!
Jag kan hålla med om att det sociala livet totalt är åt pipsvängen. Jag har ju ingen mer här i lägenheten heller att prata med.
Vi ringer och videopratar lite mer i stället, men allt annat som är inställt??
Önskar en fin fredag!

Mrs Calloway sa...

jag förstår att ni inte lider brist på sysselsättning i alla fall. kul att ha det fint och välansat när (om) den sociala biten kommer igång någon gång

Ingmarie We sa...

Fina foton! Koltrasten är så mysig att lyssna på. Igår hade vi en trädgårdsångare här. Hoppas det löser sig med internetanslutningen för er. Ha det bra.

Paula sa...

Hej, ja jag ser att du har fått både grönt och skönt och blommor och blader! Så härlig månad maj är, innan det blir på tok för varmt för en finnkäring. Men hur vet du när telefonen ringer om du inte har något ljud på?
Trevlig helg!

tanthuset.blogg.se sa...

Svaren på frågorna kan jag hålla med om till 100% :)
Men oj, vilket arbete ni gör, det är klart beundransvärt, har jag sagt det förr?? :) Det gör inget, jag kan säga det många gånger.
Sen är det ju förblånat trist när saker o ting (tekniska) inte funkar som det ska, hoppas verkligen att det löser sig nu! Kram!

Hanneles bokparadis sa...

har alltid mobilen på, sist ringde barnbarnet för hon hade glömt nyckeln ❤️

Bosse Lidén sa...

Jag älskar också koltrasten sång. Hörde den senast igår.
Urtrist när tekniken inte funkar.
Vad bra att ni inte är sysslolösa. :) Undra om vi och ni får något regn idag tro.
Kram
Ps. Fina foton som vanligt.