söndag 1 mars 2020

VÅRLÖK & BESTÄLLNING

Vad gör man när man får ett par timmar över? Jo, man sätter sig framför datorn och då blev jag naturligtvis jättesugen på att göra ett nytt blogginlägg. Det var ju flera dagar sen sist.....

Nån lust att göra nåt nyttigt har jag inte. Lagade nyss mat - det blev isterband med hackad purjolök, äpple och persilja i ugn med potatismos till. Riktigt gott. Så det får räcka med "jobb" för ikväll, söndagar ska man ta det lite lugnt på. Eller hur!?
En vårlök på vift i långrabatten. Det tyckte Rolle var jättespännande...
Tidigare idag när Rolle gick den dagliga långprommisen med Santos så bad jag honom att ta lite foton på vårblommor i grannskapet att lägga ut på bloggen. Själva har vi inte mycket att bjuda på tyvärr. Men - han är väl inte världen bästa blomfotograf precis.....

Här får jag skylla mig själv, jag hade inte informerat honom om att jag
lagt ut bilder på dom här persiska blåstjärnorna tidigare.
Fast nu är det både sten och ogräs kvar på bilden!

På förmiddagen var vädret bra - men inte jag! Därför blev det inget jobb i trädgården för mig och inte heller nån tur med bilen till nåt bra hundprommisställe. Det har ju regnat nästan varenda dag sista tiden så vi hade faktiskt sett fram mot det, men.....

Grannens otroliga samling av snödroppar. Här har jag inte en enda som blommar i år!
Igår roade jag mig med att försöka komma på några buskar jag vill ha när vi i trädgårdsentusiasterna ska beställa från Esveld i Holland. Det måste vara lite "udda" sorter, annars lönar det sig inte. Vanliga sorter hittar man här till betydligt lägre priser.....

En mycket ovanlig form av Forsythia; F. viridissima `Kumson´ med vackert tecknade blad.
Här får man alltså både vackra blommor och blad, det senare är viktigt tycker jag.

Fast det tråkiga var att INGEN växt jag noterat under sista halvåret fanns hos Esveld. Dom var tydligen alldeles för ovanliga även för dom.
Men jag hittade i alla fall två jag ville ha, så nu är det bara att vänta och se om dom finns. Det fanns nämligen inget pris på dom, dom togs endast hem på begäran......

Glasbär - Callicarpa bodinieri  `Autumn Glory´.

För att fylla på ordern så passade jag på att beställa 3 stycken ormbunkar. Fast naturligtvis inga "vanliga", dom har man så man kan gödsla med. Nej, istället blev det en silverfärgad sort med rödlila nerver.


Ormbunke - Athyrium nipponicum `Pewter Lace´
Så nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att jag får det jag beställt. Och att det var fler i gänget som beställde så det blev en order i år. Och att buskarna jag beställt inte är alltför stora och/eller dyra!

SUSIE

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

stekt isterband med stekt lök är mums!

Maribel sa...

Hej Susie!
Snödropparna är helt fantastiska, tänk att ha ett helt hav av dem. Fina inköp du gjort, glasbär skulle jag gärna ha. Ormbunken var riktigt vacker med de mörkare bladnerverna,
Ha det bra /Kram Marika

tanthuset.blogg.se sa...

Oj vilka fantastiska växter!!! Hoppas du får det du beställt, det där glasbäret var ju verkligen läckert!! Sen mattan av snödroppar, vilken lycka <3

Carina sa...

Glasbär är väldigt vackra, även de med vita bär. Esveld har mycket fint på sin lista. Hoppas du får dina önskemål.

Ha det gott! Carina

Anni sa...

Vilken dröm att ha så¨många snödroppar som grannen din! Nu fick jag ett nytt mål att uppfylla ...