tisdag 3 mars 2020

HOPP OM SNAR VÅR

Idag är det precis som vanligt. När man vaknar så är det lite igenmulet men solen tittar fram redan efter en halvtimme. Härligt! Sen går det en timme till, då är det återigen helt igenmulet. Så himla trist.....

Jag är förmodligen inte ensam om att ha tröttnat på den här konstiga säsongen, men den är förhoppningsvis snart slut. Det måste komma en härlig vår nu snart, jag vill kunna gå ut i trädgården utan att bli blöt och kall. Fast kall och kall, det har varit runt 5-8 plusgrader dom senaste veckorna. Faktiskt så långt tillbaka jag kan komma ihåg i år.....

Trots det så har det inte dykt upp några vårblommor att tala om. Dom persiska blåstjärnorna samt mina vanliga vita julrosor är fortfarande dom enda som blommar här. Så igår när jag var ute i växthuset tog jag med mig kameran för att åtminstone få till några blombilder! 


Nu visade det sig att det var ingen större blomfägring där heller. Men det finns åtminstone sånt som är grönt och som har några små vita blommor fortfarande - som den här lilla limen. Den här fick jag av Anders Lerinder som bor halva året på Filipperna och halva året här på Gotland. Han tog med sig den till mig på flyget. OK, den var visserligen lite mindre då, men vilken present!

Här ser man att den heter Calamansi och är ett skott från 2018.  I krukan ser man också att dom vårlökar jag haft där tidigare faktiskt är kvar - och på väg upp. Trevligt!

Min - eller jag kanske ska skriva Rolles, för det är han som valt den - pelargon som vi har på det lilla bordet har nu blommat fint i snart ett år. Det är ganska fantastiskt egentligen. Förstår inte att jag har fler än den här och så en hängpelargon som sitter på väggen. Men den har inte blommat lika bra, den var nästan död när jag hängde in den i växthuset. Kan bero på det.....

Jag har ju två vinstockar i växthuset som växte här mot väggen redan innan växthuset byggdes. Det är alltså inte gjutet nåt golv där dom växte tidigare, istället har vi lagt massor av grus precis där. Och det har visat sig fungera perfekt, jag behöver inte ens vattna dom mer än 2-3 gånger under högsommaren när det är torka - vilket det varit dom två senaste somrarna.

Eftersom stockarna växt så enormt under dom här senaste somrarna så bestämde jag mig för att beskära dom - kraftigt - i höstas. Tydligen så har det fungerat för den med svarta druvor har brutit riktigt ordentligt och t.o.m. kommit med blad. 
Den rödgröna däremot har bara några små ynkliga tendenser till skott, men den kommer nog igång den med. Så det blir nog vindruvsgelé i år också!

SUSIE






7 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Måste säga att det ser väldigt mysigt ut i ert växthus. Annars är vädret likadant här som hos er, förutom att det inte kommit någon sol. Men igår sken den faktiskt nästan hela dagen.
Limeplantan är verkligen en fin present. Pelargonen är snygg, har en med liknande färg. Den heter Blue Wonder men så blå är den ju inte :)

Kram Anita

chica sa...

Lindas flores e cantinhos daí e gostei do boneco simpático! bjs, chica

Ingrid sa...

Ja, nu längtar man verkligen efter lite sol. Det är ett himla trist väder, fast i dag var det i alla fall ingen blåst.
Kram, Ingrid

Herr Nilssons Fru sa...

Who vad många fina växtbilder. Jo jag längtar också efter vår och sommar. Denna vintern har varit så solfattig. Riktigt grå o blöt.

Vindruvor de är som ogräs, vi har ett gäng mot garaget och jag klipper ner dem på vintern o tror alltid jag tagit död på dem men inte, de växer som ogräs o ger alltid massor av druvor. Oh druovor är ju härligt gott.

Den sista blomman,den som sitter på sista bilden - den var extra söt :)

Kramiz

Märtha sa...

Så snyggt du har! I vår vinterträdgård är det ingalunda mysigt, bara en mängd chilibarn, torra pelargoner, skräp, gamla krukor. Huller om buller. Vi har haft några nätter med minusgrader, ända till minus 10, men nu verkar det vara slut på det. Det blir inte vår för mig förrän i april. Dräglade över mässan "nordiska trädgårdar" ikväll... Vi har ordnat med biljetter, så... Ha det gott!

tanthuset.blogg.se sa...

Lyckliga du som har växthuset att gå till för att söka tröst och inspiration den här eländiga vintern. Här väntas mer snö de närmaste dagarna, t.o.m JAG börjar bli less ;)
Hoppas din onsdag blir en toppendag nu, gärna med sol!

Thomas sa...

Vill du vara medlem i Illuminati som kirurg som gör dig rik och berömd i världen och har makt att kontrollera människor på världens högsta plats. Är du affärsman eller kvinna, konstnär, politiker, musiker, student, fotbollsspelare eller bastket baller vill du vara rik, berömd, kraftfull i livet, gå med i Illuminati brödraskapet idag och få direkt en rik summa av 1 miljon dollar i en vecka, och en hemlös. Överallt du väljer att bo i denna värld och få 10.000.000 $ per månad som lön.
FÖRDELAR TILL DE NYA MEDLEMMARNA SOM GÅ MED I ILLUMINATI.
En kontant belöning på USD 500 000.
1. En ny övningsdrömbil värderad till 300 000 USD.
2. Ett drömhus köpt i det land du valt.
3. En månad semester (helt betalt) till din dröm turistmål.
5.Et ett års medlemskapspaket för golf.
5. En VIP-behandling i alla flygplatser i världen.
6. En total livsstilsförändring.
8. Tillgång till Citizen Grove.
9. Månadlig betalning av $ 5.000.000 USD på ditt bankkonto varje månad som medlem.
10. En månad reserverad möte med de 5 bästa världsledarna och de fem bästa kändisarna i världen.
Om du är intresserad av att gå med oss ​​i Illuminati Great Brotherhood
Kontakta oss via e-post: cavill612@gmail.com