måndag 9 mars 2020

MYCKET REGN

Om det var rysningar av vällust igår, så är det precis tvärtom idag.  Man får faktiskt nästan rysningar av det trista väder som är just nu.....

Igår var det söndag och då vill min gubbe att vi ska ta det lugnt - och det har jag i och för sig inget emot. Men...det var ju riktigt bra väder och jag gjorde ändå ingenting ute. Varken i växthuset eller i trädgården! Känns lite trist!!

Idag däremot, när det har regnat till och från, så passade jag på att först gå ut i växthuset och dona lite. Sen tog jag ett varv i trädgården för att se om det kommit upp nåt nytt och då hittade jag dom här krokuserna. Men fick lite bråttom på slutet eftersom det började regna ordentligt. Och då är det inte så kul att fota.....

Här är min enda rugge med snödroppar - en väldigt exklusiv sort - som har blommat en eller ett par gånger på 10 år. Min väninna Christina köpte 5 stycken samtidigt och grävde ner i sin radhusträdgård i Gustavsberg. Dom blommar varje år.....


Nåt annat som inte ser så kul ut är rabatten under spaljén vid ingången. Både i den och på gruset framför växer det nu MASSOR av ogräs. Det blir gärna så när det inte varit nån vinter och det man egentligen inte vill ha kan växa till sig helt ohämmat.....

Nåt som jag gillar däremot och som har trivts under den här regniga perioden är mitt vintergröna  rynkolvon  - Viburnum rhytidophylloides - som växer på baksidan i stenslänten mot kohagen.
Och under den växer Gotlands landskapsväxt Murgröna som jag har planterat för att binda gruset och stenarna..


Men som sagt - vädret var inte så kul så jag fick snabba mig in. Sen blev det att göra limemarmelad - ja, jag bestämde mig för det till slut. Fast jag har 6 lime kvar som jag ska göra nåt annat av!

SUSIE

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst har det varit trist väder i dag, men kul med din lilla filmsnutt.
Hoppas marmeladen blev bra.
Kram, Ingrid

Ölandsvindar sa...

Den här varma vintern har bidragit till att alla stenplattor på uteplatserna är överdragna med mossa. Har inte bestämt mig ännu om jag ska ha den kvar eller ta bort. Ett himla jobb och det japanska stuket har ju också sin tjusning. Apropå dina snödroppar, jag köpte en gång några fruktansvärt dyra krokuslökar, som skulle sprida sig och bli otroligt vackra. Någon med smak för delikatesser grävde upp dem och så var de hundralapparna borta. Kanin kanske, jag vet inte.
Ha det /Kerstin

Bosse Lidén sa...

Vilket skvalande det var på filmen. Kunde du inte sjungit någon låt från Mello istället. ;) Du fick några fina foton i alla fall. Ogräs är ofta en övermäktig motståndare som aldrig ger upp. Synd att du inte kunde övertala honom i söndags att rucka på söndagsvanan.
Kram Bosse

tanthuset.blogg.se sa...

En sak som förundrar mig ständigt, är att ogräs alltid överlever och växer, mycket märkligt :) Men du har annat också som växer och det ser jättefint ut <3