söndag 8 mars 2020

RYSNINGAR AV VÄLLUST

Det får man faktiskt av att det nu går med stormsteg mot en härlig och solig vår!
I förgår och igår var jag i ute och fixade lite. I förrgår både i trädgården och i växthuset, igår endast i växthuset. I förrgår var det sol - som det är idag - men igår var det grått som vanligt!

Santos sitter vid grinden och väntar på sin husse som är i Hemse och uträttar lite ärenden.
 Det kan ju vara kul att se när den riktiga våren började, man glömmer så lätt, alltså tog jag med mig kameran ut för att dokumentera dom få ynkliga blommor som slagit ut.
Den här julrosplantan vann jag på ett möte hos Trädgårdsamatörerna för minst 12-13 år sen. Kommer tyvärr inte ihåg exakt, men den har iaf tagit sig och blommar riktigt fint - se även headern. 
Synd bara att man nästan måste ligga på magen framför dom för att se hur vackra dom är!

Helleborus niger

Men det finns även en del annat, t.ex. "hela" 2 stycken våriris. Jag är väldans förtjust i iris, både
vanliga och dom vårblommande, men.....vart har alla jag satt under åren tagit vägen!? Det här var dom enda två jag hittade och jag vet att jag satt åtminstone ett 50-tal!

Iris histroides var major `Violet Beauty´ med några vitblommande hycainter från en juluppsats i bakgrunden.

Det blev några bilder till från det som fanns framsidan av huset och nu är dom persiska blåstjärnorna helt utslagna och man ser att dom är lite randiga.


 Det är alltså ganska dåligt med vårblommor än så länge, men i pallkragarna växer det så det knakar. Ska bli otroligt spännande att se hur det blir med alla tulpaner jag satte i fyra av dom.

Jag hittade också några botaniska ljusgula krokusar i "långrabatten",  men dom är inte så många längre. Dessutom hittade jag enstaka blå vanliga krokusar som satt utspridda på tre olika ställen - alltså inget att fota ännu!


Efter att jag tagit dom här bilderna gick jag in i växthuset och jobbade lite med att rensa bort döda partier hos en del växter. Och så både beskar och sprutade jag mina två bägarrankor, Dipladenia sanderi-mandeville. Dom hade tyvärr har fått spinn efter ha både blommat och växt massor under vintern.
Det roligaste var dock att plocka dom här limen från min stora planta. Nu är det bara 2 lime kvar, men det har redan kommit flera blommor så det blir nog massor med frukt i år också.

Citrus auranthifoliia - mexikansk lime - `La Vallette´

Jag har plockat lime hela vintern och använt istället för citron i maträtter, men nu är problemet vad jag ska göra av dom här; Saft, marmelad eller vadå.....? Man kanske kan göra gelé på dom - men vem äter så mycket limegelé? Såg för länge sen nån som kokade dom och sen använde strimlade skal som tillbehör - kan det vara nåt!?

Elaeagnus ebbengie `Limelight´ och Santos.
På  baksidan nedanför altanen har jag den har brokbladiga och vintergröna "silverbusken". Ja, alltså det är en släkting. I år har den växt enormt - kolla in alla höga spretiga grenar - trots att jag beskar den ordentligt under JAS-månaderna. Eller kanske "tack vare".....
Bredvid den till höger, det höga smala saken, är det en frilandshibiskus; Hibiscus syriacus `Purpurens Variegata´ som är brokbladig och har vinröda små blommor. Låter snyggt, men den är ganska oansenlig faktiskt!

Sasa vetchii med lite annat.....

Här har jag en massa jobb. Det är till att börja med att klippa bort alla gamla blomrester på den "lilla" fjärilsbusken. Alltså den glesa busken till höger i "poolrabatten" som skulle bli max 1 meter, men som nu är uppåt 2 meter! Den måste jag nog klippa ner ordentligt.....
Sen är det Mischanthus-gräset som måste klippas ner - men inte för tidigt - och så är det den snygga men hemskt invasiva japanska bambun - alltså den med torra dekorativa kanter -  som måste bort.
Så vi ska fortsätta rensa bort den samt ta bort skyddsmattan som ligger under och som den älskar att växa igenom!

När jag var här på baksidan så fick jag se den här krukan som stått ute hela "vintern". I den växer nåt grönt, alltså nåt som växt till sig under den senaste säsongen.
Det är en jätteverben! Den ska ju inte klara en vintersäsong här, men det verkar inte varit några problem alls!? Det finns t.o.m. blomknopp på den!!

SUSIE




6 kommentarer:

Marlise sa...

Der Frühling kommt.
Es ist die schönste Zeit.
Bei uns blüht schon ganz viel.
Aber wir wohnen auch weiter im Süden und hatten in diesem Jahr überhaupt keinen Winter.
Der Frühling kommt jetzt auch an Gotland.
Bis dahin kannst du bei mir im Blog schon alle Blüten sehen, die ich heute fotografiert habe.
Dir und Rolle einen schönen Frühling.

Våren kommer.
Det är den mest underbara tiden.
Vi har redan mycket i blom.
Men vi bor också längre söderut och har inte haft någon vinter alls i år.
Våren kommer nu till Gotland.
Fram till dess kan du redan se alla blommor som jag fotograferade idag i min blogg.
Du och Rolle en fin vår.....Kram Marlise

tanthuset.blogg.se sa...

Ännu ett imponerande inlägg från dig, även om du tycker att vårblomningen är lite snål, så njuter jag av att se det du hittat...i allra högsta grad! Här ligger ju snön över marken och mer kommer det...
Hoppas att du får en fin söndag idag <3

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Tycker du har mycket vårblommor och din julros är verkligen fin, kraftig och rikblommande. Här hotade dom med mulet väder idag men det blev riktigt fint, förutom att det blåser rejält. Men inte några kyliga vindar. Visst känns det som våren är på gång ordentligt nu. Såg några blåfrusna blåsippor idag men om ett par veckor kommer backarna att vara blå.

Kram Anita

Carina sa...

Vacker julros men det borde vara en H. x hybridus och inte niger med utseendet på blad och blomma. Har du testat att ge irisarna lite näring, benmjöl till exempel nu när bladen kommer upp. De uppskattar ett soligt och sommartorrt läge också. Så växer de allra flesta till bra de med mycket gult i är svårare.

Ha det gott! Carina

Barwitzki sa...

Hvo for herlig Iris - dette deilig blå - super fint at kommer første
blomster. I dag vi hadde vakre sol og vi tok en tur til nasjonalparken,
der blomstrer marskopp Märzenbecher i veldig fin landskap. Det var en
riktig fin dag. Ha en fin kveld - kvinnedags -
hilsener til deg.
Kanskje du lager citrongelee - herlig med egen citron.
Kos deg.
Viola

Ingrid sa...

Du kan verkligen få det att växa!
Nu vill vi ha lite sol och värme, men det ser ut bli en grå dag i morgon också. Men det kommer väl....
Kram, Ingrid