lördag 1 februari 2020

UTE & INNE

Idag är det helt klart lite vårkänning i luften. I alla fall här på södra Gotland!

Det är hela +8 grader och solen har skinit, även om det inte syns så mycket av den just nu. Men vädret påverkar mig ganska mycket, så jag känner riktigt hur lusten efter att få sätta igång i trädgården har slagit till igen.
Jag trodde faktiskt att mitt trädgårdsintresse var på väg att falna helt eftersom jag inte planerat nåt nytt kul i år. Istället bara tänkt på att lägga igen och ta bort.....

Rabatten nedanför poolen.

Här ovan har vi ett litet problem som måste fixas klart i år. Vi - både gubben och jag - hade ett litet helsicke med att få bort den skyddsmatta vi la i botten på den här rabatten när vi anlade den. I somras var den så full med rötter att det nästan var omöjligt att få upp mattan och ogräset. Så det blev bara den här tredjedelen där det ligger täckbark vi orkade med 2019. Men nu är det 2020 och vi måste alltså ta nya tag.....





Kolla in hur mycket klängrosorna har växt i Susie´s Folly under den här varma
senhösten/vintern. Bladen sitter också fortfarande kvar på två av dom!

Men det är enormt blött ute, det har ju i praktiken regnat nästan varje dag, så det lär nog dröja innan man kan gå ut och göra nån nytta. Fast vadå nytta,  jag vill inte göra nån nytta alls - jag vill egentligen bara ut och njuta!


När nu vädret blir så man kan vistas ute så finns det massor att göra, så det gäller att planera lite. Och det är alltså vad jag ska "roa" mig med närmaste tiden.
 Till att börja med så måste jag ta mig ut med min såg och beskära en massa förväxta buskar men framförallt små träd. Har nämligen upptäckt att nästan alla våra små träd är tvåstammiga. Undrar varför.....!?


Inne har jag inte så mycket som blommar. Den här amaryllisen är den enda och sen har jag några gröna växter inne i gästrummet.


Tråkigt nog så blev den här amaryllisen otroligt hög. Jag har naturligtvis plats för det, men dom blir så otroligt vingliga och det är inte heller så snyggt.
Men...den här var den första som började blomma av dom 4 lökarna jag köpte. Det blev 2 stjälkar med massor med blommor och nu har det alltså kommit en 3:e.


Att den sen också är otroligt vacker gör ju också att man inte kan låta bli att gilla den, så den har
blivit lite av en favorit. Namnet på den är Flamingo Queen och den har nu 4 blomklockor.

Santos - som är 12,5 år nu - vill helst vara ute hela tiden även om det duggregnar och det verkar som om han tycker att vi är konstiga som vill gå in. Men det är ju inte direkt skönt att bli blöt, men han verkar faktiskt inte ha nåt emot det. Både vår tax Brasse och vår Lancashire Heeler Penny, gillade inte regn - och naturligtvis inte att bada. Det senare gör inte Santos heller och han undviker vattenpölar. Vilket är jätteskönt.....


Allt i trädgården verkar ha växt, även gräset, så man undrar ju vad som kommer att hända när kylan och snön kommer. För det lär den väl tyvärr göra!

SUSIE

5 kommentarer:

Carina sa...

Det känns rätt naturligt att det växer när det är såpass varmt som det är :) Och visst finns det en del att göra. Jag har hunnit rensa 3 planteringar mest för det är så skönt att vara ute. Precis som santos kan jag vara ute i duggregn och tycka det är rätt skönt. Men rensandet har jag pysslat med när det varit uppehåll.

Ha det gott! Carina

Mia Halvarsson sa...

Vad härligt med en trädgård...det avundas jag dig. Men visst är det jobbigt också, fast jobbigt på ett bra sätt :) Här fanns det ingen trädgård alls, bara en övervuxen rabatt där det enda som överlevt var vårkrage och libbsticka! Jag har försökt att rensa bort ogräset där och planterat lite annat, det ska bli spännande att se vad som händer i vår :) Sen tog jag med tre rosor och några perenner från det förra stället jag bodde på och grävde en ny rabatt, hoppas dom har klarat vintern <3
Ha en toppensöndag, Susie!

Hanneles bokparadis sa...

Fina bilder, soligt på Hisingen med.

Maribel sa...

Hej Susie!
Visst gör det skillnad att solen tittar fram, allt blir mycket trevligare. Gick en runda i trädgården i helgen, och har nog inte upplevt förut, att det är så mycket som tittar fram i rabatterna i februari.
Fin amaryllis, mina har blommat rikligt, och har tre som blommar nu och en som har en stor knopp. Det lönar sig att köpa bra lökar.
Ha det bra /Marika

Anni sa...

Visst längtar man efter att njuta av våren i trädgården nu! Jag känner mig riktigt otålig.
Kan du inte kapa den långa amaryllisen och ställa den i en vas istället, då kan du själv välja hur lång stjälk du vill ha. jag tycker att blommorna håller sig längre i vas än när de sitter kvar på löken.
Kram!