tisdag 11 februari 2020

FORTSÄTTNING, FLER TRÄD

Idag var verkligen vädrets makter med oss - solen strålade och det var +5 grader och framförallt, ingen vind!

FÖRE
Alltså kunde Rolle och jag gå ut och göra årets första trädgårdsjobb - trädbeskärning, yes!

EFTER

Igår skrev jag att det var ovanstående träd - en katsura - hade gjort att jag började undra om vi verkligen hade många tvåstammiga träd. Alltså funderade jag på om vi verkligen kunde ta bort en stam. Skulle alla våra träd bli tvåstammiga då!?

EFTER - från sidan.
Nu visade det sig att vi hade planterat 35 träd på 3/4-delar av tomten och bara 7 av dom var tvåstammiga. Alltså inga problem, så idag sågade Rolle ner den stam jag ville ha bort. Och det blev jättebra.....

Bollpilen till vänster är nu uppstammad.

Vi stammade också upp den lilla bollpilen - Salix fragilis `Bullata´ - som jag dragit upp alldeles själv från en liten ynklig tunn kvist. Vi hade nämligen en bollpil tidigare som jag planterade när vi flyttade hit. Den stod precis framför "ruinen" men blev så stor att vi var tvungna att ta bort den. 
Smart nog sparade jag några skott - och det här är ett av dom. Dom växer enormt mycket och fort, så vi är tvungna att stamma upp den varje år annars hänger den ner i backen och ser bara ut som en stor boll - inte som ett träd alls.

Nedkapat glanskörsbär - Prunus serrula - som fick angrepp av "nattsmyg".

Jag räknade också alla träd och det visade sig vara 11 stycken som vi planterat på den resterande 1/4-delen av tomten. Alltså har vi planterat 46 träd sammanlagt - plus en massa stora buskar. Och nu är det alltså 8 tvåstammiga. En droppe i havet..... För vi har också en hel del träd vi sparade när vi avverkade c:a 110 träd på tomten. Det är både ekar, lönnar, björkar, en vildapel och en enda tall. Och av dom är det inte nån som är tvåstammig. 
Sen har ju en del träd som vi planterat försvunnit av olika anledningar. En del har dött av sjukdomar eller ohyreangrepp, en del har blåst sönder - och en del har stått på helt fel plats eller varit så fula att vi tagit bort dom! För så kan det ju också gå.....

SUSIE




8 kommentarer:

Maggan sa...

Hej!Så grönt och fint det ser ut hos Er.Jag kan tänka mig att Era träd mår gott efter att de blivit ansade för de brukar göra det göra dessutom så blir de mycket finare sedan när bladen kommer.Ha det gott/Margareta

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Japp, blev jättebra efter beskärningen. Och tänk att ni har 46 träd. Fantastiskt tycker jag som älskar träd.

Kram Anita

Anjas Hill sa...

Hej Susie!
Wow, säger jag ba'! Snacka om att ha planterat träd! Hur stor är er tomt?
När du visar bilder får jag aldrig en känsla av många träd, men en del är kanske små ännu?
Träd och blommande, insektsdragande växter ska en trädgård ha - om jag får bestämma ;-( (vilket jag inte får för alla gör ändå som de vill ;-)!!)

Ha det alldeles supergott!
/Anja

Fia sa...

Katsuran blev jättefin! Bra jobbat! Så härligt att ha många träd också :)

Rosor och ruiner sa...

Vilken rikedom med så många träd! Och vilken insats för miljön ni har gjort! Själv har jag numer bara ett endaste träd, jag som älskar träd! Kanske att jag har plats med nåt till, får se hur jag gör!
Tipsa gärna om små fina träd! Eller varför inte fota alla prydnadsträd du har sen när de är gröna o gör en kort presentation av dem! Som en liten serie!
Kram Gunilla

Carina sa...

Har kanske missat nåt men vad är grejen med tvåstammigt? Vissa träd passar bäst som flerstammiga medan andra ser bäst ut som enstammiga. Två kanske lite för jämnt för min smak som oftast tycker udda tal ger vackrast resultat ;)

Grattis till många träd de adderar spänning oavsett antalet stammar! Carina

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej!
Måste vara härligt att ha en så stor trädgård och kunna få plats med så många träd. Katsuran blev ännu finare efter beskäringen och tvåstammigt är vackert :)
Ha det gott!
Birgitta

Unknown sa...

As reported by Stanford Medical, It's indeed the SINGLE reason women in this country get to live 10 years more and weigh 42 pounds less than us.

(And actually, it is not about genetics or some secret exercise and absolutely EVERYTHING related to "HOW" they eat.)

BTW, I said "HOW", and not "WHAT"...

Click on this link to reveal if this quick test can help you unlock your real weight loss possibility