måndag 10 februari 2020

TRÄDGENOMGÅNG

Igår var det storm här, men konstigt nog har inget i trädgården skadats - alltså inga träd i "kohagen" har dråsat ner. Otroligt!

På beställning av Rolle, gårdagens laxpudding till middag och lunch idag!

Vi hade som vanligt laddat upp med en massa värmeljus överallt, för vi räknade med att vi skulle få elavbrott. Fast vi har alltid en massa ljus tända till middagen, så på middagsbordet igår var det inget märkvärdigt. Men till vår stora förvåning så blev det inget avbrott, vilket var enormt skönt.
Det första Nascar-racet för säsongen började nämligen klockan 21.00 - och det ville man ju inte missa!


Jag har ju under en längre period skrivit att jag ska kolla upp hur många träd vi planterat under dom 16 år vi bott här, plus - och kanske viktigast - hur många av dom är tvåstammiga!?
Trädet ovan en Cercidiphyllum japonica - katsura- är skälet till att vi började fundera på det här med antalet stammar. Jag vill alltså ta bort den högra stammen vars grenar växer spikrakt uppåt. Är inte snyggt - men då skulle den också bli tvåstammig. Vilket nästan "alla våra träd är", enligt Rolle!

Den jättestora Acer negundo ´Variegatum´ som skulle varit en `Flamingo´. Den växer precis vid
 ingången till "innertomten" och är väl c:a 6/7 m hög (trots beskärning varje år) och 14 år. 
Växer enormt fort...
Så idag när det var fint väder, sol och +6 grader - på förmiddagen - så bestämde jag mig för att gå ut och kolla upp hela tomten. Både titta efter stormskador samt dokumentera alla träd. Men...solen hann försvinna helt och blåsten hann komma tillbaka, jäklar vad kallt det blev.
Så jag har tagit 3/4-delar av tomten, får ta den resterande bortre delen av parken en annan dag.

Acer pseudoplatanus `Brilliantissimum´ -  tysklönn, som också är brokbladig.

Den här lönnen har sin delning betydligt längre upp - men den är helt klart en tvåstammig också. Den hade jag faktiskt med mig i en liten kruka från Stockholm.

Mitt favoritträd, Gleditsia triacanthus `Sunburst´, gulbladigt korstörne!
Ett träd där det kanske kan vara svårt att se på bilden att den är tvåstammig - den har så konstigt placerade grenar - vilket är dess tjusning. Så den kommer jag aldrig stamma upp helt.

Pagodkornell - Cornus controversa `Variegata´.
Det här trädet flyttade också med oss hit från Örby, Stockholm. Då var det en ganska ynklig liten planta som mest såg ut som en perenn och som jag inte trodde skulle kunna bli ett vackert litet träd.

Rolles alldeles egna träd, han har dragit upp det alldeles själv från en kastanje; 
Aesculus - hästkastanj.
Nu har jag kommit ut till det vi kallar "parken" och jag började bli iskall om fingrarna. Alltså bestämde jag mig för att bara ta halva delen och spara resten till en annan dag. Men det var ju en hel del här också, så man han verkligen bli iskall.

Tror att det här är Syringa vulgaris `Primrose´- blekt gula  blommor.
På vägen in till innertomten så har jag några syrener planterade och två av dom var faktiskt tvåstammiga. Sen rusade jag runt på baksidan för att se om det låg en massa skräp där och så räknade jag träden.

Santos var med ute, men han hade tröttnat för länge sen och satt bara och väntade på att jag skulle gå in igen. Då rusade han glatt före mig, så han tycker absolut inte att det är vår ännu!

Syringa vulgaris `Sensation´ - blomman är purpurviolett  med vit kant.

På dom 3/4-delar av tomten jag orkade med fick jag ihop 35 träd varav 7 träd var tvåstammiga. Så speciellt många var det alltså inte, men dom verkade vara planterade utmed innertomtens Gunnebo. Alltså kanske man uppmärksammar dom mer. Men det gör iaf at jag med gott samvete kan beskära katsuran och göra den till tvåstammig också.....

SUSIE

3 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Skönt att höra att ni klarade stormen så bra ... och att inte Nascar-raacet hotades :) Laxpudding ... mmm favorit här som vi gör alldeles för sällan.

När jag läste ditt inlägg och såg bilderna på träden så tänkte jag ... jaha, i princip alla träd är tvåstämmiga. Blev därför lite förvånad när jag kom till slutet och såg att så var det inte. Så bra då att du kan ta bort den högra stammen på Katsuran, åtta tvåstämmiga är ju ingenting :) I vår lilla trädgård finns endast 4 träd varav ett dött plommonträd. Det ska tas bort i vår.

Lucy brukar uppföra sig likadant som Santos. Hon tycker det är kul att vara med ute ett tag, sedan förstår hon inte tjusningen längre utan går in och lägger sig i soffan i uterummet.

Kram Anita

Carina sa...

Brilliantissimum odlar jag också men håller på och sakta flyttar kronan uppåt för jag tycker den var ympad lite långt ner. Men det är en vacker lönn - synd bara att bladfärgen är ganska tråkig sommartid.

Man får vara lite försiktig med att ta bort stammar. Finns det inte en grenkrage, som runt grenar, kan man få in röta och ja då blir det inte bra.

Lycka till med katsuran! Carina

Unknown sa...

Do you realize there is a 12 word sentence you can communicate to your man... that will induce deep feelings of love and impulsive attraction to you buried within his chest?

Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, worship and care for you with all his heart...

12 Words Who Fuel A Man's Love Response

This instinct is so hardwired into a man's genetics that it will make him work harder than before to take care of you.

Matter of fact, triggering this influential instinct is absolutely binding to having the best ever relationship with your man that the moment you send your man one of the "Secret Signals"...

...You will immediately notice him expose his heart and mind to you in such a way he's never expressed before and he'll perceive you as the one and only woman in the world who has ever truly appealed to him.