lördag 14 december 2019

JULBLOMNING

Idag är det precis som vanligt den här hösten/vintern; Alltså grått, regnigt och ganska varmt! 

Det enda jag har gjort idag är att jag har fotat några blommor, skrivit en matlista till Rolle och så glott på tjejernas skidskytte på TV (vilket inte var direkt kul precis). Jag har inte stuckit ut näsan utanför dörren en enda gång. 
Rolle stackarn har varit ute med Santos två gånger och sen har Santos varit ute själv - i en hel minut - på tomten en gång för att kissa. Det är ett jäkla hundväder..... 😒

Här ovan är den andra av mina Amaryllis som har börjat blomma, Flamingo Queen. Den har
större  blommor än den som var tidigast och dessutom inte så många, men den är också väldigt hög. Dom två som är kvar nu tror (läs: hoppas) jag blir lite lägre. Den här har endast 4 blommor på den första stängeln, den andra - Tres Chic - har sju. 😊


Men det finns ju mer julblommor att visa, t.ex. mina hyacinter som jag köpte på ICA i Hemse för ett par veckor sen. Dom har blommat en gång redan och nu är den andra blomman på väg att blomma över. Otroligt att dom som bara kostade 10:-/st remonterade.....😄

TREVLIG HELG!

SUSIE

11 kommentarer:

Fia sa...

Åh så vackra julblommor! Särskilt amaryllisen var ju helt fantastisk!

Villrose sa...

Ikke noe vær man ønsker å gå ut i akkurat (jeg måtte - på en isforestilling, og det var bra).
Mye bedre med vakker Amaryllisblomstring :)
Ha en fin adventsøndag!
Klem/Irene

Carina sa...

Amaryllis är vackra men en del sorter sätter inte lika många knoppanlag helt enkelt. Åtminstone min erfarenhet och inget jag kan påverka. Höjden däremot ;)

Ha en fortsatt fin söndag! Carina

Anonym sa...

Ibland har man tur. Här är lika väder. Har 3 amaryllisar en vit snart så hög så jag får nog klippa av den, Dom andra 2 en röd och en rosa hoppas jag blir lägre. Dom får mycket knapphändigt med vatten. Kram Boel

Mia Halvarsson sa...

Underbara vinterblommor, så härligt att dom finns när dom behövs som mest <3 Idag var det roligare att titta på skidskyttet ;) Ha en underbar söndag!

Maribel sa...

Hej Susie!
Härligt med både amaryllis och hyacinter, mina blommar också, några amaryllis hoppas jag väntar ett litet tag till, så jag har lite vackra blommor till Jul. Vädret är ungefär likadant hos mig, den fina snön försvann.
Trevlig helg /Marika

Barwitzki sa...

Hei Susi, hilsener til deg.
Vakker Amaryllis... jeg liker. Jeg har også :-)))
Men Hyazinthe vi kjøper her først med nytt året - tradisjon det er - her.
God 3. adventskveld. Viola

Barwitzki sa...

Takk for besøk Susi, du bor på Gotland... vi var i ferien der...
deilig... bare deilig. Jeg liker. Vi har hatt en rundreise fra Sassnitz -
Lund - Ystad - Karlskona - Öland - Oskarsham - Visby ... til deg på Gotland.
Det var fantastisk. Jeg tenker - vi må igjen ... lage turen i Sverige til
Gotland. Veldig veldig vakker - øya å bli forelsket i :-)))
God nye Adventsuke for deg. Hilsener Viola

Tante Rose sa...

Amaryllis og hyasinter er så vakkert! Duften av hyasinter hører julen til. Det er så morsomt at vi her oppe i nord bruker den til jul, lenger sør er det jo en vårblomst.

Fortsatt fin adventstid og god jul!

Marlise sa...

Hej Susie,
jag önskar dig och Rolle god jul och gott nytt år!
Definitivt hälsa för det nya året.
Kram Marlise

Tante Rose sa...

Så vakre blomster! Hyasinter er en av mine favoritter, og det er rart, det er vanligvis de rosa som blomstrer to ganger. Det er så greit med blomster som koster ti kroner, da kan vi kjøpe flere med god samvittighet!

Godt nytt år!