lördag 1 juni 2019

ALTANJOBB & TORRMUGG

Fy 17 vad kallt det är, blir det aldrig någon riktig försommar!? Vi hade 14 grader ända fram till lunch, men precis då särade molnen på sig och vi fick sol och det blev hela 19-20 grader och vi kunde äta ute! Sen blev det mulet och kallt igen – otroligt!! 
Det Rolle skulle ägna sig åt idag var först och främst att svabba altanen så vi ska kunna sitta där ute och njuta lite. För det gula från tallarna – som det kommit mer av dom senaste dagarna – har följts åt av brunt fnas som också lagt sig precis överallt.
P1030083
Tidigt i våras fick vi reda på att det skulle bli bevattningsförbud 1 april, så redan i mars fyllde vi upp vår lilla pool. Ingen rening eller värme kopplades dock in, så bada i den har man inte kunnat göra. Men å andra sidan har man inte velat det heller i den här kylan som varit! Idag skulle dock Rolle fixa till det sista så att jag kan ta ett dopp i nästa vecka när det ska bli sommar.
P1030093
Trots att Rolle skrubbat hela poolen, samt att först vinterplåtarna och sen poolskyddet legat över hela tiden så var det MASSOR av pollen och tallfnas i vattnet. Rolle stod i en timme och fick upp det mesta – man vill ju inte starta reningspumpen och få in så här mycket skräp – men han får nog ta ett tag i morgon också innan allt kan startas upp. Men det är som sagt ingen panik…..
P1030072
Själv satt jag igång med att tvätta alla dekorationer vi har på altanen – och upptäckte att det var väldans många! Alldeles för många – iaf när man ska tvätta dom!! Sen planterade jag en sista sommarblomma, alltså för dagen – för jag åker nog på att köpa mig åtminstone en till. En av dom jag köpte gick sönder när jag planterade den och det verkar inte som om den tar sig.
P1030080
Vi trappan ner till växthuset har jag en jättestor Agapanthus och så några mindre sommarblommor. På rosfollyns CD-ställ har jag planterat en liten eldkrona som jag hoppas kommer växa till sig ordentligt.
P1030081
Ovanför vattentappen hade jag alltid för en gallerkorg med kruka i, men senaste åren har jag slarvat och inte fått upp den – men i år så har jag satt en liten röd Verbena där.
P1030092
På altanen har jag en röd pelargon i en vacker champagnekylare som jag fick när jag fyllde 50 – alltså en herrans massa år sen!
P1030082
Nedanför den andra lilla trappan där vi har en konstig liten spaljé (köpt på loppis), har jag satt en jätteverbena i en stenkruka som kommer sticka ända upp till matbordet som står precis ovanför.
P1030077
På väggen på altanen har jag min älskade gallerkorg som jag fick av min svärmor Greta som köpte den på Zetas för minst 20 år sen! I den har jag satt en stor petunia i vinrött med vita kanter. Gallerkorgen brukar sitta på framsidan, men i år bestämde jag mig för att byta plats på den och keramikkrukan som min väninna Ulla Schaub har gjort. Det är den senare som fått en trasig växt i sig…..
P1030078
Rolle hade naturligtvis mer att göra (han kan aldrig vara still) så han passade på att klippa gräset i vårt långa dike. Det är, förutom att vara väldans trist, också ett ganska tungt jobb så det kylslagna vädret passade tyckte han.
Sälv skulle jag klippt hela innertomten och förträdgården, men det var så jäklans kallt igen att jag hoppade över det idag. Det blir ju ännu kallare när man svischar runt i full fart på en åkgräsklippare!
P1030089.JPG
Det som inte många vet är att vi har en tvåsitsig torrmugg – men här är beviset! En mycket omtyckt och omhuldad sak, som är inredd med både blommor och fina bilder.
P1030086


P1030074
P1030095P1030073
Storleken är dock kanske liten, men det finns allt man behöver där inne. Både muggpapper och väldoftande blommor – och två små tunnor på baksidan under respektive sits.
P1030076.JPG
Det här är min avgränsning vid poolen (jag är fruktansvärt höjdrädd) med en stor pelargon som ska kunna bli upp till en meter.
P1030090
Några av dom lupiner som växte i den pallkrage som vi sist tog bort. Dom har vi satt i en plastlåda på baksidan bredvid trappan till vårt kontor.Och dom verkar gilla det. Dessutom kom det med en stor iris, hoppas det är den amerikanska mörklila!
SUSIE




Inga kommentarer: