fredag 3 maj 2019

VART TOG VÄRMEN VÄGEN!?

I dagens inlägg tänkte jag börja med att berätta att jag faktiskt gjort något jag inte brukar göra. Och det beror helt och hållet på min bloggväninna Lena i Wales!
Hon skrev om – och visade – på sin blogg att hon brukar ta in massor av blombuketter, vilket jag ytterst sällan gör. Nästan aldrig faktiskt. Men eftersom vädret just nu är så vansinnigt trist (fast det har mycket glädjande kommit hela 1 mm´s regn i förrgår och 2 mm´s regn igår) så att man inte kan vara ute och njuta av tulpanerna som har börjat blomma, så bestämde jag mig för att ta in några. Men det kändes lite knepigt…..klippa av  blommor! 😳
P1020928
Men nu gjorde jag det iaf och jag tog också några kvistar av den gulbladiga smällspirean som retat mig. När jag satt inne i matrummet och tittade ut över framsidan så såg jag att några kvistar hade dragit iväg högt över dom andra i busken – det såg väldans spretigt ut!
Det vi åt till middag när vi satt där och tittade ut var en favoriträtt. Små bitar av marinerad kycklingfilé (i Teryakimarinad) som jag steker och sen lägger på en bädd med småskurna bitar av isbergssallad, kiwi, avocado, färsk gurka, tomat och rödlök.
P1020929.jpg
Jag steker kycklingbitarna först och sen häller jag all överbliven marinad på dom i stekpannan och låter det hela koka ihop. Så häller jag det på grönsakerna och lägger på kycklingen. Sen blir det – naturligtvis, man är ju gift med en ”potatisgalning”  – nån typ av potatis till. Igår blev det klyftor i ugn, eller rättare sagt halva potatisar med skal som jag kryddat med salt, peppar, paprika och timjan. T.o.m. jag tyckte det är gott! Och så stark chilisås, japansk pepparrot och chutney förstås!! 😆
PicMonkey Image
Men jag såg nåt annat där ute när vi satt och åt. En liten spretig buske med bruna blad som precis hade slagit ut bakom den gulstammiga bambun.  Vad 17 var det!? Hade inte en aning, men när jag tog kvällsprommisen med Santos tog jag med mig kameran och så tog jag ett par kort. Och när jag kom på riktigt nära håll så kände jag naturligtvis igen den. Det är en amerikansk buskkastanj som jag tidigare hade vi infarten. Den blev dock överväxt av alla större snabbväxande buskar och små träd jag har där, så för några år sen flyttade jag den hit.
P1020930
I hörnan nere vid vägen så blommar häggmispeln för fullt och jag tror att blommorna kommer stå sig ganska länge – för det är inte varmt precis! Det trista gråmulna vädret hade dock blivit riktigt fint framåt kvällen och det såg riktigt skönt ut. Jag kollade dock termometern innan jag gick ut så jag hade byltat på mig vinterjacka, mössa och vantar som tur var. Det blåste nämligen och den vinden var inte skön!  👿
P1020933
Hitom häggmispeln så har jag en ganska stor vårolvon med massor med blomknopp, men blommorna verkar aldrig vilja slå ut! På andra sidan om gångstigen till vägen har jag ett antal buskar och små träd. Bl.a. både en gulbladig och en rödbladig Acer negundo  – och det var alltså här någonstans som dem amerikanska buskkastanjen växte tidigare. Det ser skönt ut på bilden, men var alltså isande kallt och nåt varmare och skönare väder verkar inte komma inom närmaste veckan tyvärr.
Fagus silvatica Striata.jpg
Som synes så har jag massor av små träd och buskar på tomten, men det verkar som om jag aldrig kan få nog. Den här bilden hittade jag igår på facebook hos Karin i Skara. Det är en Fagus sylvatica `Striata´ som får såna här randiga blad när dom slår ut ordentligt. MÅSTE HA! Det är bara att börja leta….. 😉

SUSIE


4 kommentarer:

chica sa...

Jardim lindo e as flores muito bem arrumadas na mesa. O cardápio apetitoso! beijos, lindo fim de semana! chica

HWIT BLOGG sa...

Jag är också dålig på att ta in buketter...konstigt. Bot och bättring med det :) Maten ser mumsig ut och kyckling är alltid gott, tack för middagstipset.
Önskar dig en fortsatt härlig dag!
Kram Titti

Bettys beundran sa...

Här är en till som blev hungrig- kyckling kan man göra mycket gott med. Jag "knippsar" ofta av blommor från trädgården. Nu när det är så kallt så jag inte kan njuta och se dem ute då tar jag in några.

Allie Reyna sa...

Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på 7 (926) 512-8701.