onsdag 1 maj 2019

VI "SLICKAR VÅRA SÅR" OCH VILAR IDAG

Dagens inlägg blir kort med bara fyra bilder tagna inifrån, för jag har bara varit ute i växthuset och vattnat. Annars har jag varit inne hela dagen. Rolle ville nämligen ha lite sällskap!

Att han inte varit ute alls idag beror på att han har fått jäkligt ont i ryggen efter att ha legat på knä och ogräsrensatt i ett par dagar. Och jag har ju haft ont i ryggen i ett år nu, så nu förstår han hur hemskt det har varit. Så han tyckte vi skulle ligga och vila, vilket inte jag kan göra. Jag får ondare då.....

Här ser man en av rabatterna min duktige gubbe har finrensat, efter det jag hade grovrensat. Här syns det nåt nyuppkommet grönt, tror att det är både några allium och så en pytteliten rugge med gulbladig blåklint. Sen en rödbrun växt  - av nåt slag som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, men det är en flockel av något slag har jag för mig. Längst till höger under det lilla trädet är mina vitblommande julrosor, Helleborus x niger, som jag vann för 10 år sen på ett möte hos Trädgårdsamatörerna.

Den här bilden är tagen från altanen ovanför den lilla trappan ner till växthuset, som alltså ligger till vänster. Kolla in storleken på den blåblommiga Agapanthusen som jag fick av våra vänner Ingvar & Margareta för c:a 5 år sen. Fick även en vitblommig dvärg, men den har tyvärr dött!

Framför huset ser man hur fullt det är i några av pallkragslådorna. I dom flesta faktiskt! 
Men oj, vad fula dom blivit under dom här 10 åren . Dom börjar bli murkna så det är nog ingen idé att lasera dom, Rolle tror stället att dom måste bytas ut - eller tas bort!

Så till den sista bilden för idag som är tagen från ytterdörren. Det som saknas här är det svarta parasollet, men Rolle skulle ta ut det så fort hans ryggonda gått över - alltså i morgon hoppas jag!
Kolla hur mycket bellis (tusensköna) som kommit upp och börjat blomma sen jag klippte gräset. Det är nog snart dags igen tror jag.....
Och det är mulet, nåt regn har vi inte sett till. Inte än i alla fall och det skulle börja klockan elva!?

SUSIE

7 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Här har det kommit några droppar nu på eftermiddagen, men vad hjälper det...? Gräset knastrar här redan... fy så torrt hur skall detta bli?

Har svarat på din fråga om magnolian inne hos mig, det är en Praktmagnolia, alltså ingen Susan. Har haft en sån för flera år sen men den klarade sig tyvärr inte, tror den frös sönder faktiskt.

Ha det fint! Härliga agapanthus du fått av M och I!

Kram Gunilla

Charlotta sa...

Aj,aj, aj ryggont är inte kul. Jag hade mina värsta år mellan 15 och 35, sedan blev det bättre för jag stelnade med åldern tror jag. ;) Förr fick jag ryggskott flera gånger om året, nu kan det gå ett år eller mer mellan ryggskotten.

Din trädgård klarar sig en dag utan dig. Vad kul att du ändå fotar inifrån och visar hur fint det är. ♥

Lena i Wales sa...

Oh, hoppas Rolles rygg blir bättre, inte kul att ha ryggont.
Hoppas också ni får lite regn. Vi hade en skur här vid lunchtid här igår. Idag mulet.

Maggan sa...

Inte alls kul att ha ont i ryggen det är mycket påfrestande Ni får krya på Er båda två.Vi får verkligen hoppas att Ni får regn för det är någonting som behövs. Här har vi nu kalla vindar och i bland kommer det snöflingor men vi har även fått regn så när värmen kommer tillbaka så blir det bra.
Så fin den har blivit din Agapantus det är roligt med "fådda" växter med dem följer så mycket fina minnen.Ha det gott/Margareta

Marlise sa...

Ja, mit dem übersetzen, das ist manchmal lustig.
Regen wird dringend gebraucht.
In der Eifel und auch in Schweden.
Es darf auch in unserem Urlaub regnen.
Wir mögen es ja gar nicht so heiß,
daher fahren wir in den Norden.
Wenn kein Meer dazwischen liegen würde,
wären wir in die nächste Zeit nicht weit voneinder entfernt.

Ja, översätt det, det är ibland roligt.
Regn behövs snabbt.
I Eifel och även i Sverige.
Det kan regna på vår semester.
Vi tycker inte om det så varmt,
Därför kör vi till norr.
Om det inte fanns hav mellan dem,
vi skulle inte vara långt ifrån varandra inom en snar framtid.
Kram Marlise

Anjas Hill sa...

Hejsan Susie!
Det där med ryggproblem för oss trädgårdare är ett gissel. Ni skulle nu, båda två, söka upp fysioterapeut som skulle diagnostisera (ibland med hjälp av läkare) och hjälpa er med ett gymprogram. Själv har jag artros i princip alla leder. Skulle jag inte gå på gym skulle jag får glömma allt vad trädgård heter. Nu kan jag hålla på måttligt med makens hjälp. Man får aldrig ignorera den typen av problem och tro att det går snart över. Det är bara tillfälligt i så fall, Fast, här håller jag på att dundra . Ni kanske har redan kontakt med läkar eller fysioterapeut (de sistnämnda kan så mycket mer om rörelseapparaten än läkarna)

Ta det försiktigt nu!
Kram, Anja

Allie Reyna sa...

Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på 7 (926) 512-8701.