söndag 25 mars 2018

TRÄDGÅRDSFÄGRING (kanske det kan bli)

I flera veckor har jag inte gjort annat än snackat om att jag skulle så mina sommarblomsfrön till växthuset. Alltså - jag ska inte ha något matnyttigt därute i år (förutom vindruvorna förstås), utan
istället bara "ögongodis"!

Papaver somniferum - en opiumvallmo som jag fick för några år sen av min väninna Lisa. Nu har jag alltså 
egna frön och jag ska testa med att både så dom inne för att ha i växthuset och dessutom så några direkt i
nån lämplig rabatt.

Men...det har helt enkelt inte blivit av förrän igår. Anledningen är att vi har haft lite annat att pyssla med. Jag "råkade" ju börja tjata om en ny hylla i vardagsrummet och som vanligt drog det med sig en hel del annat också. Så man har haft massor av jobb och att då börja med frösådd mitt i var inte att tänka på!


Eschscholzia californica - som kallas kalifornisk vallmo, men som inte är nån
vallmo utan en vild "sömntuta"!

Den här blomman ovan hade jag också egna frön till. Fick den av en väninna som i sin tur fått frön av sin dotter i kalifornien. Hade den i växthuset i en stor kruka förra året och nu har jag naturligtvis massor! 
Den ska jag ha både i kruka i växthuset samt utomhus på ett lämpigt ställe i parken. Har nämligen sett hela fält fullt av den i kalifornien, otroligt vackert!!


Rudbeckia `Chimchimee´

Sen kommer vi till mina inhandlade frön. Den här rudbeckian fastnade jag för av någon anledning, just nu kommer jag faktiskt inte ihåg varför!?
Men den är säkert jättesnygg den med.....alla blommor är ju vackra och jag gillar rudbeckior!

Zinnia `Aztec Burgundy Bicoulor´

Ännu snyggare är dock dom tre zinniorna som jag valde frön till. Dom är lite mer i "min" färgskala!
Den ovan är dock ovanligt dämpad i vinrött/beige - för att vara mig.


Zinnia `Art Deco´

Den här är i dom färgnyanser jag brukar välja; Alltså starkt och klart färgade (hoppas jag).  Men...med min tur så blir väl alla bara ljust och blackt rosa! *fniss*


Till sist har vi den jag hoppas mest på. Jag såg nått liknande på en semester för 12-13 år sen när vi var i Skåne. Vi åkte förbi Hammenhögs och tittade på deras odlingsfält - som tyvärr numera är nerlagt - och jag köpte med mig några påsar frön hem. Sådde och gladde mig sen åt den otroligt vackra blomningen i ett flertal krukor hela blomsäsongen. 

Kanske fyller jag mina utomhuskrukor i år också. Förra året hade jag mellan 50-60 stycken med köpta sommarblommor. Och detta trots alla växter i trädgården! Man är nog lite tokig.....

Susie

4 kommentarer:

Anita sa...

Ja tänk så mycket jobb det blev när du "råkade" börja tjata om ny bokhylla. Men så snyggt det blev. Och så snygga sommarblommor! Den från Kalifornien var en riktig läckerbit. Rudbeckior gillar jag också och ska ha ett antal i år. Ska skippa alla mina flox som bara blir rådjursmat. Solhattar, gräs och rudbeckior brukar däremot få vara ifred. Jag hittade en ny sommarrudbeckia som heter 'Sahara'.Den ska enligt beskrivningen på fröpåsen få "stora halv- till heldubbla blommor i rostigt, ljusgula, karamellrosa och höströda nyanser från högsommaren till långt in på hösten". Ska bli spännande att se hur det blir. Ofta blir det ju någon av färgerna som blir dominerande. Och så har jag köpt mina favoriter 'Cherry Brandy' och 'Prairie Sun'. Börjar bli dags att så snart :)

Ha en skön söndag! Hoppas solen skiner hos dig också, här är det 7 plusgrader!

Kram Anita

Carina sa...

Härligt med lite sommarblommor och att du hittat frön som du gillar. Kul att få till en ommöblering och förändring till Påsk. Känns alltid trevligt.

Ha det gott! Carina

Laila sa...

Vilken vacker vallmo! Och den "dämpade zinnian gillade jag också. Är det svårt att få zinnia att gro?
I påsk ska vi till ett ställe nära dig, yngste sonen har lantgård i Fide. Enligt honom blommar redan deras park med tiotusentals snöklockor:-) Har vi tur kommer vi att få se några lamm födas, de har den ursprungliga rasen gutefår där även tackorna har horn.
Önskar dig en trevlig påskhelg!/Laila

Maribel sa...

Hej Susie!
Fin vallmo och härliga färger på zinniorna. Har inte sått dem förut, men tänkte göra ett försök i år. Trodde våren hade kommit men vaknade till -12 grader, men snart.
Ha det fint /Marika