onsdag 21 mars 2018

NU BLOMMAR DET!

Äntligen har mina hycainter, som jag satte i höstas i stora hinkar och ställde i växthuset, börjat blomma. Otroligt sent men - som man brukar säga; "Bättre sent än aldrig....."


Egentligen ser det ju inte klokt ut med massor av blommor när snön fortfarande ligger. Men man får väl vänja sig vid konstigt väder!
Kolla även in dom gula (då är dom riktigt mogna sägs det) limefrukterna på busken i hörnet som tappat nästan alla sina blad. Jag hoppas att den överlever.....


Det konstiga med dom här hyacinterna är att dom här lila, det är dom som jag hade där ute redan förra året. Rolle var duktig och tog hand om dom åt mig och la in dom i trädgårdsskjulet och dom är nu jättefina. Däremot dom nyinköpta rosa som jag fick hem i höstas, dom har ännu inte riktigt kommit igång!


I en av krukorna är dom dock på väg att slå ut helt. Kommer kanske ske i morgon om vädret är lika fint som idag. I den andra krukan har blomknopparna precis bara visat sig - och det trots att jag planterade dom samtidigt och i samma jord.



Att det blev rosa jag köpte från Dix i Holland förra våren berodde på att jag skulle ha dom i en "rosa rabatt" framför rosenspaljén vid infarten. Nu var dom restnoterade och anlände inte med alla andra lökar utan kom jättesent - och då hade jag redan grävt ner de andra lökarna rabatten. 



Det är ju inte bara hyacinter som blommar där ute, även dom tre pelargoner jag sparade i år. Just den här är en liten rosablommande som faktiskt blommat hela vintern. 
Jag brukar inte spara pelargoner utan kasta dom på hösten och sen köpa nya på våren. Men nu när man är med växthus tänkte jag att man kanske skulle försöka övervintra dom där - och det har gått bra hitintills. Men det är väl nu, när solen värmer upp växthuset på dagarna och sen kylan kommer tillbaka på nätterna, som det går åt pipan!!

Susie

5 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Åh vad härligt, tycker det ser vårlikt ut så inte är det väl sent inte! Eller tänkte du att de skulle blomma till jul kanske. Nåväl, fint är det i alla fall, och vårlikt som sagt!
Må gott!
Kram Gunilla

trädgårdsdrömmar sa...

Så himla mysigt med blommande lökväxter nu i ert växthus.Fina färger.Mina Tulpaner börjar komma upp i krukorna nu fast jag har ju inte värme på i mitt växthus.Men nu har vi haft en vecka med sol och då blir det varmt och skönt så i går tog jag med mitt kaffe och fikade där ute.
Kram/gunsan

Carina sa...

Härligt med blommande hyacinter. Jag skar av 3 stycken i verkstan för en dryg vecka sedan. Blomningen syntes inte där.

Ha det gott! Carina

Anita sa...

Men så härligt att du äntligen får njuta av blomsterfägring Susie! En riktig färginjektion. Hoppas limefrukten överlever. Men jag tror att det kommer att komma nya blad, bara våren kommer igång ordentligt.

Ha en skön helg!
Kram Anita

Anita sa...

Glömde säga att vi har ätit tomatsoppan nu. Supergod!

Kram Anita