lördag 10 februari 2018

TRÅKIGT - trots Kallas guld!

Inte är det mycket kul som händer den här årstiden precis. Visserligen var det soligt och vindstilla i morse, men ack så kallt. Hela -5 grader så jag var tacksam att det var Rolles tur att gå kissrundan med Santos. Det är ju så att har man en hund som haft lite problem med urinsten och opererats så går han före allt annat - alltså ut direkt på morgonen.
Fast just nu är vädret riktigt behagligt ute, t.o.m. uppe på plus!

I tisdags hade vi dock besök av vår f.d. granne i Örby (Älvsjö), Stockholm. Jola flyttade ner hit till Gotland för gott i höstas och det var riktigt trevligt att synas "live" så att säga. Vi har visserligen träffats ett antal gånger, bl.a. har vi "inspekterat" hans hus 3 gånger och han har varit här på lunch ett par gånger tidigare - men.....

Nu var det ända sen julafton han var här för det finns inte så mycket att hitta på nu, men det lär nog bli bättre framåt våren. Han har ju ett alldeles nybyggt hus och en hel orörd trädgård att planera och fixa till. Gissa om det kliar i fingrarna, trots att han påpekat att han ska ha en lättskött trädgård utan rabatter och med en gräsklippningsrobot!

Gå ut på prommisar vågar jag mig knappt på, det finns isfläckar både här och där. Dessutom sätter diskbråcket käppar i hjulen. Jag har fortfarande väldans ont ibland, så jag får nöja mig med dom extremt korta rundorna med Santos och dom dagliga sejourerna på den gamla motionscykeln.

Så nu längtar man otroligt till att komma igång med dom första trädgårdsbestyren. Förra året började vi i februari med att beskära en massa buskar och träd. En var den otroligt stora självsådda fjärilsbusken (Buddleja) som växte bakom garaget och som jag alltid brukade klippa ner.

Men helt hastigt - och mindre lustigt - dog den lite senare.  Kan ha berott på att vädret under våren förra året blev väldigt konstig; Isande kall, solig, blåsig och vansinnigt torr.
Nu har jag beställt en ny från B`Ströös på Öland tillsammans tillsammans med ett par andra mindre buskar. Men den ska inte planteras här bakom, utan på något annat ställe. Här växer det nu ett "jättegräs"!



I år tänker vi inte vinterbeskära några buskar eller träd. Visserligen skulle jag egentligen vilja ta ner kronan på klotrobinian lite men efter förra årets hemska vår då den också höll på att torka in helt, så får man nog lugna sig lite.


Det är alltså trädet till vänster, till höger är den numera jättestora bollformade forsythian som också skulle behövas förminskas (fast den spretigaste tillväxten tog jag bort i somras) men då blir det ingen blom på den i år. Så den får jag klippa först efter blomningen.

Och dom här hemskt höga och fula träden i kohagen är inte våra, så dom kan man inte ta ner. Annars skulle dom vara jämnade med marken!

Susie

4 kommentarer:

Anita sa...

Vi verkar ha ungefär samma väder. Kalla nätter och idag var det någon plusgrad men ikväll så har det gått ner till minus igen. Inte lätt att vara hund med urinsten då. Hoppas det går bra med Santos. Här är det inga bestyr i trädgården, det är många månader kvar tills dess för när vintern är borta ska trädgården torka upp innan det går att gå där. Men jag vet ju att det är så så jag är inställd på det. Idag har vi i varje fall varit en tur till Taxinge (som ju du känner till) igen. Efter en riktig långpromenad så gick husse in och köpte två Baileys biskvier som vi avnjutit med kaffe som avslutning på lördagsmiddagen som för övrigt var en riktig retrorätt, plankstek :)

Kram Anita

Marit sa...

Jeg forstår at du er vant til et mildt klima siden du synes at -5 er kaldt ;)
Her om dagen var det -15 her, og jeg bor ikke langt mot nord. Men sånn er det bare, og - 5 kan være kaldt nok. Håper det går bra med hunden deres!
Klem, Marit

Ölandsvindar sa...

Det känns som om allt är lite stillastående nu. Men...det kanske bara behövs en dag med ordentlig sol för att vi ska känna annorlunda. Hur som helst, jag börjar lite långsamt med att väcka liv i pelargonerna. Bär ner en i taget för den branta vindstrappan. Så måste jag förstås ut en tur och kolla vårfåglarna. Ingen större fart ännu men ett par gravänder har jag sett. Och i morgon är det måndag igen och snart dags för en ny helg. Det rullar på snabbt så rätt som det är befinner vi oss mitt i värsta trädgårdssäsongen. Håll ut!
Kram /Kerstin

Unknown sa...

Vilken snygg klotrobinia, Susie!
Det är kallt här med,vi får stå ut.
Marta