söndag 12 juni 2016

EN RUNDTUR I SOMMARTRÄDGÅRDEN

I morse vaknade jag hyfsat tidigt som vanligt. Man gör ju det den här årstiden. Man kan inte ligga kvar i sängen när man vet hur mycket man har att fixa. Och om man skulle råka ligga kvar lite extra så kommer man hela tiden på nya saker man vill göra. Och då ska det göras omedelbart! Tålamod är inte min grej!!

Just nu har jag en hel del jag funderar på och ännu mer som jag vet MÅSTE göras snart. Men inte idag...det är ju söndag!

Dagen började med att jag rastade Santos, sen när vi kom tillbaka så fixade jag lite i växthuset. Vädrade och satte på fläkten (vågar inte ha dörren öppen när det varit så kallt på nätterna), vattnade, flyttade saker och ställde in fler småkrukor.

Sen upptäckte jag att gräsmattan - trots brist på vatten - behövde klippas. Den var nämligen helt vit 
av Bellis!


Så det var bara att sätta igång och sen var det dags att göra iordning lunch. Gubben min vill ha tidig lunch, själv skulle jag föredra att äta vid ettiden. Nu äter vi klockan elva när han kommer hem efter att ha gått en långtur med Santos. Det blev färsk grön sparris med hemgjord romsås och parmesan. Rolle fick en bamsig macka till också så han skulle överleva dagen! *fniss*


Det började mulna på lite, men innan molnen nådde oss var det 18 grader med varm skön sol och så blåste det inte så mycket som igår. Alltså perfekt trädgårdsväder!

Alltså passade jag på att gå ett varv i trädgården, fota och kolla över vad som hänt. På bilden ovan ser man att bredvid den gulbladiga schersminen så är det ett stort tomt hål. Det var där den vingade benveden satt som Rolle fick ta bort för nån månad sen eftersom den nästan var helt död. 
Har inte riktigt bestämt mig för vad det ska bli där, men det lutar mot att jag ska flytta dit en vitblommig trädpion som står lite trångt vid infarten. Men det kan man inte göra just nu, det är
alldeles för torrt!

Hela tiden man är utomhus så är Santos med, men ibland ser man att han tröttnar och vill in och lägga sig. Så när han märker att man närmare sig någon ingång springer han i förväg. Och blir väldigt besviken när han upptäcker att man bara går förbi.....

Han är även ute när jag klipper gräset, men han aktar sig väldigt noga. Han går oftast upp på altanen och sätter sig, eller också sitter han på stenarna vid ingången - vilket är smart!

Det mulnade på mer och mer, men molnen verkade gå runt oss till att börja med. Det började stänka lite också, men nåt regn blev det inte!
Allt i trädgården verkar vara utslaget, ska till att blomma eller är överblommat. Växterna verkar inte ha lidit så hemskt av torkan faktiskt. 


Det här självsådda skottet av en kopparfärgad smällspirea har jag sparat.  Det tycker jag gör sig mot dom gråa stenarna och den stora röda stenbumlingen i bakgrunden, så den fick inte Rolle rensa bort när han gjorde iordning "stenhörnan"! Det var jag mycket noga med.....


Ute i parken skulle det också behövas klippas och det är Rolles avdelning, jag får inte köra där med min gräsklippare. Det är lite knöligare där. Men...jag vill inte tjata på honom så han tröttnar
totalt på allt trädgårdsjobb. Han får ta det när han känner för det. Man får vara lite
diplomatisk ibland! *fniss*


Det sista jag gjorde innan jag gick in (jag började frysa, temperaturen hade sjunkit drastiskt och det började dessutom stänka lite) var att noga studera mitt sista påkomna projekt; Rabatten bredvid växthuset. Alltså den som elefantgräset växte i tidigare och som grävdes bort med grävare!


Gräset fram till rabatten är skadat av maskiner, men så fort det blir regn så kommer det säkert igång  att växa. Förutom den plätt där vi tagit bort stenarna och lagt på jord och sen sått gräsfrön.
Men rabatten i sig själv (börjar där den röda linjen är) rensade jag ordentligt igår och fick ihop en hel korg med både det ena och det andra!

Förutom den gulbrokiga järneken som stod framför elefantgräset, växer det kvar en liten bit av en rödbladig alunrot och så klämde jag ner en svartblommig pionvallmo (se pilarna). Men...nu gäller det alltså vad jag ska sätta runt dom och järneken.
Det är ju lite knepigt att den höga järneken kommit längst fram. Tidigare var ju elefantgräset på 4 m bakom, nu vill jag ha något marktäckande istället. Framförallt nåt som är vackert inifrån växthuset - och inte så invasivt som elefantgräset!

På andra sidan stenarna som man ser på dom tidigare bilderna, finns också en likadan rabatt. Där är det en bollformad forsytia med 2 grön- och vitbrokiga benved under. Och så en röd alunrot och lite Iris, samt en gulbandad yucca. Den senare ska jag flytta till den andra rabatten, den passar
bättre där.
Sen har jag en massa alunrot; Både rödabladiga, gula, orange och gröna med röda bladnerver som jag tror jag ska flytta hit. Man är ju dum om man inte använder det man har redan - och jag gillar alunrot och dom är extremt lättdelade! Sen kan jag tänka mig lite stäppsalvia ibland dom!!

2 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Det är ingen riktig värme här heller men det kanske är bra. Växterna kräver inte lika mycket vatten då. Halva nöjet med trädgård är ju att planera och tänka om på nytt i all oändlighet. Men i min sandöken handlar det mesta om att få någonting att överleva. Nu ska vi åka iväg och köpa lite sten. Det är ju ganska lättskött, hahaha!
Kram /Kerstin

Susie på Stjärnarve... sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.