fredag 29 januari 2016

BLOMMIG FREDAG - FÄRG OCH FORM


Vilket underbart ämne, men oj vad svårt! Hur ska man tackla det!? Naturligtvis med massor av olika färger och former på växter.....


Här är det en av mina hängsyrener, Syringa reflexa, som får visa att det här med färg inte alltid är så självklart. Dess blommor är nämligen mörkt vinröda i knoppstadiet, för att med tiden bli ljusare och ljusare. Ovanpå det så hänger blomklasarna mer och mer ju mognare dom blir. Passar alltså perfekt under rubriken.....


Sen tar jag med ovanstående bild som kanske inte har så mycket färg, men desto mer form när man börjar titta närmare på strandstenen.


Sommarblommorna bidrar ju alltid med massor av färg. Oftast dock i ganska skrikiga nyanser. Här är färgen dock lite mer dämpad orange. Men kolla in den torra grenen - där kan man snacka om form!


Här är det både färg och lite mer udda form som gäller!


Tulpaner är så otroligt vackra och finns i så otroligt många varianter, både vad det gäller färg och form. Jag bara älskar dom och planterar en massa nya udda varje år (utom 2015).


Men det finns växter som har både färg och vacker form - utan att blomma! Här är det en alunrot (som jag har massor av) i lilarött . Vilken underbar bladform, kolla in mönstret.....och vilken tålig, frisk och härdig växt!


Och här är det ett färgglatt gäng med både rött, orange och cerisrosa, formen var också bra eftersom det serverades lite skumpa! Inte dumt alls!!



Kolla in stammarna på min amerikanska direktimporterade iris `Dark Aurea´ som jag är mycket förtjust i. Den har både fantastisk färg; det lila, det svarta mot det gröna, och en underbar form. Dessutom ynglar den av sig bra, så numera är det många här på ön som är ägare av den!


Några vackra riddarsporrar som både har färg och form. Men nu måste jag nog hitta bilder på annat än lila blommor, jag har ju massor av t.ex. orange!!


Den här är väl kanske inte riktigt orange men har en extra fin färg - och kolla in formen, det är en "spindeldaglilja"!


Här är en riktigt lackröd daglilja - som jag tycker har både färg och vacker form!


Och den här "marktäckande" rosen som jag har vid ruinen har en fantastiskt färg och fin form.
Även insekten är vacker.....


Den här solhatten har en härlig mustig färg och en rolig form!


Kolla in färgen på stranden som är ton i ton med blommorna som växer i en härlig kuddform!


En underbart god och vacker chili som jag odlade för två år sen. Formen på busken var också bra, den blev inte för stor. Har tyvärr inga frön kvar, men jag ska leta på nätet.
Såna måste jag nämligen ha i växthuset. Det ska ju inredas med lila saker.....



Många anser nog att rosor är den växt som är vackrast, har finast form och bästa färger.
Men det finns ju annat också.....




Vad sägs om den här clematisen.....


...eller den här hibiskusen?

Visst är dom lika vackra eller för en del kanske t.o.m. vackrare
än en ros!?



14 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Roligt ämne den här veckan.Kan man visa massor med bilder om.Du har jättefina.
Trevlig helg/kram.

Carita och Bertel sa...

Ja färger och former tar aldrig slut, så mycket otroligt fint. Irisen med mörka stjälkar är en riktig önskeväxt för mig.Vi såg den i en trädgård vi besökte förra året men den verkar ovanlig. Iris tillhör mina favoritväxter. Jag blir inspirerad av dina vackra bilder . Ha en fin helg. Carita

Gunilla sa...

Riktigt härliga bilder med mycket form och färg.

Trevlig helg

lavendia sa...

Vad mycket vackert med mycket färg. Tulpanen var ju något alldeles extra.
Och får du tag i chilifrön, så berätta för mig var!!! Lila chili skulle passa mig utmärkt. / Britt

Maribel sa...

Hej Susie!
Så många fina färger och former. Den orangefärgade sommarblomman är riktigt läcker. Vet du vad den heter? Riddarsporrarna är ståtliga och fina.
Ha en fin helg!
Marika

Berit sa...

O vilken iris den hamnade direkt upp på önskelistan!!Många former och färger du visar och ingen mindre fin än den andra...
Jag önskar dig en underbar helg!!

Piasofia sa...

En kavalkad av spännande former och färger!
Må så gott!

Lotta sa...

Så mycket vackert du visar, och så härligt att du nämnt stenar också, så långt tänkte inte jag trots att de ligger mig mycket varmt om hjärtat! Finfina bilder! Trevlig helg! /Lotta

Anni sa...

Du har verkligen fantastiskt många blommor - så härligt somrigt!
Trevlig helg!

Bosse Lidén sa...

Färgglatt inlägg.
Fredagskram Bosse

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Vackra bilder, vilken flerfald som blommor bjuder. Men också annat. Ja, och fastnar speciellt för bilder på hav och strand och sten, det är oslagbart vackert! Fast bilden på "skumpagänget" får mig att le allra mest, det ser så glatt o härligt ut!
Allt gott!
/Katarina

Veronica sa...

Först tyckte jag att det var ett svårt men sedan blev det ett ganska lätt ämne :)
Naturen har ju redan gjort det åt oss!
Jag gillar verkligen din gren som dekoration.

Ha det bra i helgen och må gott!

Kram

Tant Otteskrufv sa...

Det var mycket och många fina på dina bilder! Om du vill ha en frukt av hot lemon att pilla frön ur så kan jag skicka om jag får en adress:)

Unknown sa...

Hängsyrenen är jag så förtjust i! Jag hittade den inte på min plantskola i höstas, men ska ta upp letandet igen till våren. Sedan tyckte jag mig se gyllenlack i orange, en " vill ha " färg till vårt mörka hus. En utav mina gyllanlack från förra året har jag faktiskt klarat över vintern, hittills, ska jag kanske tillägga, vårvintern kan/brukar vara värst.
Bläddrat igenom dina senaste inlägg, en märklig historia om den gamla vännen, och man undrar varför du har varit växthusmotståndare. Nå väl. Jag ändrar smak och tycke hela tiden.
Tidigare har du visat inspirationsbilder på svart-lila växthusinredning och det har fastnat ordentligt på näthinnan. Jag vill nu inreda med mörklila sommarblommor på en av uteplatserna och har fullt upp med planeringen. Så kan det gå. Allt är ditt fel....😉
Härliga semesterplaner!
Önskar dig allt gott!
Marta