torsdag 18 juli 2013

MIN ROSLISTA

Blev väldans inspirerad av Knatten när jag igår läste hennes blogg och såg att hon hade börjat lista sina rosor. Alltså var jag tvungen att "stjäla" hennes idé! Så här följer min roslista, som jag lägger ut så man kan klicka sig dit senare också - för jag kommer förmodligen att komplettera den! 



MINA ROSOR  2013-07-18

Nr. 1              Busk/klängrosen Alchymist, här använd som klängros. En mycket vacker rikblommande och trevlig ros som inte fryser ner, doftar underbart och blommar väldigt länge (juni-juli), tyvärr dock inte remonterande! 

Nr. 2              Busk/klängrosen Westerland, här använd som klängros. Otroligt vacker, men fryser lätt ner och blir därför inte så hög (1 m, annars upp till 1,5 m). Doftar underbart och blommar från juni-oktober.



Nr. 3              Busk/klängros Golden Showers, här använd som klängros. Vacker, blommar hela säsongen men har inte så stark doft. Har frusit ner dom senaste vintrarna därför inte så hög.

Nr. 4              Busk/klängrosen Goldstern, här använd som klängros. Mycket lång- och rikblommande men har frusit ner dom senaste vintrarna därför inte så hög. Doften ganska svag.

Nr. 5              Den marktäckande buskrosen Amber Cover. Har en underbar sämsskinnsnyans och är jättesöt, men den har också frusit ner dom senaste vintrarna. Fin doft, blommar från juni till oktober.



Nr. 6              Klängrosen Santana. Är en fantastiskt vacker varmt röd ros (Namnet förpliktar!) utan doft. Verkar ganska tålig eftersom den inte frusit ner nämnvärt. Blommar i juli och remonterar sedan med enstaka blommor.



Nr. 7              En rugosa som jag tyvärr glömt namnet på, kan dock vara en Rugspin. Mycket lättodlad, med enormt bra tillväxt. Blommar hela sommaren men hitintills med ganska få blommor - som doftar underbart.  Går att odla i skugga, men hos mig står den numera i strålande sol efter att ha misslyckats i djup skugga.



Nr.8               En mycket välkänd rugosa, Louise Bugnet. Vacker med kritvita blommar med lite cerisrosa streck och rosa knoppar. Doftar gott, ska vara mycket tålig men frös ner i vintras, ska blomma från juni till slutet av juli men har knappt blommat alls i år.



Nr.9               En släkting till ovanstående, Therese Bugnet, också en rugosa. Den frös också ner och har inte visat sig med några blommor alls ännu i år. Den ska dock blomma från juni hela säsongen. Doftar mycket gott.


Nr. 10            En ”modern buskros”,Pink Robusta, som inte har blommat alls i år efter det att den frös ner i vintras. Ska dock blomma hela säsongen och doftar mycket gott. Vacker med lite vildroskaraktär!



Nr. 11            Klängrosen Penny Lane, min favoritros! Den fryser inte ner, den blommar oavbrutet från juni till november, den doftar och den är väldigt vacker med blommor från vitt till svagt rosa. Den inköptes sista sommaren Penny, vår förra hund, levde enbart beroende på namnet men har överträffat alla förväntningar!!



Nr. 12            Buskros från Austin, Shakespeare 2000. En otroligt vacker ros där tyvärr en av mina två har frusit ner helt och dött efter vintern. Rikblommande, fantastisk doft och underbar mörk färg. Blommar hela säsongen!


Nr. 13            Klängrosen Shogun, som frös ner kraftigt och först nu har börjat blomma. Vackra blommor, doften dock ganska svag.



Nr. 14            Klängrosen Händel. Mycket vacker med tvåfärgade blommor. Men precis som mycket annat så frös den ner kraftigt. Börjar dock hämta sig. Enormt vackra blommor och fin svag doft.



Nr. 15            Klängrosen Parade. Frös också ner kraftigt men har växt till sig riktigt bra och är idag c:a 1,3 hög med massor av blommor. Doft ganska svag.



Nr. 16            Klängrosen Ilse Krohn Superior.  Frös ner och är numera ungefär 50 cm hög men blommar fint. Doft ganska svag. Mycket vackra otroligt välformade blommor!




Nr. 17            Klängrosen Phyllis Bide. Den har mycket små blommor i klasar i en svag aprikos nyans, har ännu inte blommat i år efter nedfrysningen! Doften svag.


Nr. 18            Buskrosen Rhapsody in Blue. En favorit, blommar oavbrutet från början på juni hela säsongen. Ganska svag men fin doft och underbar färg.

Nr. 19            En pytteliten patioros på stam (i kruka på altanen) som heter Maidy. Har en fantastisk härlig varmt röd färg men ingen doft. Vet än så länge inget mer om den.


Nr. 20           Buskrosen Bonita TM Renaissance. Senaste tillskottet i en underbar först orange sedan aprikos och tills sist rosa färg. Doftar helt fantastiskt. Ska blomma hela sommaren!?


Nr. 21            Patiorosen Heidi Klum. Föll pladask för den vid inköpet av nr.20. Underbar vinröd/cerise färg som bleknar till lila när blomman börjar vissna. Höjd bara 40-50 cm. Fantastisk doft! Blommar hela sommaren hoppas jag!! 



Jag har listat rosorna i den ordning jag har planterat dom. När jag nu tittar över alla så ser jag att det saknas några rosa. Alltså rosor i en riktigt sötsliskig färg - och det måste man ju bara ha. Så risken är stor att det ganska omgående blir fler rosor!  
Och det säger jag som när vi flyttade hit och jag började med trädgården sa; ALDRIG något taggigt i min trädgård! Alltså absolut inga rosor!! Och nu är man t.o.m. medlem i Svenska Rosensällskapet,  men...man är ju inte sämre kvinna än man kan ändra sig, eller hur!?

5 kommentarer:

livetpålandet sa...

Gillar Penny Lane! Är den frisk?/ Ha det gott Annica

Ruben sa...

Ja, detta bevisar väl om något, att Gotland är rosornas ö. Hit får jag återkomma när det (och om det) blir dags för val av rosor. Just nu ligger renässansrosen 'Bonita' bäst till, kan jag säga. 'William Shakespeare' liknar väldigt mycket 'Munstead Wood' som jag har. Kanske är den lite härdigare? 'Louise Bugnet' börjar jag tycka är lite överskattad. Har den själv. O'kay, den är väldigt fin på våren, när man har tid att gå och titta på varje liten knopp, men sedan, njae.

Ha det gott!
/Ruben

Ingrid sa...

Så många härliga rosor du har!
Och koll på namnen har du också. ;)
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Smart med roslista! jag stod faktiskt o höll i en Penny Lane häromdan när jag skulle välja ros, men jag var inte på jakt efter en klängros så det blev ingen, men nu blev jag ju lite sugen igen...

Anonym sa...

Hej hej börjar kolla runt inför våren sommaren 2014.
Jag skulle så gärna vilja få tag på en Rhapsdy in blue nr.18. Vet du var jag kan köpa sånna klängrosor??

Hälsar Lynn Johansson i Nacka