måndag 22 juli 2024

FÖRE OCH EFTER

Det här med datortrassel är inte kul! Speciellt inte när jag helt plötsligt "fick till det" och allt var bra igen - och så kom felet tillbaka dagen efter!?

Så nu får jag använda dom bilder jag hann med att ta mellan trasslet. Idén om att först visa dom gamla och sen hur det blev efter vårt ingrepp sprack alltså. Fast några bilder på det halvfärdiga blev det...

I förra inlägget berättade jag att vi hade beskurit det manschuriska valnötsträdet. Blev riktigt bra och jag hann med att ta några bilder, både under tiden och när det var klart. Det som ligger under trädet är en del av vad vi klippt ner. Trädet till höger framför är ett tulpanträd som vi också var tvungna att klippa en del på. Just träd och buskar har växt enormt i år! 


Här ovan syns valnötsträdet från andra hållet när det är färdigansat. Nu kan man åka gräsklipparen under utan att bli "slagen" i ansiktet. 
Om du undrar varför vi har ställt ett litet bord bredvid poolen beror det på att Rolle håller på att lasera altangolvet. Han slipar en golvbit i taget och flyttar dess möbler, så dom kan hamna var som helst till golvet är torrt.


Här ser man den otroligt tåliga och rikblommiga strandveronikan som samlar massor med fjärilar - räknade till 24 stycken idag - och humlor - som jag dock inte hunnit med att räkna... 
Sen ser man också den halvdöda svartstammiga bambun. Den gav sig dock Rolle på igår och när han klippt ner alla bruna och torra stammar så blev den riktigt snygg. Bilder har jag, men kan inte ladda ner dom på grund av datortrasslet!


På södra sidan nedanför altanen har vi det vi kallar "follyn". Det är alltså en fyrkant med stolpar i varje hörn och vid dom växer 4 klängrosor i olika färger; Orange, aprikos, mörkt gult och ljusgult. I själva rabatten nedanför har jag små buskar och i mitten står en piedestal i gruset med en gul/grön yucca. 
På altanen vid en liten trappa sitter ett rött järn (det s.k. spjutet) med vit kruka och där satt jag en passande petunia - men den dog. Ska nog sätta dit en röd och tålig pelargon!


När Rolle var klar med baksidan så rensade han ingången. Där var det egentligen snyggt, för ogräset var gulblommig nunneört, men vi har massor kvar runt huset. Själv klippte jag gräset på framsidan - och som förra gången blev jag helt slut. Och det trots att jag bara åker runt på min åkgräsklippare!? Orkar ingenting nu för tiden!!
SUSIE










5 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Nej men, du löste strulet och så var det tillbaka nästa dag. Hm, är det något som händer vid uppstarten av datorn tro? Hoppas i varje fall att det löser sig. Hopplöst att inte kunna ladda in bilder.

Men fint har det blivit i varje fall. Så i har ett tulpanträd. Det är så fina träd. Har bara sett sådana på trädgårdsresor i England och så såg jag ett i Lund.

Hoppas nu att strulet löser sig!
Kram Anita

Ingrid sa...

Strandveronikan ser väldigt fin ut. Jag kan tänka mig att den drar humlor och bin och fjärilar. Jag har fackelblomster i rabatten och där är också populär bland humlor och fjärlar. Det är så roligt att sitta och titta på dem när de fladdrar omkring.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Paula sa...

Åh så ni får kämpa för att hålla jämna steg med växtligheten! Ska ni inte växla ner lite? Så det inte blir för arbetsamt? Det är tufft att upprätthålla en stor trädgård! Men så fint ni har det. Kram!

Maribel sa...

Hej Susie!
Hoppas att det löser sig med bilderna, det är riktigt trevligt att få se er trädgård från ett annat håll. Fantastiska träd, blir speciellt fascinerad av den mörka lönnen, så grönt och frodigt. Din strandveronica är otrolig, jag har också en Veronica, men det är en mini variant av din. Den är också omtyckt av humlor och insekter.
Ha det gott /Kram Marika

Lena i Wales sa...

Vad tråkigt med detta datorstrul!
Oj, vad mycket ni fått gjort i trädgården.
Hoppas du får ordning på datorn och att du också får lite vila!