tisdag 25 juni 2024

SOMMAR-SOMMAR-SOMMAR...

 En varm, solig och skön period väntar oss och den började redan igår. På grund av regn har jag dock inte suttit inne framför datorn på ett bra tag - alltså har det inte blivit några bloggar...

Nu har rosorna börjat blomma...

På midsommarafton var det ett perfekt väder. Vi var inbjudna till vår vänner Eva & Uffe i Guldrupe - eller rättare sagt Vänge. Dom bor nämligen precis på gränsen och jag som gillar att veta exakt var jag är, har tyvärr under alla år förväxlat deras adress. Får be om ursäkt, men Guldrupe låter så annorlunda att det fastnat i huvudet. Nu hoppas jag att jag inte glömmer bort att det är Vänge...

När vi kom till jordgubbarna så var Rolle verkligen i sitt esse, han älskar jordgubbar...

Efter den underbara midsommarafton, då vi ovanpå ett perfekt väder i perfekt miljö fick en utsökt lunch med allt som hör till - alltså både härligt god mat och trevligt sällskap - så fick vi dagarna efter 25 mm med regn. Nåt vi och trädgården längtat efter. Tyvärr hade den långa torkan förvandlat den friskt gröna gräsmattan till en torr med enstaka ogräs som stack upp. Och den har inte hämtat sig ännu, men det kommer nog...

När regnet var som värst skulle man ju tycka att jag skulle haft tid att blogga lite. Men - Rolle ville ha sällskap och jag ville både se alla bilrace samt alla fotbollsmatcher, så det blev att sitta framför TV´n och glo och det var några dagar med perfekt regnväder för det. Dessutom var jag rätt trött och frusen och passade på att vira in mig i värmefilten. Det var ju bara runt 21/22 grader inne, ute i regnet var det kyliga 18 på altanen!


Igår däremot kunde vi äta lunch ute i 25 gradig värme. Rolle tömde en massa blomkrukor på vatten efter regnet och jag ansade dom som tagit lite skada. Så nu ser det jättefint ut därute, det är bara en blomma som tagit allvarligt stryk: en småblommig hängpetunia. Så det kommer bli lunch på altanen idag också när Rolle kommer hem efter inköpsrundan till Hemse. Sommaren är verkligen här igen...

Hoppas Rolle fick tag i några färska sparrisar (det brukar vara slut på dom runt midsommar)!

SUSIE

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Det var ett härligt regn vi fick och nu väntar sommarvärmen. Oj så det kommer att växa!
Kram, Ingrid

Uffe sa...

Vi fick 28 mm regn i Vänge.

Maribel sa...

Hej Susie!
Låter som en riktigt trevlig midsommar. Vi har 27 grader och solsken idag, igår var det likadant. Resten av veckan skall vara lika. Det kunde vara lite mer lagom.
Ha det bra /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Vilken otroligt vacker ros!
Och vilken fin midsommarafton ni fick. Vet ju att du gillar bilrace och fotboll är rätt kul också så att sitta framför tv:n är väl inte fel när det regnar ute. Kul att titta på tv tillsammans så jag förstår att Rolle ville ha sällskap.
Hoppas Rolle fick tag i färsk sparris. Det vattnat i munnen när jag ser bilden.

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Ja, nu känns det som sommar här, härligt.
Jag hade en bekant i Guldrupe och har alltid fascinerats av detta namn.
Vad kul att ni hade en fin midsommar, det hade jag också.
Fint i ert uterum.
Ha det skönt!