fredag 31 maj 2024

FEM FRÅGOR & BLOMINKÖP

 Det är fredag igen och dags att svara på Elisas frågor - och idag ska jag börja med det så jag inte missar det igen... 

Mina rosa Englandslupiner.

Av någon outgrundlig anledning brukar jag göra det ofta, så här följer Elisas frågor och mina svar:

  1. Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag?   Spänd  
  2. Vilket ord på fem bokstäver beskriver dina planer för helgen?   Inga   
  3. Vilket ord på fem bokstäver beskriver beskriver hur veckan har gått?   Lugnt  
  4. Vilket ord på fem bokstäver beskriver något som irriterat dig i veckan?  Klåda
  5. Vilket ord på fem bokstäver beskriver dig själv i veckan?   Aktiv      
Några Allium under en gulbladig schersminbuske i långrabatten.

Efter det här ska jag gå ut på den mygginfekterade altanen och börja plantera och placera ut alla sommarblommor jag köpte hos Jonas i När igår. Det blev en hel del och jag är mycket spänd på hur det ska bli. Just nu ser det bara trist ut...

Jag älskar gulbladiga växter. Här är det ett korstörne (Gleditsia `Sunburst´, mitt favoritträd)
samt några självsådda smällspireor i både gult och rött.

Jag hade en lång lista med mig, men lyckades ändå glömma bort att jag skulle ha två tomatplantor också. Men vi åkte till vår gårdsleverantör av tomater på vägen hem och där fanns flera sorts plantor till salu. Så det blev en gul och en röd med cocktailtomater.

Den här hortensian kom direkt på plats när vi kom hem. En dyr men otroligt vacker växt!
  
Det här med myggorna börjar gå mig på nerverna. Det är massor av stora hemska skogsmyggor i år. Dom är visserligen ganska saktfärdiga av sig så man hinner lätt slå ihjäl dom. Men...dom är enormt många så en del hinner trots allt gömma sig och överfaller en sen när man sover. Har benen fulla med myggbett. Vi försöker ha dörren till altanen stängd hela tiden, men man går ju ut och in och då smiter dom med! 



SUSIE

9 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

så otroligt fint du får i din trädgård! så roligt att veckan varit aktiv. myggen är för hemska i år. stora, men som du säger inte så snabba. jag brukar få hemska blemmor av myggbett men inte i år. de kanske inte är så ettriga? hoppas att du får en fin helg i din trädgård!

Karoleen sa...

Lupinerna!!!! Älskar dem, men alla jag känner bara plockar bort dem hela tiden... De är så fina! Och som vanligt är din trädgård magisk, otroligt! Ha en fin helg!

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken underbar Hortensia, den får du njuta av länge.
Ha det gott /Kram Marika

Hannele sa...

England är duktig på lupiner, besökt Chelsea Flower Show i London en gång.

Ingrid sa...

Myggorna är verkligen hemska, men jag får inte några större utslag eller kläda där de stuckit, som tur är.
De måtte inte vara så giftiga i alla fall.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Det blir säkert fint, ser att du satsar på hortensior! Ha en fin helg och slå ihjäl många myggor!

christian sa...

Det är visst fler än du som plågas av mygg å det är i n t e kul....hoppas klådan ger med sig ...
Trevlig (myggfri) helg!

Paula sa...

Jag har ju bott på vischan i många herrans år och jag märker en stor skillnad på myggfrekvensen sedan jag flyttade till förorten förra året. Här finns knappt några mygg! Måste säga att jag inte saknar dem! Hoppas du har effektiva myggmedel att tillgå! Kramen

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

En fantastiskt vacker hortensia. Hoppas den kommer att blomma länge. Myggen är verkligen besvärliga i år. Jag har börjat använda myggmedel i form av rollon när jag är ute i trädgården och det hjälper i varje fall ett tag.

Kram Anita