fredag 19 april 2024

FREDAGSFRÅGOR

Vilken tur man har som får Elisas frågor varje fredag. Idag var dom extra välkomna eftersom man åtminstone fick dom att roa sig med. Det är nämligen vinter igen med 1 till max 3 plusgrader och snö!? 

Ok, snön lär ju inte ligga kvar så länge. Det ska bli +6 vid tvåtiden idag, men ändå...
Trots att det här på Gotland räknas med att den 14 april är det normalt sommar, har vi inte ens fått nån riktig vår i år. Och sen vi flyttade hit för 21 år sen så är det nog den senaste våren vi varit med om. Fy 17...

Men gå ut och rensa pallkragarna är inte att tänka på, så då får man ägna sig åt trevliga inomhusnöjen!

Så över till Elisas trevliga frågor - som man får tänka till lite på innan man svarar:

  1. Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?   Eftersom jag har en snäll gubbe så har han alltid tagit hand om att duka av och diska. Perfekt, för det gillar inte jag alls - men laga mat är kul...
  2. Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?   Förr spelade det ingen roll, men nu när man börjar bli gammal och krasslig så är jag inte aktiv överhuvud taget...
  3. Handlar du hellre online eller i affär?   Det blir online numera sen vi flyttade till landet.
  4. Titta på soluppgång eller solnedgång?   Har alltid varit "kvällsmänniska" så det är helt klart solnedgångar som är bäst!
  5. Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?   Har aldrig gillat att bara ligga och sola, fruktansvärt tråkigt - däremot badar jag gärna. Vi är likadana båda två, så vi har alltid gjort en massa på våra semestrar även om dom gått till varmare länder!

SUSIE

8 kommentarer:

Hannele sa...

glad att vi lätt kan ta buss till affärer, solnedgång är fint

Corkystyle sa...

Här är man hellre utomhus när det kommer till aktivitet då man börjat med hästar igen så rider en gång per vecka. Däremot missade jag veckans då jag blivit sjuk.

Mrs Calloway sa...

jag slipper gärna både matlagning och diskning. men helt klart tycker jag bättre om när någon lagar god mat till mig. inga badsemestrar för mig. jag vill ha rikligt med innehåll i mina semestrar. badar gör jag i så fall i det klara, kalla vattnet vid sommarhuset

Rosor och ruiner sa...

Visst är solnedgångar de bästa, och ni bor ju så nära Ekstakusten, vackraste platsen för en solnedgång!
Kram Gunilla

Hannas krypin sa...

Solnedgångar på Gotland är ju fantastiska! Men precis som du uppskattar jag inte att våren kom av sig. Nu vill till och med jag ha sol på nosen.

Kina sa...

Har ingen snäll gubbe, så jag får ta båda delarna. Ja, jag har ingen elak gubbe heller! 😁
Det är skönt när det blir sommar så man kan vara ute och bara vara.
Precis som du så är jag kvällsmänniska, så några soluppgångar ser jag inte skymten av. 🌅
Tyckte om att ligga i solen när jag var ung, men absolut inte nu. Orkar bara inte, utan kryper in under parasollet eller markisen. Under semestern hoppas jag på både aktiviteter och lugn och ro. Ha en fin helg! Kram!

Ingrid sa...

Kul att läsa dina svar Susie!
Det är roligt att laga mat och har man ingen gubbe får man ta hand om disken också.
Jag handlar en del online, men så mycket som möjligt i vanliga affärer. Vill vi ha den servicen kvar måste vi utnyttja den också.
Det där att ligga och pressa tillhör en gången tid. Nu vill man ha ut något mer av resor och miljöombyten.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Paula sa...

Ja nu fick ni så ni teg! Lite märkligt när vintern var så hård att den skulle bli så seg också. Nå, det kommer en fullkomlig explosion sen, våren försvinner på två dagar och vips så är det sommar! Jag gillar ju den långsamma våren när man hinner se förändringarna i naturen dag för dag...
Jag har gillat matlagning men numera är jag lat. Nya recept provas dock flitigt, sen glömmer jag bort dem till nästa gång. Ligga o pressa i solen slutade jag med när jag var 25, är för rastlös, men ligger gärna i sjön. Alla har ju inte pool som du, hihi! Hoppas du får simma i sommar! Kram