tisdag 5 mars 2024

FÖRÄNDRINGAR

 Idag är det nästan vår - iaf om man sitter inne och tittar ut. Solen skiner från en klarblå himmel, gräsmattan börjar bli grön, men det blåser och är bara 5-7 plusgrader...

Själv vågar jag mig inte ut ännu, men snart ska det väl vara så varmt att även jag kan vistas utomhus. Tills dess håller jag mig inne och läser i mina underbara trädgårdsböcker. Har metervis! Kan inte få nog av dom...
Här där vi sedemera utökade den smala delen av vår altan med en liten pool brukade
jag ha några bänkar nedanför med bonsaier.

Igår när jag pratade i telefon med min kusin så berättade hon att en styrelsemedlem från Svenska Bonsaisällskapet hade varit hemma hos henne och hämtat bonsaiböcker som hon ska sälja på ett kretsmöte. Monica var aktiv inom SBS - hon var kassör under många år när jag var redaktör - och precis som mig blev hon utnämnd till hedersmedlem. 

När bonsaiintresset avtagit så blev det ännu mer plats för vanliga växter. Som om inte
5000 kvm räckte...

Men nu när bonsaiodlingsintresset mer eller mindre tagit slut tyckte hon att det var dags för andra medlemmar att få tillgång till lite intressant bonsailitteratur. Bra idé, men tyvärr inget jag kan ta efter. Här på ön finns ju ingen bonsaikrets med medlemmar...

En liten japansk lönn som jag dragit upp samt bonsaiformat. Den lilla stjärtformade krukan
till vänster med ett prydnasgräs har en väninna i SBS gjort - gillar att få in lite humor i den
seriösa hobbyn.

Alltså fick jag lite att fundera på. Fast det är ju inte så lätt att sälja sina  bonsaiböcker här, det finns ju ingen bonsaikrets. Att jag lade av för många år sen berodde också på att jag hade inga medlemmar i närheten. Man behöver andra medlemmar för att byta tankar  med - och framförallt ha skoj med...

Här har jobbet med att bygga en liten pol påbörjats; Räcket till den smala delen av altanen
har tagits bort.

Det är ganska kul att se hur tomten såg ut innan vi satte våra spadar i jorden. Men roligast är att se dom större förändringarna. Men det är otroligt hur länge sen det var! Poolbygget påbörjades redan 2011. Åren har gått vansinnigt fort...

Här ser man att vi nyss har badat, det är blött runt poolen!

Efter det att poolen var klar så satt vi igång med växthuset. Vi grubblade länge på exakt var vi skulle ha det, men till slut bestämde vi (jag) att det skulle läggas vid  södra sidan av huset - och att det skulle ligga mot huset. Det fanns flera skäl och nu när jag varit dålig i flera år får man nog säga att det var tur...

Ett av skälen till att jag ville ha växthuset mot södergaveln var att då skulle det aldrig bli så vansinnigt kallt där ute. Och det stämde, men vi har också monterat sån där luft/luftvärme vilket fungerar perfekt. Nu har jag aldrig odlat ätbara saker (förutom vindruvor, tomater och lime) utan ville ha växthuset till lite mer sydländska vackra växter. Tyvärr har jag inte kunnat sköta dom, så nu blir det att köpa in lite nytt - vilket ska bli kul!


SUSIE



4 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Alltså, vilket enormt tjusigt bonsaiträd. Jag är djupt imponerad. Tråkigt egentligen att det inte finns så mycket intresse för bonsai. Då får vi se hur du gör då, om du säljer dina böcker.

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Skönt att det börjar kännas lite som vår hos dig. Det är nog något många väntar på att få känna. Här känns det också vårlikt.
Intressant med Bonsaisällskapet, vet att du skrivit om det tidigare. Måste vara roligt för dig att vara hedersmedlem. Bra om gamla och bra böcker kommer till nytta för någon annan. Inte alltid lätt när man bor lite "isolerat".
Ha det fint!

Hanneles bokparadis sa...

En bokhylla med trädgårdsböcker har jag också, perfekt tid att läsa dem nu.

Maribel sa...

Hej Susie!
Så kul att se förändringar, ni har gjort mycket på hus och tomt.
Ha det gott /Kram Marika