tisdag 26 mars 2024

DET ENA EFTER DET ANDRA

 Man får visst inte vara glad speciellt länge när man har med sjukdomar att göra! 

Sist berättade jag att jag fick ett mycket positivt svar från mammografiavdelningen. Igår var jag till VC för att träffa en läkare och få svar på proverna jag tog förra veckan i Klinte. Läkaren visade sig vara en mycket trevlig man som ägnade sig åt mig i hela 2 timmar! Anledningen var förmodligen att han tyckte lite synd om mig... 

Men det stora problemet var nog att datasystemet låg nere på hela VC, så nåt svar på mina prover fick jag inte men läkaren trodde inte att jag hade nån diabetes. Däremot trodde han att jag kanske hade lite allvarligare problem med hjärtat än vad dom pratat med mig om tidigare. Vilket han naturligtvis hade rätt i... 

Så det var bara att ställa upp igen och vara tacksam för att få alla prover tagna den här veckan också. Men det tog alltså lite extra tid, beroende på dataproblemet som gjorde att personalen sprang runt som yra höns. Men till slut så fick jag besked om att jag hade förmaksflimmer och att det var det som gjorde att jag är så orkeslös...


Läkaren talade om att han skulle skicka remisser till Visby Lasaretts hjärtavdelning, blodförtunningsavdelning och kirurg. Han var dock mycket nöjd med att jag ätit blodförtunningspreparat sen stroken för 1,5 år sen, men jag kanske behövde nån annan sort eller starkare sort. Risken är nämligen stor att man kan få en propp när man har förmaksflimmer


Att han skulle skicka remiss till kirurgen beror på det här med dom tre operationsärren efter min canceroperation för en 5-6 år sen (se inlägget 14 mars). En av "hålorna" har tydligen gått upp och blöder samt har blivit infekterat. Läkaren tyckte det var kirurgavdelningens sak att "fixa till det". Jag får panik bara jag tänker på en operation igen. Efter två stycken som båda gjorde att jag läckte massor med sårvätska i flera år är det inte precis nåt jag ser fram mot...


SUSIE


4 kommentarer:

Ingrid sa...

Förmaksflimmer medicinerar jag mot sedan 12 år tillbaka, så det vet jag vad det innebär. Nu får jag inte flimmerattacker så ofta, men då blir man verkligen orkeslös. Jag får dem dessutom ofta nattetid. Lägger mig och mår bra och vaknar vid 3-tiden och mår pyton och det är bara omöjligt att sova.
Hoppas att du får bra hjälp på hjärtmottagningen. Jag har lite negativa erfarenheter därifrån.
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Så bra att du träffade en trevlig doktor. Men det var ju inte kul med det andra men hoppas att du får hjälp och att du kommer att må bra igen med rätt medicin.
Vilken otroligt fin tårta, den ser god ut.
Ha en riktigt God Påsk!
Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Positivt var i varje fall att läkaren var så bra. Nu hoppas jag på det bästa. Att du får rätt medicinering så att du inte behöver känna dig så orkeslös längre. Det är ju också besvärligt med dina operationsärr. Förstår att du bävar för en eventuell operation.

Tårtan ser fantastiskt god ut!

Kram och en fin påsk till dig och Rolle!

Paula sa...

Men nu blir jag ledsen på riktigt! Att det hela tiden ska dyka upp olika krämpor, även såna som man redan har klarat av och som inte ska spöka mer! Förmaksflimmer har jag haft, när vi drev restaurang och jobbade på tok för mycket. Jag fick en dag akut hjärtklappning som inte gav med sig, vi fick stänga värdshuset o åka till akuten. Där konstaterades förmaksflimmer och jag blev inlagd. man fick inte ordning på hjärtat utan pratade om en elkonvertering nästa dag, men precis innan ingreppet hoppade hjärtat tillbaka i sinusrytm! Sedan dess har jag ibland hjärtklappning som jag lärt mig parera genom olika knep. Ditt verkar dock kanske vara av en annan art, och du ska trots allt vara nöjd med att de hittat vad som felas, det är inte bättre om man själv känner att något är galet men får ingen diagnos och därmed ingen hjälp. Visst, det blir flera besök i sjukvården, men det är din hälsa och ditt välmående som ska komma först, basta! Krya-kram från pörtet