fredag 5 januari 2024

FEM FREDAGSFRÅGOR

 Det är visserligen fredag men också trettondagsafton idag, vilket jag hade glömt bort helt. Men det gör ju inget, vi ska varken ha gäster eller hälsa på hos några vänner. 

Nej, 2024 har precis börjat som 2023 slutade - tråkigt! Jag tror dock att vårens sociala liv blir betydligt trevligare, jag kommer nog leva upp igen. Tror och hoppas jag...

En sak är iaf betydligt bättre; Mitt irriterade öga! Det är mindre rött och det känns rätt normalt efter att jag både sköljt det med sterilt vatten samt haft i ögonsalva till natten. Snart kan man nog visa sig för folk igen. Men nu över till årets första intrikata frågor.


ELISAS FEM FRÅGOR

  1. Vilken är din närmsta nya plan för året?   Att börja ta fram (och damma samt tvätta av) alla vanliga prydnassaker och ställa dom på sina platser. Kommer ta tid...
  2. Vad är något du vill göra under 2024?   Njuta av trädgården! 
  3. Vad vill du göra bättre i år?   Göra nytta i trädgården och växthuset.   
  4. Har julen åkt ner än?   Ja, allt inne utom dom 7 adventsljusstakarna som Rolle håller på att ta bort just nu. Det yttre som är kvar är en krans på ytterdörren samt belysningen på spaljén mitt emot. Sen har jag en amaryllis som nu har börjat blomma om, men jag har bytt kruka på den från en kruka med en tomte på till en vit  neutral... 
  5. Hur brukar januari kännas för dig?   Kall, snöig, mörk, trist och lång - inte min favoritmånad precis!

Hoppas Du får en trevlig trettondagsafton och ett bra 2024!

SUSIE




12 kommentarer:

chica sa...

Lindas tuas fotos e feliz Epifania! bjs, chica

Ingrid sa...

Önskar dig och Rolle detsamma!
Kram, Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

tvätta och damma julsaker efter jul gör jag inte...
Ska bli skönt med första vårfikan på kökstrappan!

Karoleen sa...

Ja det är väl dags att ta ner stjärnorna nu... trots att de lyser upp vackert i mörkret! Men jag sätter upp några andra lampor ;-) Så slipper det bli så mörkt! Hoppas du får njuta mer av trädgården!

Mrs Calloway sa...

jag ser också fram emot att kunna vara ute i trädgården även om jag inte arbetar så mycket i den. den får vara som den är. i stort sett. jag sitter på altanen och njuter av den.

Kina sa...

Mina julsaker får stå framme länge! Jag behöver ljuset! Kram!

Paula sa...

Hej, först: vilken fin header du fixat! Var har du hittat den ljuvliga vovvebilden? Liknar min Daniel! Skönt att höra att ditt öga mår bättre! Jag masserar mina ögon varje dag med sterilt vatten på en bomullstuss, jag har kronisk ögonfransinflammation (hör o häpna, det finns namn på allt) och tydligen ska man massera ögonen direkt då man vaknar. Det har jag aldrig gjort, kommer på det när jag sätter mig vid datorn...men bättre sent än aldrig. Nej, märker absolut ingen skillnad, de kalla blåsiga vintermånaderna är besvären som värst.
Jisses du har att pyssla med då du har så mycket prydnadssaker. Men det kan ju faktiskt vara ett kärt besvär. Går du på någon rehab nu? Så du är vältränad när våren nalkas?
Kram från pörte3t

it_is/Anette sa...

Skoj läsa dina svar på veckans Fem en fredag.
Vet du jag hade också helt missat att det var trettondagsafton igår. Inte för att jag någonsin direkt firat just den helgen, men brukar ialla fall veta om att det är den helgen. Men som sagt iår går den helt förbi.
Amaryllis är ju en otroligt fin blomma, jag köpta mig tyvärr ingen iår.
Ha en riktigt fin lördag

Maribel sa...

Hej Susie!
Önskar att din förhoppning om att kunna vara mera i trädgården och växthuset kommer att bli så. Allt gott för 2024.
Kram Marika

Rajani Rehana sa...

Beautiful blog

Rajani Rehana sa...

Please read my post

Bosse Lidén sa...

Jag hoppas verkligen att du ska njuta av din fina trädgård snart. Januari är heller ingen hit hos mig. Det brukar kännas skönt att ha städat bort julen. Vi fick också en riktig käftsmäll under november. Nu är S med in din klubb. Igår skrev hon om det på vår blogg.
Bossekram
Ps. Hälsa till din trevliga gubbe