onsdag 4 oktober 2023

HÖSTVYER

Att det redan är höst har jag sett genom fönstren - för ut har jag inte kommit på veckor. Ja, jo om man inte räknar med att ta sig till bilen förstås och sen åka till VC eller sjukan...  


Rolle har redan börjat ta in trädgårdsmöblerna. Vi har inte suttit just här nån gång
 i år tror jag - och nu slipper han åtminstone vattna där!

Det jag räknar som ut är att åtminstone kunna gå ett varv i trädgården och/eller ta en titt på växterna på altanen eller i växthuset. Inte ens det har jag orkat med  - men det värsta är nog att jag tappat sugen på att planera nåt, varken ute eller inne. 

Nerklippt japansk bambu i "poolrabatten" - men rötterna ärt fortfarande kvar...

Jag som normalt älskar att ta fram alla - dom är minst ett hundratal - av mina trädgårdsböcker den här årstiden för att frossa och bli inspirerad har inte tittat i nån på evigheter. Men det är kanske naturligt när man inte känner sig riktigt kry...

Yucca som kan flyttas till "poolrabatten"...

Men redan för ett bra tag sen - när Rolle började klippa ner den jap.bambun - så bestämde jag att vi skulle försöka flytta dit den gulblommiga nunneörten som nästan växter som ogräs på vår tomt. Sen har jag nog en hel del annat också, t,ex, massor med alunrot i olika bladfärger, några yucca samt olika prydnasgräs så det blir nog bra. 

Det här "silvergräset" ska jag dock inte flytta dit - det är också hemskt invasivt!

Men nu har det ju gått så lång tid att det nog inte blir nåt gjort förrän till våren. Grävaren som skulle komma och titta har inte visat sig ännu, trots att vi ringt och kört på. Sen kan han väl inte använda sin lilla grävmaskin där visar det sig bergis...

SUSIE




6 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det är så sorgligt att du inte kan komma ut något. Jag kan bara hålla tummarna och hoppas att det blir bättre.
Yuccan är fantastisk.

Du frågade hos mig vad Lucy gjorde när vi var på resa. Nu var det så att det var bara jag som var på resa, Lucy och husse var hemma. Första gången jag rest helt ensam, annars brukar jag resa med någon kompis. Men det gick jättebra, träffade massor av trevliga medresenärer.

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Susie!
Så tråkigt att höra att du inte mår bra. Hoppas att det vänder snart så du kan komma ut. Rabatten klarar sig till nästa vår. Det ser så fint ut vid bänkarna och din Yucca ser så välmående och fin ut.
En Krya På Dig hälsning!
Kram Marika

chica sa...

Susie, pena apoenas pela janela ver que já é OUTONO aí!

Tomara melhores! Linda foto! beijos prasianos, chica

Anna i Portugal sa...

Så tråkigt att du inte mår bra och inte kan gå ut ens i trädgården. Hoppas du snart mår bättre!

Lena i Wales sa...

Så tråkigt att du inte kan komma ut. Trädgården är ju ditt element.
Nu får vi hoppas på en vändning!
Trevlig helg!

Paula sa...

Inte konstigt alls att du inte känner suget efter det du brukar så här års. Nu måste du vara snäll mot dig själv och låta tiden läka dig. Och koncentrera dig på att må så gott du bara kan. Gör du det så kommer lusten tillbaka, jag lovar!Det första fotot är magiskt vackert, där skulle jag gärna sitta med dig och ljuga lite! Varm kram