söndag 8 oktober 2023

FREDAGSFRÅGOR EN SÖNDAG

Duktiga Elisa som sköter FEM FREDAGSFRÅGOR i sin blogg varje vecka blev lite försenad i fredags, vilket i sin tur betydde att jag blev otroligt försenad med att svara på frågorna!

Anledningen är att jag - som inte har nåt alls att göra - först glömde bort att kolla efter frågorna på eftermiddagen och fredagskvällen. Dessutom är jag fortfarande lite handikappad efter stroken förra året. Och då undrar du naturligtvis hur det kan ha påverkat mitt svarsinlägg!? 


Jo, det var så att den nya fastighetstaxeringen kom i fredags från myndigheterna. Eftersom jag alltid varit den som skött alla papper, både för oss privat men också för firman, så gick jag mycket noggrant igenom det hela. Allt var naturligtvis OK, men jag bara måste kolla alla detaljer. För med tanke på hur dom har höjt värdet på vår fastighet på bara några år så skulle man kunna tro att vi bor i ett lyxhus (se nedan) vid havet!?

Mitt drömhus...

Dagen efter var jag sen iväg till min "nya" frissa på lördagsförmiddagen och fick håret klippt. Så himla skönt - nu kan man äntligen visa sig för folk. Sen hade Rolle bett mig göra en äkta Boeuf Bourguignon vilket tog massor av timmar med mina behövliga vilopauser samt också TV-tittande. Det var ju Formula One-träning och kval - nåt som vi bara måste se!

Men tillbaka till den franska "köttgrytan" som blev riktigt god med massor av vin och grönsaker, samt extremt mört kött efter att ha fått långkoka  ugnen i 3 timmar. Fast jag brukar göra ett betydligt mindre jobbigt "långkok" som blir precis lika gott, så det var nog både första och sista gången jag gjorde den här...

Jag hade nog haft tid över för att svara på frågorna igår, men när jag skulle sätta in taxeringspapperen i sin pärm så ramlade den sönder i småbitar. Eftersom jag bara har en arm och hand som fungerar så erbjöd sig Rolle att flytta över alla papper till en ny  A4-pärm. MEN...han är inte lika petig med papper som jag, så när han var "klar" upptäckte jag att han inte satt in handlingarna i den ordning som jag hade haft dom. Så det var bara att göra om allt - och det var många papper. Pärmen var full, c:a 5-6 cm tjock och 20 år gammal, så det tog sin tid! Alltså blir det svar på frågorna första idag!!

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR 

* När planerade du senast något av typ fest eller event?   För ett antal veckor sen hade vi bjudit hit några god vänner på lunch, skulle bli första träffen sen långt före jul. Tyvärr blev jag sjuk och vi fick ställa in det hela!

* Är du den som gärna organiserar aktiviteter?   Förr var det alltid jag som fixade saker och ting...

* När har du nyligen upplevt plötsligt ändrade planer?   Se svaret på första frågan...

* När planerade du något som sen fick dig att känna ”aldrig igen”?   Dom första 10 åren här hade vi varje sommar en "kasta pil-träff" med massor av vänner. Jättekul! Tyvärr gjorde vissa omständigheter att jag tröttnade...

* Vad har du för planer i oktober?   Inga alls!

Om du undrar vad det är för väder här så kan jag informera att det är runt 8-9 grader och så blåser det. Faktiskt så mycket att det känts som storm i flera dagar. Själv kan jag ju inte vara ute men stackars Rolle har börjat att ta in saker från trädgården och altanen redan. Är extremt tidigt, men han får ju ingen hjälp av mig i år och tar därför in minst en 3-4 stora saker varje dag. Inte så kul i blåsten, men det är ju nåt man måste göra...


    SUSIE




9 kommentarer:

Kina sa...

Oj vad den grytan såg god ut! Det är sällan jag gör grytor. Det känns så förmätet att göra det när det bara är jag! Fast jag skulle ju kunna gör och frysa in!
Är du också en sån som måste ha var sak på sin plats! Jag vill kunna hitta bland mina papper utan att behöva leta!
Har inte heller några planer för oktober. Det får bli vad det blir!
Ha det gott! Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Grytan ser läcker ut men ditt drömhus är ännu läckrare ...

Ingrid sa...

Boeuf Bourguignon är så gott! Jag gjorde det i somras när syrran var här och det väldigt mört och läckert. Jag gjorde ett gott potatismos till och det gillade svåger Hassine.
Nu har det verkligen blivit höst, eller det känns snarare som vinter. Jag hade ju hoppats på lite skön brittsommar ni i oktober, men det verkar som om vi blir snuvade på det i år.
Ha en fin söndag!
Kram, Ingrid

Susjos sa...

Mums med den grytan!
Då har vi båda blivit sjuka när vi planerat en "date" med vänner eller familj nyligen!
Tjusiga foton har du hittat, fint höstfoto, underbart lyxhus, kul bild med det reducerade vinet, hehe. Ja, tyvärr blåser det en hel del nu, hoppas på att det lugnar ner sig!
Ha det gott!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Din Boeuf Bourguignon ser verkligen delikat ut! Ja nu börjar de mustiga höstgrytornas tid. Även här har det blåst och vi har idag röjt nästan allt på altanen, tagit in regnmätaren, stängt av vattnet och ställt upp tomatlådorna på vinden.
Ditt drömhus är verkligen som en dröm. Skrattade gott åt tolkningen av "och nu ska vinet reduceras".

Kram Anita

Hannele sa...

Fastighetsskatt höjs ju för att grannen sålt dyrt... lite läskigt.
Nu får nästa generation fixa saker. Kram

Anna i Portugal sa...

Ett fint drömhus med infinity pool :) Bra du har koll, en vill ju inte betala mer skatt än vad som är rätt. Jag reducerar gärna vinet på det viset!

Maggan sa...

Den grytan går inte av för hackor den ser riktigt god ut.Ha det gott/Margareta

Lena i Wales sa...

Mums, den grytan ser god ut!
Det är ibland nödvändigt att planera, men ibland är det också kul att göra något spontant, mindre besvikelser då.
Sköt om dig!