fredag 20 oktober 2023

ELISAS FEM FRÅGOR

 Frågorna den här veckan var lite knepiga att svara på - vilket är roligt!

Spaljéer kan användas till mycket!

Man får tänka till ordentligt, även om den sista frågans svar kom till mig direkt. Har dock försökt komma på nåt annat utan att lyckats...

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

* Vad är du för kort för att göra?   Jag är 167 cm - alltså normal längd och har inte haft några problem med att vara "för kort".

* Vad är du för envis för att göra?   Ge mig när jag vet jag har rätt.    

* Vad är du för rädd för att göra?   Det är allt som har med höjd att göra; Flyga, klättra i berg, fallskärmshoppa m.m. m.m. 

* Vad är du för lat för att göra?   Det är mycket, som t.ex. att inte stryka saker och ting eller att dammsuga (det gör min käre gubbe).

* Vad är du för ung för att göra?   Det är inte mycket jag känner mig för "ung" för, snarare tvärtom! Men det är klart att jag är alldeles för ung för att dö...

💜

I veckan var jag till hjärtsviktsavdelningen på VC för att kollas upp. Redan dagen efter ringde min kontaktperson Jens och meddelade att alla prover var bra. Vad skönt! Blodtryck samt blodprov var perfekta, lever och njurar var helt opåverkade, långtidssockret (41) höll sig inom dom värden som är OK för nån i min ålder och ovanpå det hade jag gått ner nästan 2 kg. 

Det är en sån här liten grävare killen från Stånga ska
använda och gräva hos oss...

Nu ska jag till VC i början på november igen för att kolla hur min kropp reagerar på medicineringen jag får. Den har nämligen ökats till den dos jag ska äta i framtiden för att skydda hjärtat. Jag fick börja med en svag dos för att kolla hur jag tålde den och nu när jag mår bra har jag kunnat öka den. Det är bara att hålla tummarna för att jag fortsätter att må bra...

Och så vansinnigt fort trädgården växer igen när man inte orkar sköta den kontinuerligt...

Men...jag har ju fortsatta problem med diskbråcket nu när jag blivit bättre i kroppen efter stroken. Inne tar jag mig fram hyfsat, men ute måste jag ha krycka. Och går jag mer än 40-50 m så får jag hemskt ont i ryggen och är tvungen att sätta mig. Första månaderna efter stroken hade jag inget ont av diskbråcket alls, men det berodde på att jag inte rörde mig så mycket precis!

Det "svarta gräset" är fint, men kolla hur mycket ogräs det växer runt och i det...

SUSIE


10 kommentarer:

Hanneles bolparadis sa...

ååå, har du det där svarta gräset som jag sett i Sissinghurst!
Låter bra att alla värden bra. Lite ruggigt och blåsigt är det, jag äter fortfarande frukost ute på altanen, kallt om fingrarna... Stryker aldrig 🙂

Ingrid sa...

Så skönt att proverna var bra. Jag hoppas att det fortsätter så och att du får hjälp med ryggen också så kan få komma ut i din kära trädgård till våren.
I helgen ska det bli busväder, men jag hoppas att du får det bra änd´å!
Kram, Ingrid

Karoleen sa...

Diskbråck är djävelskap! Nu när du har blivit så mycket bättre från stroken också, hoppas att det blir bättre med tiden. Så vackert det svarta gräset var, otroligt läckert! Vi svarade samma på fråga två.... givetvis, inte ger man sig när man har rätt ;-) kram

Mrs Calloway sa...

ond rygg är ett gissel. men det går kanske att göra något åt nu när allt annat ordnat till sig. fina bilder som vanligt. dammsuga är verkligen tråkigt. maken gör det för det mesta, tak och lov.

Anna i Portugal sa...

Skönt att värdena är bra! Det svarta gräset är ju superfräckt! Bra skylt, stämmer så väl!

Kina sa...

Vi är lika långa du och jag. Men jag har varit 169. Har du också krympt? Ibland är det bra att ha en stege!
Min mellansyrra har lärt mig att ibland hålla tyst om det är någon som är jäkligt envis (som våran äldsta syster). Jag vet ju inombords att jag har rätt säger hon! Det är klokt, men jäkligt svårt! Men träffas man inte så ofta, så är det inte värt att strida ibland.
Sluta aldrig drömma! Ha en fin helg! Stor kram!

Paula sa...

Häftigt gräs, ser ut som en svart peruk, skulle gärna testa hur jag skulle se ut som svarthårig...
Så roligt att alla värden var bra, då kan du dra en lättnadens suck. Du har många utmaningar kvar, men små steg framåt med hälsan är guld värt.
Jag är också höjdrädd men tyvärr alldeles på tok för kort!
Ha en skön helg, hoppas ni inte blåser bort i stormen
Kramen

Geddfish ♥ sa...

Grattis till dina fina värden! I vår ålder kan allt hända, ja det kan hända när som. Hälsan är A och O.
Bäst ta det lugnt med lite trevliga instick här och var 🙂
Kram!

Rosor och ruiner sa...

Ont i ryggen är för jäkligt, och du har väl haft det så länge nu, gör de inget, som operation till exempel?
Hoppas på snar bättring för dig!
Kram Gunilla

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men så skönt att dina värden är bra och att dom nu kan sätta in den tänkta dosen med tabletter. Men det är så trist med ditt diskbråck. Det snygga svarta gräset har jag sett på många trädgårdsresor. Verkar vara populärt i England.

Kram Anita