måndag 11 september 2023

"POOLRABATTEN"

 En ny vecka som jag hoppas blir betydligt bättre än den förra!

Att jag uttrycker mig så pessimistiskt beror på att jag råkat bli smittad av ett virus som gett mig luftrörskatarr. Alltså är det inget svårartat som har drabbat mig, men tillräckligt för att jag som har dålig motståndskraft reagerat - och tycker enormt synd om mig själv! Vilket jag i dessa sorgliga dagar med översvämningar och jordbävningar skäms över...

All japansk bambu till vänster är bortgrävd!

Det rosslar och piper hemskt när jag andas ut, speciellt på natten så sömnen har blivit lidande. Lite feber har jag haft och då låg jag till sängs i 2-3 dygn utan att kunna sova några längre perioder - inte heller har jag orkat läsa! Så på grund av ryggont, katarren och sömnbrist är jag därför helt slut nu, orkar ingenting...

Igår var jag dock ute på altanen i solen och värmen (26 grader) och försökte pyssla lite med dom växter jag har i krukor därute. Två - en lilablommande surfina och en rostfärgad alunrot - var jag tvungen att flytta för att dom stod i krukor utan dräneringshål och hade nästan dött på grund av övervattning. Dom står nu där eventuellt regn inte kommer åt dom, istället bara sol. Som jag hoppas ska torka upp jorden och få plantorna att överleva!

Sen har jag ju börjat fundera på vad som ska planteras i "poolrabatten" där vi fick den hemska japanska bambun borttagen i tisdags. Det är en stor plats - minst 3-4 kvm - så fylla ut botten med gulblommig nunneört (växer som ogräs här) har jag bestämt till att börja med. Men det behövs lite större växter också, så jag tänker flytta dit några prydnasgräs och ett av dom två pampasgräs jag nu har står i krukor. Jag vågar inte ta båda, vill testa om dom överlever vintern ute först...

Det ena är ett vanligt pampasgräs, alltså vitblommigt, och det andra är ett lite ovanligare rosablommande. Rolle får ställa in det senare i växthuset ifall det vitblommande inte överlever. Då har jag iaf ett kvar. Men igår när jag pysslade lite på altanen så föll min blick på en kruka med mörk rostfärgad New Zealand Flax - Phormium som växt till sig riktigt bra och kan göra sig i rabatten - om det överlever...

Speciellt snyggt blir nog flaxen tillsammans med alunrot - som jag har gott om i olika färger - och gulblommig nunneört. I rabatten som är totalt c:a 8-10 kvm växer också en del buskar; gulblommig kerria, gul- och flikbladig rönnsumak, japansk järnek, lila & orangeblommig buddleja samt svartstammig bambu. Nu när jag tänker på dom här växterna så tror jag det kan bli riktigt bra - bara Rolle kan fräsa upp resterna av rötterna som grävarna inte fick bort. Efter plantering kan man sen fylla ut med lite barkmull tills marktäckarna tagit sig... 

Den lila surfinan och den rödbruna flaxen!

Gissa om jag vill att mina problem efter stroken ska ge med sig snart, så jag kan plantera växter själv. Än så länge, alltså över ett år (det var i augusti 2022 som jag kom hem i rullstol från sjukan där jag legat i 2 veckor) är vänstersidan inte i form alls. Vid hemkomsten trodde jag att jag skulle vara helt återställd efter en månad. Ha, skrattade djävulen...

SUSIE

5 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Dina planer låter bra. Alunrot är så fint och finns i så många nyanser. Låter som en fin kombination ihop med Flaxen. Ditt pampasgräs är otroligt fint.
Hoppas att du kryar på dig.
Ha det gott /Kram Marika

J. S. Vila sa...

Though the photographs I Can see that the wood área and gardens in your country are so beautiful. The colors of the forest are strong.

Lena i Wales sa...

Jobbigt med luftrörskatarr. Hoppas du blir bättre denna vecka.
Och så problemen efter din stroke på detta.
Vila är nog bästa medicinen, men inte så roligt när det finns mycket man vill göra.
Krya på dig!

Rosor och ruiner sa...

Men stackare, hoppas du kryar på dig snart! Och jag förstår att du är otålig, och vill igång och plantera med mera!

Kram Gunilla

Maggan sa...

Vad trist med luftrörskatarr hoppas att det ska bli bättre snart.Du visar fina bilder på Alunrot de är verkligen så fina och att det finns flera olika med färg är ett plus.Ha det gott och krya på dig/Margareta