torsdag 3 augusti 2023

ONSDAG-TORSDAG

 Dagarna går snabbt nu när sommaren börjar närma sig slutet, fast här på ön är det nog nästan två månader kvar av den. Men det känns lite trist att det är så tråkigt väder just nu...

I växthuset är man skyddad från regnet!

Tänk att man aldrig kan få vara riktigt nöjd, efter en otroligt torr vår och sommar hitintills - vi har haft det värre i år än 2018 - så har regnperioden tydligen börjat. Man brukar ju säga att man ska vara försiktig med vad man önskar sig, vilket jag tydligen inte varit...

Pelargonerna har trivts extra bra i år, men så fort regnet slutat ska jag göra en rockad med dom!

I onsdags så var vi till Visby. Rolle hade tagit en massa prover på vårdcentralen i Hemse och skulle nu till onkologen och få svar. Även om han mår bra så kan man ju inte vara säker, men allt var bra och vi - alltså Molton och jag som satt i bilen och väntade - kunde andas ut. Ok, Molton var väl inte så orolig för svaren, men han gillar inte att Rolle försvinner ur hans åsyn...

En eller kanske två av dom pelargoner som står på bänken (se första bilden)
ska få ersätta en växt som dött på altanen. Dom stora ska dock få stå kvar i växthuset.

Vi gjorde inget annat i stan, utan gav oss därifrån så fort som möjligt. Det var vansinnigt mycket folk överallt och gå och trängas med dom tyckte vi inte var så kul. Ja, alltså Rolle, jag går fortfarande inte ur bilen! 
På grund av att det var sån trafik på kustvägen tog vi därför en "innerväg" hem. Vilket visade sig vara en riktig lyckträff...

Ljuslåda

Det är väldigt många loppisar på gång nu under turistperioden och Rolle som gillar att besöka såna hittade naturligtvis en. Men där fanns inga CDn eller intressanta böcker. Däremot hittade han en tonad glaslåda med en massa värmeljus och när han såg priset var han bara tvungen att köpa den. Priset var 10:-! Det gick inte att pruta på, bara värmeljusen var värda det!!

Dom mörka vindruvorna är mogna så jag bör ta in några för att göra gelé av...

Eftersom det regnade - det kom 13 mm igår - så blev det att sitta inne hela eftermiddagen och kvällen. Jag hann dock med att spilla på lite vatten på växterna som finns under tak på altanen och det var då jag upptäckte att en röd hängverbena samt en gul eternell hade dött. Den förra stod i en rödlaserad liten vinlåda av trä och den ska jag ersätta med en eller två pelargoner, men inte den andra! Det räcker så bra med dom 16 krukor/lådor jag har kvar...


Sammetshortensian i lådan nedanför altanen klippte jag inte i år vilket resulterat i att den
blivit för hög och att den endast har två blomknopp.

Den gula jätteternellen - Xerochrysum bracteatum - kommer jag nog aldrig att ha något mer. Blommorna är visserligen fina, men den fröar av sig nåt otroligt med samma typ av frön med parasoll som maskrosor. Fast mindre och många, många fler! Hela altanen är överfull!! 
Nu klipper jag av blommorna så fort det bara är en tendens till att dom ska börja blomma över. Ett supertrist jobb, så det får nog bli pelargoner istället i framtiden på altanen, dom är ju lättskötta. Det är alltså den här jag inte kommer ersätta...








Dagliljorna har kommit igång ordentligt. Den sista är en spindeldaglilja som alltså
ska se ut så här, det är inget fel på den - tvärtom!


Det har det kommit hela 20 mm idag så nu ger jag upp, inget av det jag kan göra känns speciellt kul så det blir väl som vanligt nåt crime-program på TV eller datorn. Men innan dess ska jag göra lite rabarerkräm åt Rolle - han bara älskar krämer! Men han har köpt hallon till mig - som jag älskar!!

SUSIE



3 kommentarer:

Ingrid sa...

Så skönt att Rolle fick godkänt på onkologen!
Visst är det skönt att det har kommit lite regn och i dag har vi fått 28 mm, så nu kan man väl hoppas på att det kommer att grönska.
Kram, Ingrid

Anna i Portugal sa...

Men vad regn ni får, gräsmattan blir ju glad i alla fall. Skönt att Rolle gick igenom besiktningen :) Lätt att tappa sugen när vädret inte är som en önskar. Jag ser fram emot en het helg, ska bli kul att se hur badtemperaturen blir.

Maribel sa...

Hej Susie!
Snyggt med nya färger på bloggen. Vilken fin ljuslykta, det var ett fynd.
Dina pelargoner är väldigt fina och praktfulla. Ute behövs det inget vattnande i alla fall. Har nog ångrat några gånger att jag önskade regn när det var som varmast, men klagar inte. Men några solstrålar skulle inte sitta fel.
Ha det gott /Kram Marika