söndag 2 juli 2023

TROTS TORKAN

 Eftersom vi oftast har väldans torrt här hos oss, så brukar vi skönt nog inte ha några sniglar. 

En vild favoritväxt - Cikoria.

För ett tiotal år sen när vi fick mycket regn så hade vi dock några vanliga svarta skogssniglar i "murrabatten". Men dom var få och lätta att bli av med. Sen dess har jag inte sett till en enda snigel. Men man har ju läst om den hemska spanska mördarsnigeln så jag har varit petig med att skölja av rotsystemen när jag planterat nåt från fastlandet. 

Höstflox `Blue Paradise´ 

I år hade man ju inte heller räknat med några sniglar eftersom det är så vansinnigt torrt.  Men så i förrgår eftermiddag fick vi faktiskt några droppar regn - fast inte ens en halv mm - och det var mulet och väldans fuktigt i luften och betydligt svalare än dom sista veckorna. Riktigt skönt! 

Usch!

Rolle  gick därför ut på altanen för att kolla läget och så ropar han in till mig; Det ligger nåt konstigt under soffbordet! Jag blev naturligtvis nyfiken och tog mig upp från TV-soffan och staplade ut på altanen. Där hittade jag Rolle med en stor - och då menar jag riktigt stor - snigel i handen. Jag trodde först det var en död skogsmus, men det var alltså en enorm snigel!

Näva - Geranium `Rozanne´

Förutom att den var så stor var den också ljus, nästan vit. Fy fasicken vad äckligt - och Rolle höll i den!? Jag tog en servett från bordet och sa till honom att direkt bära ut snigeln i skogen (kohagen) bakom oss. Vilket han naturligtvis gjorde - för att ta död på den var inget alternativ. Rolle är en extrem djurvän!!

Misskött "bollformad" forsytia

Rolle försökte sen få bort slemmet från handen utan att lyckas. Det gick inte med kallt eller varmt vatten, med tvål eller diskmedel, inte ens med hans tvättkräm för skitiga bilmekaniker(!) utan ha fick ta till thinner. Så nu lär han nog aldrig göra om tavlan att ta i slemmiga sniglar utan skydd. Snigeln har också lämnat tydliga slemspår på vårt svarta trägolv - som förmodligen blir lika knepiga att få bort!

Penningblad ovanför entrégången

Sen vidtog mitt problem, att leta på nätet för att försöka få fram vad det var för sorts snigel - vilket jag alltså inte lyckats med. Inga av dom bilder jag tittat på liknar vår jättesnigel. Så nu är jag orolig. Kan det vara en spansk snigel? Enligt vad jag har läst mig till kan dom se ut lite hur som helst. Så nu förväntar jag mig en invasion av vita feta slemmiga kryp...

SUSIE



10 kommentarer:

J. S. Vila sa...

Quality photographys of this coloured flowers. Have a nice and beautiful summer

Ingrid sa...

Sniglar är verkligen läbbiga djur. En sån där vit vet jag mig aldrig ha sett. Jag googlade och det finns en vit variant av den svarta skogssnigeln, så det var nog en sån.
Ha en fin söndagskväll!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Så äckligt med snigeln, den ser läbbig ut. Gjorde en bildsökning och kom fram till samma som Ingrid, En vit variant på skogssnigel, så den hamnade rätt då den fick komma tillbaka till skogen. Jag är lyckligt lottad och har inga sniglar heller. (peppar, peppar, ta i trä ) Cikorian och den blåa floxen är fina. Vi har fått en hel del regn idag, så glad för det.
Ha en fin söndag / Kram Marika

Paula sa...

https://www.land.se/djur-natur/mordarsnigel-skogssnigel-skillnad/ Hoppas det var en skogssnigel, men om man läser om slemmet så tyder det ju på en mördarsådan...men, hittar man bara enstaka brukar det vara skogssnigel. Så vad ska vi säga, 50/50 chans?? Jag fotade en igår, de kommer fram på gångvägarna vid regn och inte vet jag vad det var för sort men jag tyckte den var rätt lite och söt...
I sundborn blev vägarna översvämmade av vidriga sniglar vid minsta nederbörd, man fick se var man satte ner fötterna, vidrigt!
Jag skulle aldrig kunna göra som de modigaste gör i sin trädgård, klipper helt sonika av dem huvudet och lägger i en hink. Men blir man tillräckligt arg så kanske man tar mod till sig...undrar om något djur äter dessa sniglar, nu måste jag googla. Försök glömma denna incident nu susie! Kram

Paula sa...

https://www.hammaro.se/Boendemiljo/naturvard-parker/invasiva-frammande-arter/Mordarsnigeln/ Du får omge dig med igelkottar eller skaffa ankor, dom käkar upp dem, ler!!!

Maria Eld sa...

Tack för underhållande läsning! Det är såklart inte kul med sniglar, men du skriver väldigt underhållande :) Sedan har du fina bilder också!
Ha det gott/Maria

Madde sa...

Sniglar kan allt vara bra äckliga. Hade aldrig tagit i dom frivilligt. Tänk att slemmet satt så hårt på honom.

Anna i Portugal sa...

Sniglar är verkligen inte kul. Vi har åkersniglar här på vintern, då det är fuktigt. Jag plockar de jag ser och lägger dem i en dunk med vatten och ättika. De är inte som mördarsniglar men de äter ju på min skörd. Vi har mycket snäckor också, de får samma behandling. Hoppas det är en skogssnigel, den ser verkligen läskig ut!

Thalassa sa...

Bläää, det var en äcklig, en. Vi har tyvärr massor av mördarsniglar så fort det blir lite fuktigt, men aldrig har jag sett någon vit. De kommer t om upp på altaner och trappor och lämnar mycket riktigt slemmiga fartränder efter sig. Vi klipper/skär dem precis bakom ögonen för att undvika slem som annars väller ur dem. Med långskaftat verktyg! Så hivar vi dem över staketet ut i skogen. Man lär sig göra detta utan att ta i dem.

Christina Karlsson sa...

Fy farao vilken läskig snigel. Har aldrig sett ljusa sådana.
Vi har också haft torka i år och sluppit sniglar, annars brukar det finnas en del sådana här...
Hoppas att ni slipper fler.
Ha en fin sommar! Christina