fredag 30 juni 2023

FEM FRÅGOR & ROSOR

 Äntligen är det lite molnigt och regn är utlovat till eftermiddagen av vädersajterna. Alltså inte risk för regn, utan chans! 

En ovanlig "ros", en Cistus-buske som kallas klippros!

När jag har åtgärdat en del pappersarbete så ska jag dock gå ut och vattna på altanen eftersom en del växter där står under tak. Det här inlägget visar förutom mina svar på frågorna också bilder på dom rosor som blommar just nu...

Buskrosen William Shakespeare 2000 med några nävor bredvid...

Idag är det ju fredag och då har jag två trevliga saker att se fram mot. Först är det Elisas frågor och sen är det två träningar med Formula One på eftermiddagen. Passar perfekt att sitta framför TVn med öppen dörr och höra regnet smattra mot altantaket utanför. Även om jag tror att chansen för en riktig rotblöta är ganska liten...

Klängrosen Händel

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

* Vad var sist på din senaste inköpslista?  Fläskytterfilé som jag tänker grilla i helgen.

Klängrosen Phyllis Bide

* Vad sa du senast att du aldrig kommer göra igen?  "Laxtårtan" jag gjorde till midsommarlunchen - som var god, men alldeles för mäktig. Har ett recept på en lättare - och dessutom ännu godare tårta. Fast Rolle gillade "laxtårtan" - det var ju potatis i den!


Min favoritros Heidi Klum

* Vilken tv-serie eller film såg du senast klart? Kommer inte ihåg det, ser så många. Men just nu följer jag Happy Valley som jag verkligen gillar...

Klängros Ilse Krohn Superior 

* Vad tog senast slut hos dig?  Avocado, som jag alltid brukar ha hemma. Men Rolle gillar inte såna så han måste påminnas skriftligt om att köpa det...

Buskrosen Rhapsody in Blue

* Hur avslutar du ett samtal? Hej då!

Buskrosen Bonita TM Renaissance

Önskar alla en trevlig helg med det väder som passar just er. Här ser vi fram mot en riktigt blöt, gråmulen innesittarhelg med mycket TV-tittande... *fniss*

Heidi Klum helt utslagen.

SUSIE


14 kommentarer:

Violen sa...

Så underbart vackra rosor du har i din trädgård! Fack för alla fina bilder!
Grillad fläskytterfilé, muns! Har du lite avokado som tillbehör för att få det extra gott?
Kort och koncis avslutning på samtal med Hej då! Det gillar jag.
Ha det gott! Vi har äntligen fått lite regn idag men det ser redan ut att klarna upp.

Hanneles bokparadis sa...

Så fina rosor, trivs här också trots torkan.
Happy Valley har så bra skådespelare.

Ingrid sa...

Jag har tittat på rosorna i Visby och de är enormt fina i år, men fint är det som vanligt hos dig också.
Här började det stänka lite när jag kom hem, men det blev inte mycket mer än lite dagg.
Kram och trevlig kväll!
/Ingrid

Kerstin sa...

Åh så vackra rosor och fina bilder! Ljuvligt .. här har det fortfarande bara kommit små tveksamma rosor efter all torka men skam den som ger sig. Happy Valley verkar flera se så jag får nog kika på ett avsnitt! Ha en fin helg!

Paula sa...

Hej, jag är ju friidrottsfreak, så det blir Diamond League ikväll. Bland alla dina fina rosor gillar jag Händel och Rhapsody in Blue allra mest! Har sett mycket fina klängrosor här i förorten, igår gick jag faktiskt förbi o tog ett par foton på husfasaderna..
Jag följer också Happy Valley, skådisarna är ju så himla bra, kollar på allt hon polisen är med i! Och är han inte läskig grabbens pappa så säg! Bara två avsnitt kvar, snyft
Ha nu en trevligt helg med grillmys och takdropp, vi fick bara ynkligt lite vatten uppifrån idag, hoppas på mer.
Kramen

Klimakteriehäxan sa...

Å så fint det blommar hos dig!
Jag delar din förtjusning när det gäller avokado, tyvärr kan det vara svårt att få den lagom mogen (hur gör de på sushi-restaurangerna?)
Happy Valley är riktigt bra.

Anna i Portugal sa...

Vad härligt med efterlängtat regn. Här hemma blir det också Formel 1, de här sprinthelgerna tar ju en del tid :) Rock rose (som din klippros ser ut som) är inhemsk här, växer vilt överallt och kräver ingen bevattning alls, blommar ljuvligt vitt överallt i februari-april ungefär.

Maribel sa...

Hej Susie!
Vackra rosor, de blommar här också nu. Vi fick regn igår, idag är det sol igen. Det blev inte så mycket regn men allt tas emot tacksamt. Hoppas att ni fick lite också.
Ha det gott /Kram Marika

Lena i Wales sa...

Det börjar bli lite som i Spanien i Sverige. GLädjebesked att det ska regna!
Så fina rosor du har, underbara!
Kul med dessa frågor och svar.
Trevlig helg!

Mia Eggimann sa...

Jättefina rosor, jag är tyvärr inte så bra på trädgård.

Mrs Calloway sa...

så fina rosor! jag har ett flertal mycket blommande buskar här just nu. tyvärr vet jag inte vad alla heter. Roald Dahl och Karen Blixen har jag. Thomas Hardy och Mme Hardy också. och en kraftigt blommande liten Cornelia - ros och en väldigt röd som jag tror heter Flammentantz. och så ett par buskar av den gamla nordiska rosen Minette. men så finns det en vit ros och två ljust skära och en röd som jag inte alls vet vad det är för ena.

Bosse Lidén sa...

Fina foton som vanligt. Då fick du väl både smatter och underhållning från starka motorer på skärmen. Vad kyligt här blev plötsligt.
Jag älskar också Happy Valley. Har precis sett trean. Tänkte sedan se om alla tre direkt efter varandra. Då får jag alltid ännu mer behållning.
Kram från en gubbe i norr som efter lunch tänkte åka ännu mer norr ut för att se om vi kan hitta 2 olika orkidéarter.

Carita Liljendahl sa...

Så många fina blommor hos dig.
Jag sade också nyligen "chans att få regn" och vi fick under två dagar, så nu är marken inte längre kruttorr.

http://kraka.moah.se sa...

Så många vackra rosor du har. Skulle verkligen vilja ha en rosenplantering.