söndag 14 maj 2023

VILKEN UNDERBAR HELG!

 Helgen började visserligen redan fint i fredags, men gårdagen var helt fantastisk. För det första så var det ett helt otroligt väder. Vi hade 24 grader - och 29 grader i skuggan på altanen - blå himmel och ingen vind. Nästan för bra...

Både Rolle och jag kände oss riktigt pigga och var uppe tidigt så vi fick massor gjort. OK, det tar väldans lång tid nu för tiden, men vi har ju inget att passa så det är bara att ta en sak i taget. Jag t.ex. fick ut en hel del dekorationer på altanen samt några växter från växthuset.

 Kan dock bara ta en mindre kruka i taget, så Rolle fick hjälpa mig. Sen fick han upp trådgardinerna på altanens gavel samt tog ut några dynor. Han hittade dock några gamla gröna till stolarna som ska bytas ut mot dom röda som han inte kom ihåg att vi har, men igår var dom inte så viktiga...

Eftersom inte alla möbler till altanen eller trädgården är ute ännu - här ovan ska det t.ex. stå ett litet avlastningsbord mellan stolarna - så tänkte Rolle ta ut dom från förrådsboden. Men eftersom han hade fått ont i ryggen så bad jag honom ta det lugnt, så han ägnade sig åt vattningen i växthuset istället.

Den här bergspalmen har vi haft på verkstan över vintern och Rolle har skött om den så den växt till sig riktigt ordentligt. Förra sommaren hade vi den längst ner till vänster på altanen bredvid soffan. Men nu ville Rolle att vi skulle flytta den så man också ser den inifrån. Så vi flyttade ner soffan mot gaveln och ställde palmen här. Blev riktigt bra...

Rolle hade köpt en flaska skumpa efter det att vi sett reklam på TV för en ny sort, Cafe de Paris. Alltså samma namn som det otroliga smöret med 30 ingredienser som jag brukar göra en gång per år. Jag har ju tröttnat på att dricka alkohol, vet inte varför men kanske det beror på att jag blir orolig för att bli yr!? Nu visade det sig vara otroligt gott igen så jag fick i mig hela två glas...

Efter skumpan blev det en härlig stark grillmiddag med vattenmelonsallad, torrmarinerad karré, inlagda ostfyllda jalapenos samt Coops pepparsås. Till det blev det Becks alkoholfria öl samt Pepsi Max. Blev fantastiskt gott och mycket lättlagat, vilket alltså var meningen. Man orkar inte göra nåt extra när man varit ute hela dagen...

På gaveln till "lilla altanen" har det verkligen växt en massa under hösten, den milda vintern och våren. Men det är inget prioriterat jobb att ansa till. Det finns betydligt viktigare saker att ta sig an. Tyvärr är jag dock fortfarande hämmad av min dåliga vänstra sida med en till hälften orörlig hand och arm. Jag har dock lärt mig att ta mig upp och ner för våra små altantrappor, även om det är lite knepigt när man samtidigt ska bära nåt...


 I morgon blir det nog inte så mycket gjort för mig för jag ska få mina fötter omskötta i Klintehamn och innan dess ska jag försöka plocka ihop och installera min nya skrivare. Rolle hämtade den redan i fredags, men jag tyckte det var viktigare - och framförallt roligare - att fixa på altanen...

Ingen av oss blev speciellt sena igår - trots att jag som gillar tävlingar gärna hade sett röstningen i mellon. Jag tittade på Lets Dance och "snuttade" ibland in på mellon så jag hörde väl kanske dom flesta låtarna. När sen min favorit Richard åkte ur danstävlingen så slog jag av TVn och la mig jag med. Rolle hade redan krupit till kojs en halvtimme innan. 

Idag har vi knappt gjort nånting, vi behövde vila våra ömma kroppar och dessutom har det varit en massa race. Det sista för helgen startar om en halvtimme...

SUSIE


5 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

En underbar helg förstår jag. Att pyssla på altan och i trädgård är verkligen en lisa för själen!

Ingrid sa...

Det låter verkligen som om du haft en riktigt härlig helg och vädret har ju varit underbart. Det är lite svalare i dag och det ska kunna bli regn till kvällen, men det är välbehövligt.
Jag blev verkligen förvånad över att Rickard åkte ur Let´s dance, men tittarna ömmade kanske mer för Renaida. Alla gånger är det inte danskkunskaperna som avgör.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Vi har haft helt underbart väder, man kan knappt tro att det är sant efter den kalla våren. Så härligt att du kunnat vara med och fixat på altanen. Ni har det riktigt mysigt där.
Ha det gott /Kram Marika

Hannas krypin sa...

Jag blev väldigt sugen på grillat nu efter att ha läst om din grillmiddag!

Bosse Lidén sa...

Vilken intensiv och fin helg ni fick tillsammans. Det gäller att försöka hitta lösningar när allt inte är som det varit. Hoppas dina fötter gillade besöket i måndags. Vad extra varmt ni hade hos er. Själv har jag inte varit ute sedan förra torsdagen.
Kram, Bosse