onsdag 17 maj 2023

BEHÖVLIGT REGN

 Nu är det verkligen vackert i naturen. Allt har börjat slå ut och dessutom har vi äntligen fått regn. Faktiskt hela 10 mm igår natt och på morgonen!


Jag kommer inte ihåg när det regnade sist, så det måste vara ett bra tag sen. Så det här regnet var verkligen eftertraktat och man riktigt ser hur växterna "suger i sig". Det var också behagliga 16 grader och ingen vind, så när det torkat upp lite gick jag ut för att ta bort det torra pampasgräset i krukan utanför ytterdörren. Halva gräset hade dött efter det vi tog ut det från växthuset, men det kommer nytt så jag har hoppet kvar. Sen har jag för säkerhets skull ett gräs till i växthuset, det speciella med rosa vippor! 

Sen tänkte jag också klippa ner klematisarna som växer på den lilla spaljén utanför dörren. Men allt tar ju så lång tid för mig så jag hann bara med hälften innan jag var tvungen att gå in. Nästa projekt (alla trädgårdsjobb är numera "projekt" för mig, hur små dom än är) är att klippa ner den klematis som växer på spaljén mitt på gräsmattan på baksidan. 


Spaljén är en trekantig historia som Rolle gjort. Dom var tre från början, stod i små trekantiga rabatter som i sin tur var placerade i en trekant. Men tyvärr blåste två av dom sönder en höst när det var storm! Nu är det alltså bara en enda rabatt med en spaljé med klematis kvar - och några överblommade påskliljor under. I toppen på den vilar en stor metallskål med en sten i så fåglarna har vatten, så den måste också diskas och fyllas. Vi har både halsbandsflugsnappare som bor i en holk på baksidan - och så grå flugsnappare som bor under tegelpannor på taket på baksidan.

   Bredvid poolen så står en stor rektangulär kruka som jag funderar vad det ska bli i. Kanske jätteverbena i år nu
när poolen inte kommer vara fylld - dom fäller otroligt - med nåt lågt under. Det går ju att ha nåt som klättrar lite,
men det hade vi förra året...

Som sagt, mycket finns det att göra men vi kan ju inte längre stressa så jag håller på att försöka lära mig att blunda för alla jobb. Det svåraste är att inte se allt ogräs som i år har spridit sig med blixtens hastighet. Vi hade en otroligt mild vinter så allt, t.o.m. gräset, växte under den perioden! Det som ser värst ut är faktiskt "stenrabatten" utmed ingångens plattor samt i "stenhörnan". Man ser inte stenarna längre, det är bara massor med hemskt ogräs.  

Det här blir det dock svårt och alldeles för tungt för mig att rensa. 

Men även det lilla utrymmet mot väggen är nu fyllt med massor av ogräs - fast snyggt och lättrensat ogräs, nunneört!



I förrgår när vi tog en omväg hem från Klintehamn så upptäckte vi att det är otroligt mycket vildtulpaner i år. Har aldrig sett så många tidigare. På sina ställen så trodde man först att det var fält med maskrosor tills man kom riktigt nära. Tänkte ta några bilder när vi upptäckte att klockan var mycket, att solen gått i moln - och då drar dom ihop sig och är inte längre så anslående. Får försöka en annan dag om dom fortfarande blommar då, istället fotade jag orkidéerna som växer i diket vid vår utfart!


Vi har också haft och har en massa små träd som blommat. Just det här står vid infarten och är fortfarande vackert. Sen har vi ett antal i "parken" men dit har jag inte orkat gå...


SUSIE

7 kommentarer:

chica sa...

Susie, está realmente lindo! Os verdes felizes pela chuva e as lindas flores também! Beleza! beijos, lindo dia, chica

Anna i Portugal sa...

Det är helt rätt, ingen stress. Det som blir gjort blir bra, det andra får vara. Trädgården ska vara njutning - inte måsten och krav, tycker jag.

Maribel sa...

Hej Susie!
Det låter som att du kommit en bit ut i trädgården, härligt. Det kan vara svårt att blunda för allt som behöver göras men det som inte blir gjort idag kan bli gjort en annan dag. Tycker du är väldigt duktig.
Ha en härlig helg och glöm inte att vila och njuta.
Kram Marika

Lena i Wales sa...

Jag försöker också att inte stressa med trädgårdsarbetet, utan göra det i min egen takt.
Det hjälper naturligtvis att jag har trädgårdshjälp av en ung kille som klipper gräset, trimmar och gräver lite ibland. Så synd att ni inte fått tag i någon sådan hjälp.
Trevlig helg!

Marit sa...

Ja, litt regn hadde vært fint å få nå. Det er mye jobb å gjøre klar hagen etter en lang vinter, men det gjelder å få begynt. Etter en stund går det lettere.

Klem fra Marit

Paula sa...

Det är bara du o maken som ser ogräset, alla andra ser bara den vackra blomstringen! Men visst förstår jag, frustrationen att allt växer över huvudet på dig när det nu går långsammare för dig. Men jag tror ändå att det är den bästa terapinför dig, bara du inser att du ska vara nöjd med det du får gjort och inte lägga några krav på dig själv! Kramen

Hanneles bokparadis sa...

man hinner knappt njuta av allt vackert nu!