onsdag 10 maj 2023

VÄXTHUSJOBB

 När det här skrivs är klockan 14.30 och grattiskortet jag skrev om sist har äntligen nått min väninna. Jag var ju lite orolig så jag ringde strax efter två och kollade om hon fått nån post...

Hon sa då att idag fick hon ingen, hon trodde det var på tisdagar och torsdagar!? Och hon satt just då och fikade med en granne, men hon skulle kolla brevlådan för säkerhets skull. Nyss ringde hon och berättade att hon hittat ett fint kort i lådan. Hon hade haft fel om dagarna - som tur var...



Igår var jag ute i växthuset över en timme medan Rolle räfsade bort 4-5 skottkärror med torra löv ur "långrabatten". Sen hade han tänkt sig ta bort visset ur pallkragarna men då sa jag ifrån. Han måste ta det lite lugnt - även om han inte vill det. Han är ju inte 28 längre utan 82...


Idag har vi alla tre (fast Molton gick ut i skuggan ibland) varit i växthuset i två timmar. Att Rolle var med berodde på att igår kväll fick han fruktansvärda benkramper (sensträckning modell värre) så han var tvungen att äta sin kramplösande medicin 3 gånger på kvällen och 1 gång mitt i natten - och den är stark! 



Så idag har han det som vi kallar "eftervärk", alltså hemsk träningsvärk. I växthuset kunde han sitta mesta tiden på en stol och sen hjälpa mig med att bära fram och tillbaka växter som skulle ansas och besprutas. Betydligt lättare än att räfsa och rensa... 


Tyvärr är jag fortfarande för vinglig så jag vågar mig själv inte på pallkragarna ännu. Jag har dock en bra hög pall som Rolle gjort åt mig och dessutom klätt med grovt tyg så jag inte ska halka, så inom kort är det nog dags för lite trädgårdsjobb. Hoppas jag...


Innan dess måste jag dock beskära lite växter inifrån altanen som håller på att ta sig in under räcket, samt ta ut alla dekorationsdetaljer. Sen ska Rolle och jag hänga upp trådgardinerna på gaveln och Rolle ta ut resten av möblerna samt alla dynor. Sen kanske det är ännu varmare så man kan grilla där ute nån kväll. Vore trevligt...


SUSIE



2 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Så mysigt att pyssla med lite av varje i växthuset. Låter jobbigt med Rolles ben, hoppas han är bättre ikväll!

Maribel sa...

Hej Susie!
Så mycket fina växter och blommor ni har i växthuset. Skönt att du kan komma dit och sitta och pyssla lite. Hoppas att ni kryar på er båda två, låter inte så bra med Rolles ben.
Ha det gott /Kram Marika