onsdag 24 maj 2023

RÖTT, RÖTT, RÖTT

 Ibland blir jag väldans trött på det här med datorer. Låter kanske konstigt när jag som varje dag sitter framför en och har trevligt, utrycker mig så!

På altanen är det mesta rött - och svart...

Men...så länge allt fungerar som det ska är det toppen, fast hur ofta krånglar det inte!? Just nu är det min mailbox som inte är som den ska. Det började med att ett företag skickat en faktura till oss, men vi fick aldrig någon. Istället kom en påminnelsefaktura efter några veckor - och då hade summan gått från 255 kr till 317 kr! Inte bra...

Notera dom nya röda stolsdynorna. Tidigare hade vi svarta...

Efter mycket letande i inkorgen, skräpkorgen och borttaget och jag fortfarande inte hittat originalfakturan så blev man ju misstänksam. Nu tror jag att jag hittat problemet. Som avsändare i mina mail står - naturligtvis - min rätta adress stjarnarve@gmail.com - men när jag sänt iväg mailen och sen går in och kollar på historiken på mina avsända mail så står det istället mitt hela namn + outlook och ett långt nummer...

Dom små dynorna på stolarna var Rolle sur på för när man reste sig så åkte dom iväg - ibland t.o.m. ner på golvet...

Nu kom jag också ihåg att min blomsterleverantör på fastlandet hade skickat mig en bild på en begravningsbukett som jag aldrig fick. Hon hade - naturligtvis - bara klickat på svara, men det funkade inte. Så hon skickade en ny bild till min rätta adress och då gick det bra! Alltså har man en del jobb framför sig för att hitta var man ändrar det här...

Idag har jag dock ordnat det problemet, nu sitter dom fast med hjälp av svarta straps. Men det tog tid att fixa
det med en hand...

Idag gick vi upp vid sju när Molton kom, han var inte här igår så vi längtade verkligen efter honom. Så fort vi hade fikat så gick vi ut och satte igång. Så när klockan var 11.00 åt vi lunch och sen satt vi bara där ute och flämtade. Vi har ju inga väggar på altanen, det räcker så otroligt bra med taket för att få upp värmen. 

Kan nån förklara varför tvättlapparna - den vita på vänstra stolen - sys in så att det nästan är omöjligt att få bort dom. Idag fick jag med hjälp av liten fin sax och en jättesmal och spetsig pincett dock till slut bort dom...

Det var vansinnigt varmt idag - över 32 grader på altanen, det var 26 i skuggan på framsidan - och inte fläktade det heller. Det är ju så att när man blir gammal så pallar man inte värme så bra, så nu ska vi hålla oss inne i sval luft fram till tretiden då vi kanske gör några knop igen. 

Jag har satt några skott av penningblad i en orange kruka som jag sen satt ner i glaskrukan på "spjutet".

Alla krukor i växthuset är inte ute ännu och några som kommit ut står på fel ställen, men det är ju lätt att åtgärda - om dom inte är för stora och tunga. Brukar t.ex. ha en stor kruka framför räcket här i slutet på altanen bredvid poolen, men i år när potatisblomman står nedanför trappan och växt upp så ska jag inte ha det. Jag gillar omväxling...

Här ligger Molton och väntar på dom förlösande orden...

Rolle och Molton som tog en längre prommis, vilar sig nu i sovrummet. Molton som älskar sol och värme sprang före när Rolle frågade om dom skulle gå in till sängarna. Han njuter verkligen när han kurar ihop sig bredvid Rolle - men snart måste nog Rolle ta fram vår lilla AC och koppla in om det ska vara så här varmt...

Före...
Efter...

Nu hör jag att dom rör sig, förmodligen på väg att kolla vad jag håller på med så det är väl bäst att avsluta innejobbet och ta mig ut på altanen i värmen igen...


SUSIE



4 kommentarer:

Ingrid sa...

Tekniken och datorerna är jättebra så länge allt fungerar som det ska, men ett elände när det inte gör det och det är svårt att klura ut vad ett eventuellt fel kan bero på. Hoppas att det löser sig med dina mailadresser.
Jag tror inte att du behöver bekymra dig för värmen så länge till, för till helgen ska det bli svalare. Det hade suttit bra med lite regn....
Ha det så gott!
Kram,Ingrid

Anna i Portugal sa...

Jag förstår frustrationen kring e-poststrulet. Hoppas det löser sig snabbt för dig. 32 grader i Sverige är väldigt varmt på grund av luftfuktigheten. När det är 32 grader här njuter vi för fullt :)

Lena i Wales sa...

Datastrul, fy! Jag har haft problem med internet, men nu är den tillbaka.
Du är enastående på att ordna det själv, jag är värdelöst på sådant.
I onsdags hade vi väldigt varmt, men sedan har det varit soligt, men kallt i vindarna.
Så fin altan ni har.
Trevlig helg!

Anonym sa...

Gillar din röda färgglada altan, även när dynorna var svarta fanns det mycket rött
Många folks altaner går i grått grått eller bara svart, inget färgglatt som bryter av det hela. du borde vara en som dekorerar och pyntar stort och smått.
Sussie jag saknar dig oerhört mycket, mer än du tror för att jag inte hör av mig som jag vill och borde göra. men snart kanske jag orkar.
Kram till er båda/ Eva