fredag 14 april 2023

MINDRE KATASTROF & FEM FRÅGOR

 Det här är början på fredagens inlägg som jag alltså skriver redan nu på torsdagen! Hade sån lust att skriva lite, men egentligen inget att berätta - och jag har inte tagit några nya foton - bilderna är gamla. Så istället tänkte jag förbereda lite inför morgondagens inlägg.

Man får verkligen hoppas vi får Elisas fem fredagsfrågor -  vilka är extremt trevliga - den här veckan också. Speciellt när man som jag inte gör nåt och därför egentligen inte har nåt aktuellt att skriva om. Har t.ex. inte varit ute i trädgården eller i växthuset nåt mer. Och egentligen inte ute på altanen heller som jag hade tänkt - men jag stod faktiskt en lång stund i dörröppningen och kikade på Rolle när han sopade pooltaket i förrgår. Och idag när vädret inte var lika kul var jag ut för att vira upp dom yttre svarta rullgardinerna som vi har så vi kan titta på TV dagtid...

Rolle i farten våren 2021

Det var ett otroligt skönt väder i förrgår, +13 grader  och strålande sol. Men det blåste lite så Rolle hade det lite jobbigt med att se till så varken jag eller Molton - som låg därute och njöt i solen - fick en massa skit på oss. Alltså gick jag in så att han kunde jobba i lugn och ro. Man vill ju inte ställa till det för nån som är duktig och gör nytta. När vi sen skulle titta på TV drog han ner rullisarna...

Altanräcke med alger.

Snart är det nog dags att börja ta ut trädgårdsmöblerna och då brukar vi börja med altanens. Därför måste golvet först sopas - halva delen plus pooltaket har Rolle gjort, resten skulle han göra idag. Sen ska golvet svabbas och först därefter kan möblerna ställas ut. Sen brukar jag normalt tvätta fönstren på utsidan (6 stycken plus 2 dörrar) och skrubba altanräcket samt ta ut alla nytvättade dekorationer. Hur det ska gå med det i år vet jag inte, men fönster kan jag iaf inte tvätta. Jättetrist för det är det enda med städning jag gillar...

Del av altan och pooltak + altantak som också måste tvättas hur det nu ska gå till!?

Som sagt är det alltså torsdag och ovanstående skrevs innan Rolle och Molton kom in efter deras långprommis. Tyvärr hade det hänt nåt riktigt tråkigt, Rolle hade ramlat! Han är otroligt vinglig efter att han fått nerverna i fötterna förstörda av en häftig cellgiftsbehandling mot cancer för 30 år sen. Han blir också vingligare och vingligare med åldern, men han har kunnat bemästra det tidigare. Det här har dock dom senaste 3-4 åren gjort att han inte kan gå upp på en stege, inte ens på första steget. Och när han går ut med Molton så har han kopplet i ena handen och en käpp i andra, men då har det gått alldeles excellent. Tills idag!

Rolle när han inte hade ont vårvintern 2023.

Nu ramlade han alltså ute, det har han inte gjort tidigare. Däremot inne har han ramlat förut, men inte slagit sig. Men den här gången ramlade han alltså handlöst på en liten grusväg och slog sig ordentligt. Så nu har han ont och är svullen under ena knäet och så är ena halva foten svullen och blåslagen. Han oroar sig för att stortån är bruten. Nu ligger han - och Molton - i sovrummet och vilar sig. Som tur är så ska Molton inte vara hos oss förrän på tisdag igen och då hoppas jag att det värsta med Rolles skador har lagt sig. För det jävliga är ju att jag inte kan överta prommisarna, jag kan ju knappt gå själv 10-15 m inne...

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

  1. En röra under sängen eller i garderoben?   Helt klart i garderoben, där blir det inte så mycket damm...
  2. Bo i varmt klimat eller ett med alla årstider?   Varmt - eller ännu hellre temperat klimat. Kyla, is och snö är inget för mig...
  3. Vinna på lotto eller få ditt drömjobb?   Nu är ju jag pensionär och inte köper jag några lotter heller, så jag avstår från frågan...
  4. Böcker eller tidningar?   Helt klar böcker, av den vanliga pappersmodellen. Läser varje kväll i sängen innan jag ska sova eftersom jag inte gillar att sitta och läsa. Det blir ofta en bok i veckan...
  5. Vara ärlig eller tänka på den andres känslor?   Även om man är ärlig och har åsikter så kan man linda in dom lite fint. Försöker alltså i möjliga mån att inte såra folk...
  6. Enda dagsaktuella bilden som jag lyckats ta från ytterdörren!

SUSIE

 

5 kommentarer:

Hannele sa...

Mycket jobb på våren, men visst är det härligt när värmen kommer! Såra någon vill man verkligen inte, helt hypotetiskt så tänker jag att ett bra jobb är viktigt. Ha det gott!

Ingrid sa...

Stackers Rolle, hoppas att han återhämtar sig bra efter vurpan så att ni kan ta emot Molton som det är tänkt. Jag förstår att du känner dig stressad över allt som ska göras, men det är väl kanske så att du får pruta ner på ambitionerna. Huvudsaken är ju att du och Rolle mår någorlunda skapligt. Lite otvättade fönster och osopade altangolv är ju bara en bagatell.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Mrs Calloway sa...

sicken otur för Rolle! hoppas att inget är brutet. jag tycker att en borde träna balansen för den avtar verkligen med åren. jag försöker stå på ett ben när jag borstar tänderna. dottern ser skeptisk ut, men jag tränar ju faktiskt balansen om än aldrig så lite. det lustiga är att jag plötsligt nästan aldrig ligger och läser. jag sitter, men jag ligger när jag lyssnar. nu hoppas vi på vår och sol och fint väder. kram

Kina sa...

Kom att tänka på en skylt som min systerdotter hade på sin rumsdörr i tonåren: "Bättre med lite skit i hörnen, än ett rent helvete!" Och det är såååå sant! Jag har dragit ner på städningen på äldre dar. Hellre det, än att vingla upp på stolar och stegar. Men jag försöker träna balansen i vardagen. Och på gymmet har vi balansplattor som man kan träna på. Dom finns att köpa. Jag har också en broschyr som heter Balansera mera, med tips och råd för att förhindra fallolyckor i vardagen. Kan beställas från socialstyrelsen.se. Önskar jag kunde ligga och läsa, men det klarar inte mina händer/armar av, så jag sitter oftast vid köksbordet och läser. Krya på er och kram!

Paula sa...

Men vilken otur! Ska ni nu båda gå där med var sina rörelseproblem, och rolle borde absolut visa upp tån o röntga den. Det var riktigt olyckligt, ni har inte tomten inhägnad så Molton kan rasta sig själv där? I värsta fall menar jag..
Jag har förstått att du är en riktig sommartjej som gillar sol och bad och värme. Vi har i skrivande stund nollgradigt, eventuellt är marken vit imorgon bitti! Men jag har lärt mig genom åren att kring mitten av april kommer alltid sista bakslaget, sen blommar våren ut ordentligt.
O du gillar att putsa fönster? Jag tycker alltid att jag är för kort i armarna, och ofta är fönstren där jag bor svårbemästrade. Men själva putsningen är inga problem, bara jag slipper klättra på stegar. Nu håller jag tummarna för att ni bägge snart mår bättre. Kramen