lördag 8 april 2023

FÖRSTA VÅRDAGEN!?

 Veckan innan påsken hade vi Molton här som vanligt tis-tors, men han låg över hos oss natten mellan onsdag och torsdag. Vilket gjorde att man sov extra gott... 

Molton fördelar sina gracer perfekt genom att ligga under täcket och sova några timmar och sen kryper han över till den andra. För "icke hundägare" - och ibland också för ägare till större hundar - så är det tydligen nåt som dom bara inte kan förstå att man kan tillåta. Dom tycker det är ohygieniskt och äckligt. Men för oss andra finns det inget mysigare än en varm liten hund som trycker sig mot benen, ryggen eller ligger på armen.

OK, ibland blir dom här små hundarna vi har haft jättestora. För när dom trycker sig hårt emot en, så kommer man närmare och närmare sängkanten. Och man flyttar sig automatiskt i sömnen. Alltså vaknar man ibland och upptäcker att den "lilla" hunden ligger på tvären i sängen och själv har man benen utanför och är på väg med resten av kroppen... *fniss* 


Trots olägenheten med trängseln ibland så uppvägs den av känslan av att ha en varm och mjuk liten kompis som passar på att tacksamt slicka en hand eller en arm. Jodå, vi gillar det med, men vet att "icke hundägare" kan tycka det också är är äckligt när hunden vill "pussas"...


Vi har under åren - hela 45 med hund - upptäckt att vi har svårt för folk som inte gillar hundar eller andra djur. Det verkar som om nåt, kanske är det empati, saknas i folks personlighet när dom inte är djurvänner. Vi har visserligen några sådana som vi kallar för bekanta, men inga som vi umgåtts mycket med. Dom som är rädda är dock en helt annan sak än dom som generellt ogillar djur. Det kan ju finnas en massa orsaker till rädslan. Dom andra är det helt klart nåt fel med! 

Idag är det ett fantastiskt väder, +12 grader och solsken, så när Rolle kommit hem -  han är på ICA och en loppis i Hemse - och vi har ätit lunch ska jag ut på altanen. Ska försöka ta mig ner - och upp - för dom två små trappor vi har där. Trappor är nämligen det som är svårast för mig att gå i. Jag får gå sidledes och så hålla i mig med den högra handen. Nu har vi två små trappor - tror att det bara är 3 steg i båda - så den ovan kan jag gå ner för. Den andra är precis vid växthuset och den kan jag gå upp för - om jag orkar. Annars får jag gå runt huset...

    TREVLIG FORTSÄTTNING PÅ PÅSKEN 

SUSIE





8 kommentarer:

Ingrid sa...

Hoppas du får en skön stund ute i solen, för i dag är det riktigt härligt. Jag var ute på en promenad och både halsduk och handskar åkte av.
Påskkram!
/Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Vi hade ljuvligt väder igår, och det ser ut att bli lika fint idag. Tänk vad solen kan göra under. Jag gillar hundar men har aldrig haft någon. Att jobba heltid och lämna hunden ensam hemma var inget alternativ. Har inte heller varit hundrädd, men en händelse då jag och min syster blev attackerade av en löst springande schäfer, satte sina spår. Har kommit över den värsta rädslan, men ser jag en stor hund komma springande emot mig, sätter skräcken in.
Molton kan ingen vara rädd för.
Så kul att du kan komma ut.
Ha en fin Annandag Påsk!
Kram Marika

Thalassa sa...

Låter härligt - vad roligt att höra att du har kunnat gå ut!
Beträffande hundar … här har jag lite avvikande uppfattning. Jag älskar hundar - har själv haft en och har varit, och är, gärna hundvakt. Att mysa och sova med svägerskans Scilla i soffor och hammockar har jag gjort sååå många gånger. Men upp i sängen på lakan - nej, aldrig. Då skulle vovven allt få ta en ordentlig kvällsdusch som vi andra gör! Inte vill jag ha blöta hundpussar i ansiktet heller.
Men - det är roligt att höra hur mycket du njuter av Moltons sällskap! Det är du värd! Hälsn/T

Thalassa sa...

PS. Om ett par veckor får vi besök över helgen av en annan svägerska med två whippets. De är lite äldre, lugna, vackra men inga gosehundar precis. Lite högdraget stuk här - typ: ”OK, du kan väl få klappa mig om du absolut vill …”.

Anonym sa...

Hej Susie! Vilken trevlig liten berättelse om hundar och fine Molton.
Jag tänker att "vad gör det om 100 år" om en hund eller katt få ligga i sängen om natten. Jisses kan det verkligen vara äckligt ohygieniskt om hunden ligger i sängen. Då är det väl samma sak om den ligger i en soffa eller på en matta.
Är man så pedantisk ska man inte ha djur alls. Hunden har ju inte rullat sig i skit innan den lägger sig, skulle så vara läget får man väl bada hunden.
Hundar gillar att hoppa och bada i pool, de är visst renliga av sig.
Jag är en sann djurvän och håller med dig till 100 & .

Påsken har varit lugn, vi varit själva, skönt. Barnen med familjen har varit hos oss i slutet på mars, vi var 20 tal och det räcker. kul med skoj och stoj men tur det inte är ofta, hahaha . . . .

God fortsättning på Påsken. Kram till Er båda.
Eva

Rosor och ruiner sa...

Mysigt att ni har eran Molton, antar att ägarna är väldigt tacksamma för er också, han kan väl inte ha fått det bättre nån annanstans!
Jag är mest kattmänniska, och de ligger förstås i sängen och överallt! Men vi hade ju tidigare hund, och jag saknar dem ibland, speciellt när man är ute på promenad, så mysigt med en kompis med då. Men heltidsjobb och hund blir svårt.

Ha det gott i vårsolen!
Kram Gunilla

Lena i Wales sa...

Det känns som vår här också, härligt.
Jag är tyvärr uppfostrad till att var rädd för hundar, vilket sitter i. Oftast är det inte hundarnas fel, utan ägarna som inte respekterar detta. Har inget emot hundar om de är uppfostrade, men så är tyvärr inte alltid fallet. Dessutom är jag allergisk mot många hundar och vill därför inte få hundhår på mig i onödan, så lösa hundar som stryker sig längs mina ben gillar jag inte, också av denna anledning. Ett allergiutbrott kan förstöra hela min dag och det borde respekteras av hundägare.
Med detta är inte sagt att jag inte gillar djur, har själv haft katt.
Kramar!

Paula sa...

Jag håller helt med dig Susie, tycker man inte om djur så saknar man empati! Sen är ju smaken som baken, en del är hundmänniskor, andra gillar katter bättre. Jag gillar de flesta djur. Men, vet du, sedan jag tog hand om dotterns Daniel så märker jag hur hon har vant sig av vid djur, när hunden är på besök hos henne så tycker hon att han hårar ner, smutsar ner osv. Jag förstår ingenting, hon har ju själv haft kennel i många år! Men men, nu har hon sedan några år tillbaka bott allena, ungar utflyttade och hunduppfödningen över. Så då har hon utvecklat sitt pedanteri ytterligare...hahaha
Vi fortsätter gosa med våra bästa fyrbenta vänner, eller hur?
Kram från oss i pörtet