måndag 20 februari 2023

TRÄDGÅRDENS FÄRGER - VITT

Den här veckans tema hos Trädgårdsfägring är en favorit. För om färg i trädgården kan man både tycka, tänka och skriva massor om!

Liljekonvalj

Den första färgen jag kommer att tänka på är vitt. Och liljekonvalj är nog den vackraste av alla  vitblommande växter. Fast det kan ju vara doften som hjälper till att den blivit en favorit trots att vitt egentligen inte är nån favoritfärg i trädgården för mig! 

Pampasgräs

Jag har sett den omtalade Vita Sackville-West vita trädgård i England, men blev faktiskt inte så vansinnigt imponerad. Det finns betydligt vackrare trädgårdar i Storbritannien - alltså enligt min smak. Men jag är väldans förtjust i vitbrokiga blad, som nedan på asklönnen. Ja, man har sina ideér ibland.....

Acer negundo variegata

Men visst kan vitt vara vackert men då gärna kompletterat av nån annan färg! T.ex. som trädet ovan med brokbladiga löv i grönt och vit. Eller varför inte med cerise eller svagt gult!!



Daglilja

Så det är bara att konstatera att jag gillar vitt, men då ska det gärna vara tillsammans med nån annan färg! Eftersom ämnet FÄRG i trädgården är outtömligt så har jag bestämt mig för att visa LITE av dom färger jag har i kommande inlägg... 
SUSIE



2 kommentarer:

MannsGarden sa...

Hej Susie,

Tycker lite som du, att vitt kan vara vackert men behöver någon annan färg som lyfter fram den i så fall. Vitt tillsammans med grönt är nog favoriten :)

Kram Ulrika

Maribel sa...

Hej Susie!
Liljekonvaljer är en favorit. Ditt pampasgräs är otroligt fint.
Jag gillar det vita och gröna tillsammans.
Nu får vi mera vitt i form av snö.
Ha det gott /Kram Marika