tisdag 28 februari 2023

TRÄDGÅRDENS FÄRGER -ORANGE/RÖTT

 Jag misstänker att du inte är förvånad, det är klart att jag måste ha en massa växter i orange (och orangerött). För starka färger gillar jag ju.....



Narcisser 

Jag börjar dock lite försiktigt med några vackra påskliljor som jag har massor av olika namnsorter av. Sen kommer dom mer färgstarka. Att jag skulle ha så många bilder på just orange blommor trodde jag faktiskt inte. Så när jag kommit upp i 80 stycken så avslutade jag genomgången av min bildfil - och jag kommer inte visa alla här. Det får räcka med hälften ungefär...





Tulpaner har jag massor av!

Dom flesta av påskliljorna har jag på yttertomten. Dom äts ju inte upp av eventuella djur som ibland huserar där ute. Tulpaner har jag där också även om dom flesta är planterade på innertomten...

Domherre

Vi bor ju  nästan i en liten skog, så vi har många vilda djur här ibland. Massor av fåglar förstås, bl.a. domherrar men ibland har det hänt att vi fått besök av både falkar och örnar. Men inte samtidigt...




"Ogräset" vallmo

Försöker också att ha en del sommarblommor i orange, en del inköpta som sommarblommor andra sådda. Fast vallmo behöver man inte så precis, dom kommer och hälsar på alldeles av sig själva...



Klängrosor i min "folly" (dårskap)

Rosor har jag i nyanser från svagt aprikos till starkt orangeröda. Alla doftande...



Hemerocallis

Av alla färger på dagliljor är nog orange den vanligaste, men som vanligt finns dom i både olika utseenden och i olika nyanser...

På altanen



Tomatsoppa

Här ovan är en soppa som vi ofta äter ute på altanen, den starka polska tomatsoppan som vi fick av våra vänner Eva & Rolf i Småland när vi hälsade på första gången. En otroligt god och smakrik soppa i färg som passar in här...

I växthuset



Nu måste jag nog avsluta annars kan jag hålla på hur länge som helst. För jag är inte bara ett trädgårdsfreak utan också ett riktigt färgfreak..... *fniss* 




Kvällshimmel

Bilderna visar att det på hösten är riktigt vackert med massor av orange. Träd och buskars blad och grenar samt himlen som ibland kan vara så här otroligt färggrann. 

Santos - vår sista egna hund - och så en rödorange buske i höstskrud!

SUSIE

5 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Det var riktigt färggrannt. Vackra rosor och tulpaner och allt annat också. Fastnade speciellt för tulpanerna med lila och gult.
Ha det bra /Marika

Ingrid sa...

Så många fina exempel på orange/rött! Till och med Santos gick i den kulören.
Kram, Ingrid

Lena i Wales sa...

Kul ämne med olika färger i trädgården.
Jag vet att vi tycker om olika färgskalor, för mig cerise, rosa och lila och för dig åt det gula hållet. Trots det, så visar du många vackra blommor att njuta av.
Ha det fint!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Oj, oj, oj .... men visst blir man glad av orange. I varje fall blir jag glad av dina bilder. Polskans tomatsoppa har jag gjort flera gånger sedan jag fick receptet från dig. Vilken fin bild på domherren. Och vilken vacker solnedgång. Och så finaste Santos ...

Kram Anita

Paula sa...

Tusen tack för alla vackra blomster! Utanför mitt fönster är allting vitt, vitt vitt, o så är det ju på vintern. Men längtan efter färg finns alltid där, o orange är min absolut favoritfärg. Förr i världen kunde jag gilla både grönt och blått och hade visst en lila period också , men senaste åren är det orange som gäller! Visst blir man pigg och glad av orange! Hur blev du efter klippningen undrar nyfiken i en strut??? Jag har ju visat min frilla, nu är det din tur! Hoppas du blev nöjd, varma kramar från pörtet