tisdag 7 februari 2023

LÄNGTAN TILL VÅREN

 Idag kunde jag inte hålla mig längre. Jag var tvungen att göra en ny header med vårlöksblommor, trots att det är alldeles för tidigt! Men det är ju det här man längtar efter nu!!

Alla bilder i det här inlägget är från vår trädgård - antingen våren/försommaren 2018 eller 2019.

Snart är det alltså dags, bara en och en halv månad kvar tills dom första blommorna börjar slå ut. Enligt  trädgårdsälskare här på ön så har det redan börjat titta upp en massa skott - men det brukar ju bli åtminstone nåt bakslag. Själv har jag fortfarande inte varit ute och kollat läget, men håller bara vädret i sig några veckor till så ska jag nog kunna stapla runt på gräsmattan.....

Snart är det dags.....

Gårdagen var väldans trevlig och avslutades med att vi såg Nascars "the Clash" ifrån Los Angeles. Det är ett första race på säsongen som inte ingår i själva serien och körs enligt egna regler med 2 x 75 varv. Tog ungefär 3 timmar och var mycket kul att se - och Rolles favorit vann dessutom. Men om 10 dagar så startar allvaret med första racet i serien - och det blir ännu roligare att se.....

Dom här brukar höra till dom allra första.....

Jag hade tänkt att lägga ut några bilder på vårgäck som är en vårblomma jag älskar, men inte har så många av. Dom växer ju oftast vid riktigt gamla hus och vårt är ju byggt 1989 och det betraktas som modernt! Så efter att ha letat igenom alla mina tusentals bilder blev det bara följande. Som inte ens är från vår trädgård.....


 Det här är den allra första bilden vi fick på Molton och som gjorde att man föll pladask och valde honom
bland alla hundar som behövde gratis dagisplats. 

Egentligen skulle man fungera som björnarna, gå i ide över vintern. Fast det kanske är det jag pysslat med senaste halvåret!? Men nu när våren närmar sig med stormsteg så måste jag komma igång så jag kan bidra med lite annat än att bara peka med hela handen och tala om för Rolle vad han ska göra.   Efter att i alla år - 19 här innan jag fick stroken och 30 i Örby (Älvsjö) Stockholm - ha skött 95% av trädgårdsarbetet beroende på att det är min stora hobby, så känns det bittert att inte kunnat göra någonting senaste halvåret! Absolut ingenting!! Alltså MÅSTE jag bli bättre inom kort.....

SUSIE


4 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst längtar man efter våren, så jag förstår att du inte kunde hålla dig längre och "vårade till" bloggen liten.
Molton är så söt där mitt i alla vårlök så jag förstår varför ni föll för honom.
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken fin header och härliga vårbilder. Den lilla söta pärlhyacinten brukar vara först ut här också. Visst finns det mycket att se fram emot.
Ha det gott /Kram Marika

Thalassa sa...

Hej Susie,
Det är klart att du måste bli bättre! Du är ju en kämpe, men jag förstår verkligen att det känns mörkt ibland! Jag blir också frustrerad och arg över mina begränsningar, och ändå är de så mycket lindrigare än dina handikapp. Jag kan ju både promenera och småspringa, men den för-de axeln/överarmen gör så ont och hindrar mig mycket. Förra sommaren fick jag peka åt maken där jag gick med gipsad arm, och följderna för axeln blev tydligen värre än någon trott, för det känns som om det kommer att bli lika lite gjort av mig i år.
Men visst längtar vi efter våren och vårblommorna. Först ut är vintergäcken (är vinter- och vårgäck samma?) ute på Udden. Där har vi gott om dem.
Ha det bra!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Härliga vårbilder ... i synnerhet den på Molton i det gula havet. Men även de andra. Gillar just det där när vårblommor tittar upp bland fjolårslöven.

Kram Anita