fredag 18 november 2022

FREDAGSFRÅGOR

 Så var det dags igen för Elisas fem frågor och mina svar. Fick lite blodad tand igår, så det är bara att sätta igång direkt.

Skulle egentligen gått direkt in i duschen när jag gick upp, men upptäckte att det var iskallt både där inne och på alla golv. Så nu sitter jag här på varma kontoret framför datorn och så har vi ökat värmen där inne (hatar att duscha och sen stå i kyla och torka sig). Golven däremot går inte att åtgärda eftersom vi inte har golvvärme någonstans. Så nu har Rolle hjälpt mig att få på mig mina varma hosor...

Ekstakusten med en av Karlsöarna.

Anledning till kylan inne är att det är minusgrader ute, det var t.o.m. is på lilla altanens golv såg jag. Och så varnades det på radion för snö i morgon. Usch! Som tur är så har Rolle skött sig oklanderligt och ställt ut värmefläkten inställd på min +8 i växthuset. Och den gick för fullt när han var ute och kollade...


Rabatten mot vägen med MASSOR av nedfallna löv.

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

  1. Vad har det blivit för mycket av hemma?   Damm...
  2. Vad skulle du gott kunna göra av med?   Fler böcker - fast Rolle har tagit med sig hundratals pockets i kartonger och lämnat till välgörenhetsinrättningar när han varit i Visby sista tiden. Ställen här hemmavid kan han inte ge dom till - då kommer han hem med dom igen... *fniss*
  3. Vad har tillkommit i ditt hem som inte passar in?   Man har ju en och annan prydnasgrej som kanske inte är så snygg, men som har ett visst affektionsvärde...
  4. Vad har du lagt mest pengar på i år?   Se nedan...         
  5. Vad har mest ökat i pris som du vanligtvis köper?   Diesel till bilen, el till fastigheten och så mat till oss själva...
En sån här räkcocktail skulle man ju kunna tänka sig till lunch, men det är det ingen
risk att det blir - 
 det blir filmjölk och ostmacka...


SUSIE

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Badrummet är det kallast stället i den här lägenheten och klädkammaren den varmaste, så på kvällarna öppnar dörrarna ditin i hopp om att lite värme från klädkammaren ska leta sig in i badrummet. Duscha i kylan är inte trevligt alls!
Kul att läsa dina svar! Jag har nog också en och annan pryl så står i skåpen bara för att man inte har hjärta att göra sig av med dem. Små vaser och figurer som jag fått av barnen när de var små t e x.
Ha en fin fredag!
Kram

Violen sa...

Kallt badrum är en styggelse! Man får intala sig att det inte är nödvändigt att duscha varje dag om det känns för motigt.
Överskott på damm och böcker finns här också. Vi kör inte bil så mycket så det blir inga stora pengar vi gör av med på resor. Men maten, den gör hål i kassan!
Ha det bra!

Hannele sa...

gillar inte heller kalla duschutrymmen... jag har alltid varit lite frysen. Jag har börjat strunta i affektionsvärde, det blir ju en del sånt under åren... bättre skänka vidare. Vi är ju bara två nu, men kvittona från mataffären har helt nys siffror... tycker om fil

Bokdamen sa...

Kallt i badrummet är inte kul, jag har ganska lagom varmt, frusen av mig så det är skönt. Maten dyrare, men men en måste ju ha det så det får gå. Drar in på annat istället om det behövs.

Mrs Calloway sa...

vi har det jättekallt i badrummet och har just fattat ett gemensamt beslut om att sätta på liiiiite golvvärme. det är inte trevligt att stiga ur duschen opå ett iskallt golv och vara plaskvåt i håret

Lena i Wales sa...

Jag tycker inte heller om att duscha när det är kallt runt omkring, burrr.
Undrar om ni fick någon snö idag.
Den räkcocktailen ser god ut, skulle jag gärna kunna tänka mig att äta.
Kul med dessa frågor. Damm finns det gott om här också och så får det förbli ett tag till.
Trevlig helg!

Paula sa...

Oh, jag glömde nämna dammråttorna! Mina grannar här i huset har problem med levande råttor/möss som skrapar i väggarna och tittar upp vid rören under diskbänken. Konstigt nog har jag varken sett eller hört dem. Dammråttorna är så timida och tystlåtna så de stör mig inte nämnvärt...
När jag har duschat tar jag på mig min jättevarma morgonrock tills jag känner att jag fått upp värmen, helt knäppt. El och vatten ingår i min hyra, men jag bävar för höjningen som är att vänta.
Ha en skön helg, ni får kramas ofta och mycket så håller ni värmen!

Kina sa...

Dammråttorna frodas i mitt hus också, men det kan dom gott göra! Har väl en del prydnadssaker som jag fått i present, men inte är särskilt förtjust i. Samvetet tillåter mig inte att slänga dom, så dom ligger i en "nostalgilåda" i förrådet. Men det är ju egentligen inte så mycket bättre! Tror jag får gå ut och hämta dom och köra iväg dom till loppis. Visst är det så att allting blivit dyrt, men det är inget som man styr över. Jag måste ju leva! Ha det bra! Kram!